I
Det är nya tider. Förr skulle man betala för sig, inte ha några skulder och rätta mun efter matsäck. Nu lever man på lån, ny bil på avbetalning, lyx i hemmet och i många fall massor med skulder.
Vem drar längsta strået? Visst, jag har inga skulder, åker 20 år gammal bil som måste lagas då och då, huset hade behövt ett lyft, men det är skönt att vara skuldfri, en känsla som många gånger måste vägas mot avundsjukan.
Det lyxiga livet som varit kan ingen ta ifrån nån, även om det kanske kommer räkenskapens dagar.
Ett nytt sätt att leva sitt liv helt enkelt. Rätt eller fel? Jag vet inte.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
M
Så är det helt klart.

Det som jag ser som väldigt farligt är ju när bostadsbubblan brister och räntan går upp. Man får sälja sitt fina hus med en miljon i förlust kanske och helt plötsligt ska man betala av en miljon som man inte äger.

Men vi kanske är för långt off topic nu? :)

Man kan ju köpa sig en flytande bastu att bo i, sjönära är ju lyxigt!
 
Personligen är jag inte för så mycket för "lyx" och lån. Jag gillar billigt, stadigt, stabilt och funktionellt.

Skulle aldrig köpa mig ett hus i sthlm för 4-5 miljoner ens om jag hade 80.000 i lön. Det går ändå inte att amortera av.

Huset ska vara avbetalt till pensionen. Lån till bil kan jag ta men då ska det betalas av på 2 år. Alltså ingen bil för över 100k
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte frågan. Jag har varken bastu, badtunna, pool, biorum, walk-in-closet, mancave, gäststuga eller sommarstuga. Inte ens ett garage eller ett växthus.
Fast i somras skaffade vi en studsmatta efter dotterns tjat...
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
bara för att man har en sak behövs den väl inte användas varje dag?

Men försöka låna/hyra nått så fort man skall göra mer än att dricka ett 6-pack folköl samtidigt som man tittar på när andra vuxna män leker med en boll på TV är inte min melodi!
 
KnockOnWood skrev:
Och vad är "Man's Cave"?

Suparkvart?
Gubbskrubb. Suparkvart passar ju rätt bra det också! :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D
Hur social är folk när de går till badhuset.
När jag är där och motions simmar så sommar jag inte där för vara social.
Hade jag egen pool hade nog mer simmat mer hade nog inte gjort något negativt om hur social man är.
 
Får man ett hus i Stockholm för 4-5 miljoner?
Det är ju nästan vad man får betala för ett lite nyare objekt här i småland, de flesta grannhusen som börjar närma sig 10 år här ligger ju nästan på 4...

Jag föredrar nog att ligga någonstans i mitten, "lagom" belånad för att ändå kunna ha en hyfsat bra bil, fint boende osv, samtidigt som jag inte direkt riskerar att trilla ihop och dö om huspriserna åker ner.

Men lånar verkligen folk till de prylar som radas upp, bastu, pool, biorum, det känns ju inte som några överdrivet dyra saker...
 
D
Tror nog det är fler än man tror som lånar till sånt. Är ju bara kolla på Lyxfällan hur folk lånar.

Folk prioriterar ju rätt olika. Såg ju reklamen för Arga snickaren där en familj inte kommit vidare med huset men i stället för renovera och komma vidare så satte de in en pool/utomhus spa med motivering vi ville ju bada.
 
BirgitS
Kan nog vara så att många inte satt sig in i riskerna med hög belåning. Att få ett lån och kunna köpa det man önskar kan vara ett "ögonblicks verk" om man är impulsiv, men att sätta det i paritet med vad det innebär i räntekostnader och återbetalning på mycket lång sikt är nog svårare.
 
Väldigt bra att ni tog upp den här diskussionen!

Jag tycker att en sund nivå på ett bostadslån är när man kan betala av det före pensionen på EN lön samtidigt som man lever. Då finns det marginal för litet sjukdomar och arbetslöshet och sådant.
Förövrigt tror jag på principen att bygga smått men ordentligt. Ett välbyggt hus bibehåller användbarheten mycket längre tid än ett fuskbygge.

Förresten fattar jag inte varför folk bygger privat pool...... då får man ju inte sitta i bastun i simhallen och slänga käft. Simhallen är inte så fräsch direkt. Byggd på 70-talet och aldrig renoverad. Då bastulaven blev osäker att sitta på hade vi med verktyg i väskan och reparerade själva för kommunen hade inte råd...... men gänget är destu bättre:D
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Väldigt bra att ni tog upp den här diskussionen!

Jag tycker att en sund nivå på ett bostadslån är när man kan betala av det före pensionen på EN lön samtidigt som man lever. Då finns det marginal för litet sjukdomar och arbetslöshet och sådant.
Förövrigt tror jag på principen att bygga smått men ordentligt. Ett välbyggt hus bibehåller användbarheten mycket längre tid än ett fuskbygge.

Förresten fattar jag inte varför folk bygger privat pool...... då får man ju inte sitta i bastun i simhallen och slänga käft. Simhallen är inte så fräsch direkt. Byggd på 70-talet och aldrig renoverad. Då bastulaven blev osäker att sitta på hade vi med verktyg i väskan och reparerade själva för kommunen hade inte råd...... men gänget är destu bättre:D
Att betala av ett bostadslån i dagens läge, till pension på 1 lön, är få förunnat, iaf i städer. I vårt hushåll finns de inte en chans, och har inte de som mål med livet heller.
Ja vill leva bra, äta gott, göra de ja vill inom rimliga gränser, de är bra att vara långsiktig, men inte med livet. Finns så många äldre som sitter med välfyllda plånböcker för att de snålat ett helt liv för att sluta i en tvist bland barnen när de gått bort
 
buspojken skrev:
Att betala av ett bostadslån i dagens läge, till pension på 1 lön, är få förunnat, iaf i städer. I vårt hushåll finns de inte en chans, och har inte de som mål med livet heller.
Ja vill leva bra, äta gott, göra de ja vill inom rimliga gränser, de är bra att vara långsiktig, men inte med livet. Finns så många äldre som sitter med välfyllda plånböcker för att de snålat ett helt liv för att sluta i en tvist bland barnen när de gått bort
Sant. Men man vill ju leva när man gått i pension. Då blir det snåla in oavsett situation.

Det är min mardröm. Att ha massor med tid men inte råd att göra något, köpa något, oroa sig över räntan. Vi pratar ändå om 20-30 år.

Jag förstår att man inte har något val i storstäderna. Det är ju inget kul att bo i en hyresrätt i typ Salem
 
Bostaden, (villa/radhus/bostadsrätt) med lån oavsett belåningsgrad & summa blir ju en typ av pensionssparande över en mycket lång period. Risken är väldigt låg att du efter ca 30 år har ett lägre värde på ditt boende än anskaffningsvärdet, åtminstone i storstadsregionerna. Enda risken är att du blir tvungen att sälja i en krasch men den är nog de flesta villig att ta. Indirekt har du fått betalt att bo tack vare lån från banken om man räknar bort ränteutgifter. Driftkostnad och renovering har alla boenden, för hyresrätter är det indirekt hyran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.