Jag har ett två elelement (direktverkande) på övervåningen med inbyggd temostat. Dessa har tidigare styrts av en centralt placerad extern termostat i mitten av övervåningen. I samband med renovering då övervåningen delades in i två rum plockade elektrikern bort den externa termostaten då jag inte ville reglera två rum med en termostat utan använda de inbyggda istället.

Nu när kylan kommit och jag slagit på elementen så går de för fullt hela tiden trots att jag vridit ned termostaten till minimum. Vad kan detta bero på?

Kan de interna termostaterna ha kopplats ur tidigare?
 
Vad är det för element (fabrikat/typ)? Bild?
Är det gamla bimetalltermostater ska du kunna höra ett knäppande ljud när termostaten slår till/från eller när du vrider på inställningsvredet.
Nya elektroniska termostater kan ibland ha en lampa som indikerar status.
Kolla detta.

Modernare radiatorer kan ha ingång för nattsänkning av temp. det verkar dock inte vara det som felar i ditt fall.
 
Jag kan fixa en bild. Det är ett modernare element med en diod som lyser. Den slocknar när jag vrider ned termostaten men elementet fortsätter värma.

Har f.ö. några äldre oljefyllda element med en äldre form av termostat där man hör ett klickande. Även där är det ett element som kör för fullt men där känns vredet till termostaten väldigt trögt så det verkar som att termostaten fastnat i ett högt läge.

Alla element i huset styrs förresten av ytterligare en extern termostat på bottenvåningen. Den brukar jag dock vrida på för fullt för att sedan kunna styra alla element separat med deras inbyggda termostater.
 
Låter skumt att elementet värmer fast dioden slocknar. Du är helt säker på att elementet värmer i detta läge?
Ibland kan man höra ett svagt susande ljud när elementet värmer för fullt.

Kanske bäst att höra med elektrikern.
 
Elementen är kanske inkopplade som "slav"-element.(d.v.s.efter den inbyggda termostaten)
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om ett element där triacen i termostaten var kortsluten. Lysdioden indikerade att termostaten jobbade, men elementet värmde fullt hela tiden. Om elementet är hyfsat nytt borde det gå att få tag på en ny termostat till det. Men kolla först att det inte är inkopplat som slavradiator.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Sannolikt en omkoppling gjord i samband med koppling till central termostat. Behöver alltså återställas.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Maledictus skrev:
Alla element i huset styrs förresten av ytterligare en extern termostat på bottenvåningen. Den brukar jag dock vrida på för fullt för att sedan kunna styra alla element separat med deras inbyggda termostater.
Har huset varit sommarstuga? En lösning för att enkelt ha underhållsvärme är att ha en central termostat före flera rumstermostater. Den lägsta bestämmer. Står den centrala termostaten på max så bestämmer rumstermostaterna. När man lämnar stugan och ställer ner värmen är det bara en termostat som behöver skruvas ner för att få lägre temperatur i hela huset.
 
Det var äldre ägare på huset som de sista 20 åren bara bott där under mars-november. Så det är säkert så att de satt in centrala termostaten för att kunna reglera ned temperaturen smidigt under vintern.

Det borde alltså betyda att man i själva elementen har kopplat om (alltså förbi den inbyggda termostaten) för att helt styra med rumstermostaten?
 
Håller helt med föregående.
Om de varit centralstyrda så har troligen den inbyggda termostaten varit förbikopplad. Detta bestäms ofta genom hur elementet lokalt är anslutet. På flera modeller finns en separat anslutning för centralstyrning, och används den som matning åsidosätts den inbyggda termostaten.
 
När man har centralstyrd elvärme brukar man INTE koppla bort några termostater på elementen utan bara ställa dom på max. Då kan man lätt använda elementen även om styrningen går sönder. Om däremot elementen saknar egna termostater (slavar) kommer dom att gå på full effekt om man kopplar förbi centralstyrningen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
elmont skrev:
När man har centralstyrd elvärme brukar man INTE koppla bort några termostater på elementen utan bara ställa dom på max. Då kan man lätt använda elementen även om styrningen går sönder. Om däremot elementen saknar egna termostater (slavar) kommer dom att gå på full effekt om man kopplar förbi centralstyrningen.
Håller med här också.
Fast nu verkar det ändå vara så, eftersom det både finns inbyggda termostater men att de verkar sakna funktion....
 
Låter inte korrekt att termostaten indikerar funktion, men elementet går konstant med full effekt.
Kan det verkligen finnas en sådan lösning eller inkopplingsalternativ?
 
Nej, det är termostatfel så byt element till nya kvalitetselement (NOBÖ tex)
 
etompau skrev:
Låter inte korrekt att termostaten indikerar funktion, men elementet går konstant med full effekt.
Kan det verkligen finnas en sådan lösning eller inkopplingsalternativ?
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns ett sätt att koppla för att få den "funktionen". Till exempel om det ligger permanent spänning både på termostatens matning och tråden för att koppla som slavradiator. Men givetvis är det fel att koppla så. Eftersom det såvitt jag förstår är två element som uppför sig likadant undrar jag om elektrikern kopplat något fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.