Jag tror att de skulle märka det, även om de har päls.

Det finns en svensk term: airsoftgevär (eller airsoftpistol). Termen gäller för svenskan också.

Juridiskt är de i ett ganska odefinierat läge, då lagen om effektbegränsade vapen inte har någon nedre gräns för anslagsenergi, och egentligen är avsedd för traditionella luftvapen. Så, beroende på hur man tolkar lagen så kan de (och sugproppsleksakspistoler...) räknas som effektbegränsade vapen, eller så är de inte vapen alls. Den enda definitionen av "vapen" som finns i lagen finns i knivlagen, där vapen definieras som "anordning avsedd att orsaka skada eller smärta", och airsoftbössor är ju avsiktligt designade för att så långt det är möjligt undvika att orsaka skada eller smärta.

Så, jag är inte jurist, men jag konstaterar att utan prejudicerande domar så är frågan öppen.
 
För att skjuta på vilt ska du ha ett VAPEN. Per definition.
Om leksaksbössorna nu är odefinerade så är det ju då rätt självklart vad som gäller. Om inte annat så inses det med en gnutta sunt förnuft.

Du skriver själv att de är designade för att undvika skada eller smärta, då lär ju svinen inte ens ta notis om det.Jag ser ingen nytta alls med att kasta plastkulor på svinen förutom att du kanske får utlopp för dina aggressioner. Om så är fallet är det bättre att skaffa en en boxsäck istället.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag vet vad skillnaden mellan åtel o utfodring är. En åtel låter lite majs komma ut så grisarna går där och letar och man kan skjuta dem. Problemet är att inga jägare sitter där och vaktar. Ett traktorslass med sockerbetor i skogen är ingen åtel och det förekommer oftare än folk tror. Jag är inte rädd för vildsvin, men vill inte gärna komma nära en sugga med kultingar. Vår jakthund fick sys med 17 stygn i låret efter ett möte med vildsvin, han ville aldrig mer jaga dem. En god vän fick sy ihop sin med 134 stygn, ett under att hunden överlevde. Men rent generellt ska man inte vara rädd att gå i skogen. Det är skygga djur som inte går till anfall utan orsak, men farliga kan de vara.
För dig som startade tråden. Stor, orädd hund som går lös på nätterna/elstängsel runt det du är rädd om/ jakt så fort du ser att de varit framme/resignera.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Utasja skrev:
Jag vet vad skillnaden mellan åtel o utfodring är. En åtel låter lite majs komma ut så grisarna går där och letar och man kan skjuta dem. Problemet är att inga jägare sitter där och vaktar. Ett traktorslass med sockerbetor i skogen är ingen åtel och det förekommer oftare än folk tror. Jag är inte rädd för vildsvin, men vill inte gärna komma nära en sugga med kultingar. Vår jakthund fick sys med 17 stygn i låret efter ett möte med vildsvin, han ville aldrig mer jaga dem. En god vän fick sy ihop sin med 134 stygn, ett under att hunden överlevde. Men rent generellt ska man inte vara rädd att gå i skogen. Det är skygga djur som inte går till anfall utan orsak, men farliga kan de vara.
För dig som startade tråden. Stor, orädd hund som går lös på nätterna/elstängsel runt det du är rädd om/ jakt så fort du ser att de varit framme/resignera.
Min uppfattning om jägarna här är att det bedrivs väldigt seriöst. Mycket av vitsen med åteln är ju att kunna följa grisarna via kamera och se uppbyggnaden av flocken och därigenom försöka sig på att ta rätt djur. Den som tror att det bara är att sätta upp en foderspridare och sedan skjuta av en massa grisar har missuppfattat det hela, så enkelt är det inte.
Du skriver själv om eran jakthund som vägrar att gå på gris efter att ha blivit attackerad, detta tolkar jag som att ni själva jagar gris och då har jag svårt att förstå varför ni inte löst problemet genom att kasta ut lite majs och skjuta av dom om det är så lätt.:)
 
Jag är inte jägare själv, bara hundförare. Vi har nog en 5 åtlar runtomkring, men jag tror inte någon gris är skjuten vid dom på 4 år. För ingen ids sitta där på natten. Visst finns det jägare som sköter sina uppdrag, men det är ju när dom som inte gör det som problemen skapas. Många av mina vänner är jägare och en hel del av dom är urusla på det här.
Nej, kron- dovhjort och älg verkar vara det som är intressant. Vildsvin och rådjur är inte lika roligt. Arrenderar du mark har du ju åtagit dig ett uppdrag och det ska skötas som allt annat. Kanske måste det bli som i Tyskland att jaktarrendatorn ansvara ekonomiskt för skador som uppstår inom området. Dryga böter och återsådd på förstörd åkermark/odlingar/trädgårdar. I Danmark jaktpatrullerar man gränsen mot Tyskland för att hålla nere invasionen.
Missförstå mig inte. Jag har inget emot jägare. Jag vet att vildsvin är svåra att jaga, men det blir ju inte fler skjutna om man inte jagar alls.;)
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
mexitegel skrev:
För att skjuta på vilt ska du ha ett VAPEN. Per definition.
Om leksaksbössorna nu är odefinerade så är det ju då rätt självklart vad som gäller. Om inte annat så inses det med en gnutta sunt förnuft.

Du skriver själv att de är designade för att undvika skada eller smärta, då lär ju svinen inte ens ta notis om det.Jag ser ingen nytta alls med att kasta plastkulor på svinen förutom att du kanske får utlopp för dina aggressioner. Om så är fallet är det bättre att skaffa en en boxsäck istället.
Kom igen med ditt tyckande när du faktiskt testat en. Det handlar inte om att kasta plastkulor, det handlar om att med stor precision avlossa plastkulor som ger ett distinkt sting, men ingen långvarig smärta. Det är inte ett luftgevär, men det är ingen ärtskjutare heller.

Det handlar inte heller om aggressioner, det handlar om att jag vill hålla min fastighet och min hund säker, med minimum av inverkan på vildsvinen. Detta är den metod jag ser som troligast att vara framgångsrik. Jag kommer inte att gilla att göra det, men jag skulle ogillat ännu mer att ta hit någon för att skjuta dem med ett jaktvapen.

Ett annat tips jag fått, från en mycket erfaren jägare (han har det som yrke), är att skjuta knallkorkar på dem med slangbella. Jag vill inte göra det, just därför att jag inte garanterat kan göra det säkert. Jag vet inte om jag träffar rätt med en slangbella.
 
Har nån provat att sätta upp fotocell eller snubbeltråd kopplad till knallskott el dyl?
 
Jodå, jag har tidigare både deltagit aktivt och som "koordinator" vid flertalet softair spel. Det var billigare än IPSC-skyttet.

Så, jo - jag tycker mig veta vad det handlar om ;).

Men om du ändå ska hålla på så hoppas jag att du kör med biokulor för naturens skull.
 
Göran.W
Att skjuta mot vildsvin med softair eller luftgevär är grovt jaktbrott.
För att få skjuta överhuvudtaget mot ett vildsvin måste man ha jägarexamen, giltigt jaktkort samt använda rätt ammunition och i detta faller gäller följande Kulvikt minst 9 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2700 J eller kulvikt minst 10 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2000 J. Expanderande kula, blyspets eller hålnos.
Allternativt hagelvapen som laddats med kulor av typen brenneke eller slug på max 40 meters håll.

Uppfyller man inte dessa kraven är det grovt jaktbrott o avsätt om det bara är obehagligt för djuren.
Skott som avlossat mot djur o avsätt vad man skjuter med räknas som jakt.

Sen är det oetiskt och djurplågeri med.
Alla djur har rätt att behandlas med respekt.
Dessutom kan dom gå till anfall och då vill iaf inte jag stå där för dom stannar inte för något.
En stor galt eller suga kan mycket väl springa igenom en ytterdörr man stänger efter sig.
Kort o gott det är direkt livsfarligt att reta upp vildsvinen.

Elstängsel eller avskjutning enl gällande jakt lagstiftning är allternativen.
 
  • Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Nu är det inte alltid som vildsvinen bryr sig om elstängsel heller. I en annan tråd här på byggahus (hittar den inte just nu) så beskrivs hur ett vildsvin lägger sig över elstängslet och jordar detsamma så att de andra vildsvinen kan passera.
 
mexitegel skrev:
Jodå, jag har tidigare både deltagit aktivt och som "koordinator" vid flertalet softair spel. Det var billigare än IPSC-skyttet.

Så, jo - jag tycker mig veta vad det handlar om ;).

Men om du ändå ska hålla på så hoppas jag att du kör med biokulor för naturens skull.
Jag kör mestadels biokulor (även om jag har några påsar plast också, men de använder jag mest på inomhusarenor). Inte för att jag bryr mig jättemycket, plasten är inert, så den är inte värre för naturen än småsten, men som sagt, jag kör mest biokulor.

Du är dessutom den enda airsoftspelare jag hört som kallar det softair. Jag trodde det bara var typ kvällspressen som gjorde det.

Kort o gott det är direkt livsfarligt att reta upp vildsvinen.
Å andra sidan så är det livsfarligt att ha dem på tomten också, så ingen större skillnad där.

Jag har dessutom hund som ofta får vara ute på egen hand på tomten (hon stannar på tomten, inte ens harar får henne att lämna den), och där har jag ett lagstadgat ansvar att svara för mitt djurs säkerhet, med upp till två års fängelse på straffskalan. Så, på något sätt måste jag agera, den dag då vildvsin kommer på min mark.

Sen är det oetiskt och djurplågeri med.
Alla djur har rätt att behandlas med respekt.
Det gör inte mer ont än ett elstängsel, så hur tänker du där?

När det gäller respekt, så känns det mer respektfullt att inte döda djuret, och dessutom ge det en möjlighet, om än liten, till en fair fight, om det skulle känna för det.
 
Kanske man skall köra sin AutoMover på natten istället, den kanske håller Vildsvinen borta, dock inte älgar enligt vad jag sett på Youtube.
 
anha01 skrev:
Det verkar ju helt klart som att elstängsel är det bästa/enda riktigt bra sättet, och jag måste fundera på hur jag ska lägga upp det. Det är inte egentligen en ekonomisk fråga, utan det svåra ligger som nämnt i både tomtens utseende och att vi är i stugan väldigt oregelbundet. Ibland är vi där varje helg, ibland dröjer det sex veckor, så det är svårt att underhålla till 100 %.

Det lutar åt att vi går ihop med grannarna och fixar ett elstängsel.
Tack så mycket för alla svar - uppskattas verkligen!
Nere i södra Europa, t ex Provence och övriga södra Frankrike, har man nästan alltid höga och ganska kraftiga staket, oftast med en eldriven och mycket kraftig grind. När vi hyrde hus i bergen där nere för nåt år sen var vi väldigt glada för de kraftiga staketen och grinden då vi flera gånger mötte stora kraftiga vildsvin som sprang omkring och mumsade i oliv-lundarna. Jag såg nog inga elstängsel alls där nere, och då har de ändå inga snöproblem alls.
 
Adam F skrev:
Om en 200 kg vildsvin kommer in på min villatomt när jag är där villatomt måste det väl vara nödvärn att döda den? Och därmed blir jaktlagen ointressant?
Eller måste jag vänta tills jag blir spetsad på betarna innan jag får agera som är fallet med en mänsklig inkräktare?
Du får isåfall döda den utan skjutvapen. Men att gå i närkamp med ett vildsvin med någon sorts klubba eller kniv kan inte rekommenderas. Pappa hade en idé en gång om att försöka slå ihjäl en grävling som grävde sönder hela trädgården och åt upp all potatis, och gjorde en långskaftad stålskodd klubba för detta syfta. Den står fortfarande, 40 år senare, kvar oanvänd i källaren eftersom en polisbil kom förbi och råkade och köra över grävlingen. Punka på två däck, de fick komma in och låna telefon för bärgning, eftersom det är radioskugga precis där vi bor.
 
  • Gilla
dbi och 3 till
  • Laddar…
Lars_52 skrev:
Kanske man skall köra sin AutoMover på natten istället, den kanske håller Vildsvinen borta, dock inte älgar enligt vad jag sett på Youtube.
Problemet är att du då skalperar eventuella igelkottar också.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.