ett av problemen med solvärme är ju den dåliga payoffen. Finns en gubbe i trakten som varje år slänger upp rejält med trädgårdsslang på taket och min gissning är att han fixar varmvatten den vägen. Funderar på att ta ett snack med honom.

Har ju själv noterat att vattnet i en trädgårdsslang som tex ligger på gräsmattan blir rejält varm.

Nån som testat liknande EPA-varianter rent spontant känns det som man skulle kunna värma en hel del vatten åtminstone när det är riktigt varmt ute, till en mkt låg installationskostnad.

Förmodligen har jag som vanligt missat nåt eller fått allt om bakfoten.

 
Att effektiviteten är sämre än med "riktiga" solfångare är väl helt klart, men antalet kWh per investerad krona ligger nog i topp.
Kruxet är nog mest att med en sådan solfångare är det ofta så, att du får en hjälp till något annat uppvärmningssätt (går inte åt lika mycket ved, eller vad det nu är), men den har svårt att klara hela behovet själv. Att få upp temperaturen tillräckligt högt för att det ska bli tillräckliga mängder hett vatten är nog det svåraste.
 
apersson850 skrev:
Att effektiviteten är sämre än med "riktiga" solfångare är väl helt klart, men antalet kWh per investerad krona ligger nog i topp.
Kruxet är nog mest att med en sådan solfångare är det ofta så, att du får en hjälp till något annat uppvärmningssätt (går inte åt lika mycket ved, eller vad det nu är), men den har svårt att klara hela behovet själv. Att få upp temperaturen tillräckligt högt för att det ska bli tillräckliga mängder hett vatten är nog det svåraste.
Om jag skulle testa för egen del skulle jag hjälpa nuvarande elvarmvattnberedare på traven. Helt enkelt 2 t-kopplingar med ballofix på ingående ledning till vv.

Investeringen är minimal så även besparingen, elräknaren snurrar på för en hundralapp i veckan i dagsläget så egentligen är det av akademisk betydelse...och det är ju egentligen konventionell solvärme också om man vill spetsa till det.

Fast jag tror stenhårt på solen i framtiden vi måste bara lära oss ackumulera och lagra energi även el, när vi kan det så är det bara att skrota allt vad vämepumpar, vedpannor, pelletsbrännare, kärnkraftverk, förbränningsmotorer etc heter. Solen levererar obegränsat med energi direkt till oss, tyvärr något ojämnt fördelat och i något svårhanterat format.
 
Att värma varmvatten med olja, som var enda alternativet som stod till buds tidigare, i mitt hus, kostade ungefär 4500 kronor, under fyra sommarmånader, med det oljepris vi har nu.
Att göra samma sak med sol och några enstaka vedinlägg kostar ungefär 100 kronor i drift.
Inte betalar det solinstallationen speciellt kvickt, men det ger i alla fall något bidrag, och är lika bekvämt som om jag hade haft el- eller oljeuppvärmning. Eller bergvärme, men det kräver ju också en hel del investerande.
 
kustlöparen skrev:
ett av problemen med solvärme är ju den dåliga payoffen. Finns en gubbe i trakten som varje år slänger upp rejält med trädgårdsslang på taket och min gissning är att han fixar varmvatten den vägen. Funderar på att ta ett snack med honom.

Har ju själv noterat att vattnet i en trädgårdsslang som tex ligger på gräsmattan blir rejält varm.

Nån som testat liknande EPA-varianter rent spontant känns det som man skulle kunna värma en hel del vatten åtminstone när det är riktigt varmt ute, till en mkt låg installationskostnad.

Förmodligen har jag som vanligt missat nåt eller fått allt om bakfoten.
Man kan ju kompensera med flera meter slinga och matar man sedan en varmvattenberedare borde det bli en besparing.. elen börjar ju stiga ordentligt i pris nu.
för min del skulle jag nog även försöka mata tvättmaskinen med 40 gradigt vatten för att minska användningen av elslingan i maskinen för att maximera förtjänsten. borde gå att lösa ganska enkelt.

Har slälv ett uthus med ena taksidan lutande åt söder så jag har själv funderat en del på något liknande. finns en risk att det blir ordentligt varmt så en värmeväxlare och en pump får det mog bli i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.