Primer på gipsskivan innan kakling ovan diskbänken?
 
Ja, det måste man ha.

Mvh Funkis
 
Det tänker i alla fall jag smeta upp, så fort vi kan komma överens om vilket kakel vi skall ha ;)
 
Nej.
 
och vad är primer.....?
 
Varför vänta tills man skall kakla. På med primern direkt. Den skyddar mot stänk medans man bestämmer sig för vilket kakel man vill ha. Vi hade en spygrön vägg i 2 månader innan kakelvalet var gjort. Kakelfixet fäster bättre på en primad vägg och en flaska koster c:a 90 kr.
 
valter53 skrev:
Varför vänta tills man skall kakla. På med primern direkt. Den skyddar mot stänk medans man bestämmer sig för vilket kakel man vill ha.
Så sant, får lägga in det som en extraordinär åtgärd till helgen ;)
 
I torrutrymmen, tex kök, behöve man vanligtvis inte använda primer på gipsskiva. Jag blev själv osäker och frågade min leverantör Höganäs:
- Nej, det behövs inte med ROT-fix, eftersom detta limmar lika starkt mot gipsskivan med eller utan primer. Däremot fäster inte spärrskiktsguckan så bra mot gipskivan. Detta gäller dock våtrum
 
Om man har spånskiva i köksväggen måste man slå gips utanpå eller kan man fästa kaklet ändå?
 
Är det bra att prima spacklet i gipsfogarna eller spelar det ingen roll där heller
 
  • Gilla
linusab
  • Laddar…
Buddha skrev:
Med kakellim kan man sätta på spån, men jag hade skruvat en ROT-gips på spånet och kaklat som vanligt med fix.
Skulle du sätta repgips på hela köksväggen eller bara där kaklet skall sitta?
 
  • Gilla
JBinGBG
  • Laddar…
Skåpen är inte monterade ännu,
tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.