Kostnad golvvärme tror jag bara gäller för små ytor. På 50-100 kvm är vattenburen billigare än elgolvvärme.
 
Aha, tack! Jag omformulerar frågan.
 
Whoha! Alla rätt ! :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Alla rätt men sista frågan är inte helt ok tycker jag.
 
Hur tänker du då?
 
Jag håller inte med om att det är billigare att bygga ett 1,5 plans hus gämnfört med ett enplanshus hus.
Har byggt 1 och 1,5 plans hus i över 20 år och för oss blir det oftast billigare med 1plans.
 
Redigerat:
Polos skrev:
Jag håller inte med om att det är billigare att bygga ett 1,5 plans hus gämnförtbmed ett enplanshus hus.
Har byggt 1 och 1,5 plans hus i över 20 år och för oss blir det oftast billigare med 1plan.
Per kvadratmeter kvadratmeter boyta eller per kvadratmeter byggyta?
 
Någon form av källanvisning för facit vore trevligt.
 
Strip skrev:
Per kvadratmeter kvadratmeter boyta eller per kvadratmeter byggyta?
Kvm pris boyta blir billigare en plan
 
Alla rätt. Det går bra nu. ;D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Som källa anger jag byggnadsingenjör Charlotte Andersson och arkitekt Calle Posse, men alla jag har pratat med säger samma sak.

Vad är det som fördyrar när du bygger på höjden enligt din erfarenhet Polos?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Som källa anger jag byggnadsingenjör Charlotte Andersson och arkitekt Calle Posse, men alla jag har pratat med säger samma sak.

Vad är det som fördyrar när du bygger på höjden enligt din erfarenhet Polos?
Tiden
 
Du menar att plan två tar längre tid och är mer materialkrävande än plan 1? Grund och tak har man redan vid 1-planshus. Du får utveckla. :)
 
På ett en planshus blir det mera väggar mer fönster och mer grund så det är en större kostnad.
Men övervåning på ett 1,5 plans hus tar mycket längre tid och tid är mycket pengar.
Matrialmässigt så kan det nog vara mindre på ett1,5 plan förutom trapp vent och avlopp.
Sen beror det vad det är för enplanshus men om du gör ett fyrkantigt funkishus med hyfsat plant papptak så går det i alla fall inte för oss att göra samma kvm på ett 1,5 plan billigare.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.