Vad jag har förstått (rätta mej gärna om jag har fel! :) ) så är det väl starterna som sliter mest på en kompressor? Skulle man inte förlänga livslängden på denna svaga (och dyra) länk i en värmepump om man monterade en mjukstartare på matningen till kompressorn? Exempelvis denna :

http://uk.rs-online.com/web/p/soft-starts/3305358/

Eller kanske en mjukstartare från något elverktyg? ... som man i så fall skulle köp som reservdel?

Anledningen till denna frågeställning är att jag har en Nibe F470 med on/off-styrning av kompressorn som jag tycker startar onödigt "hårt". Visserligen har jag tilläggs-"försäkring" på totalt 12år, men jag vill ändå gärna slippa allt strul som ändock en rasad kompressor för med sej ...
 
Intressant tanke. Bra att det finns modeller av mjukstartare som den i länken som inte är så dyra. Det jag känner till om mjukstartare är dock att det i första hand är för att minska belastningen/störningar på elnätet och undvika flimmer i lampor när t.ex. en kraftig kompressor startar. F370/F470 har en liten kompressor på ca 650 W så det märks inte på samma sätt när den startar. Men för den tekniske är det kanske något att prova! Smörjningen av kompressorn är viktig så uppstarten bör gå någorlunda raskt.
 
Josth skrev:
Smörjningen av kompressorn är viktig så uppstarten bör gå någorlunda raskt.
Mjukstartaren i länken kan ställas in på 1 sekund som kortaste uppstartstid. Skulle det kunna funka? Med tanke på smörjningen alltså.
 
Problemet kan vara att kompressorn bygger upp tryck under en längre starttid och att trycket är så högt mot slutet av starten att kompressorn inte orkar gå runt.

Stora trykluftskompressorer har avlastning under starten, dvs producerar ingen tryckluft utan luften blåser rakt ut.

Protte
 
Jo det är bra att kunna ställa in så kort tid, borde säkert fungera med ett några sekunder men nog inte en minut eller längre. Kompressorn är ju tryckutjämnad när den startar så det är ändå en "snäll" start jämfört med om det hade varit fullt mottryck.
 
Är det inte smörjningen omedelbart efter start snarare än rycket av den plötsliga starten som är problemet? När kompressorn står stilla kollapsar oljefilmen och vid start sker slitaget när kompressorn går den första lilla stunden utan smörjning. Om jag uppfattat detta rätt så hjälper inte mjukstarten eftersom det fortfarande blir lika många starter.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Avemo skrev:
Är det inte smörjningen omedelbart efter start snarare än rycket av den plötsliga starten som är problemet? När kompressorn står stilla kollapsar oljefilmen och vid start sker slitaget när kompressorn går den första lilla stunden utan smörjning. Om jag uppfattat detta rätt så hjälper inte mjukstarten eftersom det fortfarande blir lika många starter.
Ojdå, detta hade jag aldrig hört talas om tidigare. Intressant!
Någon annan som vet mer om detta?

Hur funkar nyare, mer påkostade värmepumpar? Start med ett ryck eller mjukstart via Inverter eller liknande?
 
Jag skall inte utge mig för att vara säker på detta. Det är vad jag fått lära mig beträffande motorer, och kompressorer är ju ganska besläktade.

När värmepumpen har en inverter kan den gå kontinuerligt med en låg effekt i stället för att gå i intervaller på full effekt. Därav färre starter. Ett annat sätt att minska antalet starter är att öka vattenvolymen. Det ger längre intervall och därmed färre starter.
 
Att många lite större VP har någon form av mjukstart har nog främst eltekniska skäl tex för att ligga inom gränserna för inkopplingsströmmar vid i bostäder normalt dimensionerade anläggningar, avsäkringar samt minska störande sättningar i spänning osv. Just mer skonsamt mekaniskt är nog som nämnts inte skälet isf bättre att minska antalet starter de sliter nog ganska lika oavsett direkt eller uppmjukad start.
 
A
Är kompressorn bara på 1 fas 230V?
 
Ja en ganska liten kompressor på några hundra Watt.
 
Jag har inte sett någon konsensus på att många starter (inom rimliga gränser) sliter på kompressorn - inte ens på varmepumpsforum. Den bör förstås stå stilla så länge att systemet hinner tryckutjämnas så att den slipper starta i mottryck men det brukar styrningen se till. Med väldigt långa mellanrum borde oljefilmen tunnas ut (som nämnts ovan) med större slitage som följd.

Jag är tveksam till att mjukstart förlänger livet. Kompressorn startar som sagt normalt utan tryck. Skulle man starta absurt långsamt (många varv i låg hastighet) så skulle kanske trycket hinna byggas upp innan starten var klar.
 
Redigerat:
Det här är en bra artikel:

http://www.descoenergy.com/pdf/Compressor Short Cycling Copeland.pdf

Jag hade väl inte helt rätt :surprised:

Om jag fattar det rätt så kokar oljan till skum vid varje start och följer med ut i systemet. Systemet bör sedan gå tillräckligt länge för att oljan ska komma tillbaka så att säga. Tröga expansionsventiler är ett annat hot som gör att systemet går obalanserat efter start. Mekanisk utmattning av lindningar vid start är sällsynt men förekommer.

Fortfarande högst tveksamt att mjukstart skulle påverkar förloppet dock. Endast det sista problemet kan ha ett samband och det är som sagt sällsynt.

Pen
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Är kompressorn bara på 1 fas 230V?
Josth skrev:
Ja en ganska liten kompressor på några hundra Watt.

Ja det stämmer, 1 fas 650W
 
En så pass liten kompressor borde väl inte få så många antal starter så det blir problem pga av det den borde istället få stryk av antalet drift timmar vilket jag antar blir många och antar är det som gör att flvp inte brukar hålla så länge som tex en berg vp komprssor. Min kompressor en Nibe 1245 har mjukstart men den startar så snabbt så man märker inte att den varvar upp men den startar inte med ett ryck heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.