Jag fattar inte vad du vill här, pikapika. Tala ur skägget!
Vad är det du behöver hjälp med?

Att du inte har med entreprnörs verktyg att göra förstår du nog men det verkar inte vara det som är ditt egentliga bekymmer.
 
Att entreprenören packar ihop sina verktyg har i de flesta fall ingen som helst formell betydelse. De "exempel" som jag tog upp skall man nog mer se som att det kan använda som stödbevisning, en liten faktor, om man har en tvist.

Inget att hänga upp hela frågan på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det känns som att det är mer till din fråga än det som du faktiskt frågar.

Men, jag har väldigt svårt att tro att ni har avtalat att alla verktyg skall vara på arbetsplatsen hela tiden.

Så Hantverkaren får göra precis vad den vill med sina verktyg.

Däremot tex fallskydd eller ställningar kan vara en annan sak.
 
Är det inte så att dom allra flesta verktyg som snickare använder är deras personliga egendom, och bara "större" maskiner är byggfirmans. Så naturligtvis får snickarna ta med alla sina verktyg när dom vill.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
När vi byggde om vårt badrum tog de med sig allting varje dag i princip, eftersom de hade samordnat så att de renoverade 5 badrum i närområdet samtidigt. Mycket effektivt tack vare bra planering från deras sida, det tog inte många dagar längre tid för vårt badrum än om de tagit ett badrum i taget, men de fick nog ner sina tider med minst 50%
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
elmont skrev:
Är det inte så att dom allra flesta verktyg som snickare använder är deras personliga egendom, och bara "större" maskiner är byggfirmans. Så naturligtvis får snickarna ta med alla sina verktyg när dom vill.
Ingen jag känner som jobbar på firma använder personlig egendom i jobbet allt tillhandahålls av firman, verktyg kläder m.m.
 
Andy78 skrev:
Ingen jag känner som jobbar på firma använder personlig egendom i jobbet allt tillhandahålls av firman, verktyg kläder m.m.
Nja, elverktyg, dyckertpickor och större grejer skulle jag säga. Resten håller man med själv. Så är i vart fall jag själv skolad. Man köpte typ ett verktyg i månaden när man gick på lärlingslön :D
Har kvar det mesta än idag (ca 12 år)
 
Med den information ts ger är det i princip omöjligt att svara på ställda frågor utan problemet ts har med skador måste beskrivas, hur de dokumenterats, avtalstext, etc, för att man ska kunna ge något detaljerat svar. Annars är svaret att ta kontakt med juridisk person med kunskap inom byggnadsområdet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad för typ av svar du vill ha på din fråga
Men verktyg som ägs av firman kan du förmodligen inte göra något åt om det inte står väldigt specifikt i avtalet.
När det gäller Verktyg som firman hyr kan jag tycka att dom skall vara på plats de tider du blir fakturerade för dem Så de inte används för andra jobb än de du betalar för
Men som sagt, allt regleras i avtalet och kan ni inte komma överens om hur det skall tolkas finns ju alternativet att ta det vidare
 
Som info, TS har troligtvis redan en dialog där företaget anlitat jurist enligt andra trådar där advokat skickat mail.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Med den information ts ger är det i princip omöjligt att svara på ställda frågor utan problemet ts har med skador måste beskrivas, hur de dokumenterats, avtalstext, etc, för att man ska kunna ge något detaljerat svar. Annars är svaret att ta kontakt med juridisk person med kunskap inom byggnadsområdet.
Pikapika kan ha bra anledningar till att inte berätta mer än så här. Är de inne i en rättslig tvist är det verkligen inte smart att sprida information offentligt på andra ställen.

Jag kan väl möjligen tycka att Pikapika kan skriva ett inlägg om att just nu går det inte att ge mer info om det är på detta viset. Men samtidigt borde vi också kunna förstå det själva. :p
 
Mikael_L skrev:
Pikapika kan ha bra anledningar till att inte berätta mer än så här. Är de inne i en rättslig tvist är det verkligen inte smart att sprida information offentligt på andra ställen.

Jag kan väl möjligen tycka att Pikapika kan skriva ett inlägg om att just nu går det inte att ge mer info om det är på detta viset. Men samtidigt borde vi också kunna förstå det själva. :p
Men utan den informationen kan vi inte tillföra något och har redan motparten engagerat en jurist/advokat så är rådet som jag skrivit tidigare att göra motsvarande. Att det gissas i de olika trådar ts har igång kan bara bli vilseledande då vi inte vet vad vi svarar på, dvs har inte fakta för att kunna ge några svar.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Men utan den informationen kan vi inte tillföra något och har redan motparten engagerat en jurist/advokat så är rådet som jag skrivit tidigare att göra motsvarande. Att det gissas i de olika trådar ts har igång kan bara bli vilseledande då vi inte vet vad vi svarar på, dvs har inte fakta för att kunna ge några svar.
Nä precis.

Och det är ett bra skäl att det skulle vara bra om TS delgav oss åtminstone den infon, typ att det går att berätta mer för att det gått in i juridiska förhandlingar, eller vad det nu beror på.
 
Men då ställer man väl den frågan till sin advokat och inte till en grupp hemmafixare på nätet?
 
Mikael_L
Snål-Jocke skrev:
Men då ställer man väl den frågan till sin advokat och inte till en grupp hemmafixare på nätet?
Kanske en inledande pejl då man börjat fundera på advokat...?
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.