på köksfläkten. Den har väl egentligen aldrig funkat bra under de tio år den suttit uppe men nu är det mer allvarligt. Har skaffat larm via verisure och ett par gånger per vecka går brandlarmet vid tex stekning av pannkakor lr annat. Lite tröstlöst! Hur börjar jag felsökningen? Hjälp?! Är en gorenje som går ut via taket. Den låter mycket men suger dåligt.. har alltid varit så. Sätter jag lite papper mot så fastnar det inte. Vad kan detta bero på? Kan jag ha gjort något fel vid montering? Borde väl inte härröra till stopp i kanal eftersom fläkten sugen dåligt men har å andra sidan inte sotat där någon gång( behövs kanske inte)? Tips och råd snälla? Hur ska jag tänka? Med vänlig hälsning, Ulf
 
Du får väl börja med att köpa en viska, de är inte så dyra. Du kanske har mycket fett i kanalen?
Finns det fettfilter i fläkten som behöver rengöras?
Annars är det väl utbyte av fläkten, kolla då hur mycket kapaciteten är. En del fläktar låter mycket men suger inget.
Det är inte så att du har för dåligt med insläpp av luft så det blir vacum?
Går fläkten som den ska? Du har inget fasfel på elen?
 
Finns tilluft? Det krävs ganska bra sug för att bli av med os från pannkakor och annat.
 
Gott med lite konstruktiva råd. Tilluften skulle det kunna vara, har dåligt med tilluft förutom i källaren. Kan jag testa detta på något vis? Öppna dörrar lr fönster och se om det blir bättre? Fasfel? Antar att elektrikerna testade när han satte uttaget? Kanske man inte kan utgå ifrån?
 
Sitter rökdetektorn i köket? Förvisso inget var på frågan, men pannkakor brukar generera ganska mycket os. Kanske borde detektorn sitta längre från spisen.

Hur är det med filtret i fläkten? det finns där för att hindra fett från att komma in i kanalerna. När det är mycket fett i det blir draget sämre. Då behöver det bytas eller rengöras.
 
Nä rökdetektorn sitter i hallen, dock öppen planlösning men en bit från spisen. Handlar inte om filtren i detta fall, är rengjorda såvida det inte finns fler än det yttersta?
 
Hur mycket fettavlagringar är det på fläkthjulet? Jag har svårt att tro att röret skulle vara så nerkladdat att det påverkade draget. Om fläkten aldrig fungerat bra finns ju också möjligheten att det var en dålig fläkt från början.
 
Avemo hur tänker du med dålig fläkt? Att den har dålig effekt/ sugförmåga lr att den var defekt från början?
Funderar på om det kan handla om kombination dålig tilluft och dålig effekt från början samt lite böjar o knixar på utsugningsröret? Huset fick en våning till på sjuttio talet och från att utsug gick rätt upp på tak lades rören i kattvind o simslåda för att inte ta upp yta på övervåningen
 
När jag jobbade på kvik förut så valde många kunder gorenje bara för att spara in lite kronor.
Gorenje är faktiskt rent skräp och de suger i princip ingenting, men låter desvärre som en hel finlandsfärja.
Det är helt enkelt så att din fläkt är faktiskt så obrukbar och värdelös. Gäller inte bara din utan alla Gorenjes fläktar.
En vän till mig köpte en goreje trots min avrådan. Han använde den i 2 timmar, sen plockade vi ner den och köpte en ny av ett annat märke. Så illa är det tyvärr =(
 
Jag har också en dålig fläkt som låter mycket och suger dåligt. För några år sedan tyckte jag att den blivit om möjligt ännu sämre så jag testade också om den kunde suga fast ett papper, det kunde den inte.
Jag skruvade isär den och upptäckte då att fläkthjulet hade lossnat från motoraxeln på en av de två motorerna.
 
UlfTolf skrev:
Avemo hur tänker du med dålig fläkt? Att den har dålig effekt/ sugförmåga lr att den var defekt från början?
Funderar på om det kan handla om kombination dålig tilluft och dålig effekt från början samt lite böjar o knixar på utsugningsröret? Huset fick en våning till på sjuttio talet och från att utsug gick rätt upp på tak lades rören i kattvind o simslåda för att inte ta upp yta på övervåningen
Jag menade i första hand att fläkten hade dålig sugförmåga från fabrik. Är det rör hela vägen eller är det slang en bit? Är det i så fall någon buckla på slangen?

Har du tittat till kallrasskyddet? Det kladdade fast på min fläkt en gång så att det inte öppnade. Det kanske behöver lite rengöring.

Hur gammalt är huset? Skulle tilluften vara problemet är det enkelt att kontrollera. Öppna en liten springa i ett fönster i ett rum gränsande till köket och se om du märker någon skillnad. Jag har svårt att tro att ens ett nytt hus skulle vara så tätt att det hindrar köksfläkten från att fungera. Och är det tillbyggt på 70-talet så antar jag att huset är äldre än så. Det kan aldrig vara så tätt.
 
I allmänhet väljer idag kunder fläkt efter kapacitet utan att ha någon koll på vilken dimension på kanal dom har. Ju hårdare man blåser i ett sugrör desto större motstånd blir det. Är det en 125 kanal fungerar förmodligen en fläkt med 400m3/h bättre än en modell med 700m3/h. Fläkten kräver rikligt med tilluft öppna ett fönster i närliggande rum och starta fläkten 10 minuter innan matlagning för att få igång cirkulationen. Ingen gör så inte jag heller men det är så fläkttillverkarna rekommenderar. Motståndet ökar givetvis beroende på längd på kanalen samt ev böjar. I vissa fall spelar det ingen roll vilken fläkt eller motor ni monterar det kommer inte fungera ändå vilket lämnar kvar fläkt med kolfilterdrift som alternativ.
 
I övrigt pratar många om att fläkten låter mycket men suger inget... då lägger jag mina pengar på att kanalen är underdimensionerad. Motor jobbar under hårt motstånd.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
nikasp
Jag har den här nu och den är klart bland de bättre jag haft i min bostadskarriär (både intensivläge och efterventilation). http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/8406 Har du rengjort filtren och fläkten så de inte fettat igen helt?
 
Hej kollade på fläkten ikväll igen och hittade felet efter lite felsökning och funderingar ihop med svärfar. Som någon tipsade om var det kallrasfiltret som satt fast! Problem fixed!!
En sak jag undrade över är vilka krav man ska ha över en köksfläkt. Det är ju inte så att handen flyger med när man sätter den mot fläkten? Men det kan man kanske inte kräva i ett normalt hemma kök eller hur bra suger era fläktar? Jag är just nu nöjd bara inte brandlarmet går varje gång jag lagar mat!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.