det viktigast när det gäller värmepumpar är at du har stora radiatorer. kolla upp det först.
en värme pump får högre värkningsgrad om du kan värma huser med 40 gradit vatten istället för 50 gradit vatten & det åstakomer man med större radiatorer.

sama sak gäller för borr hålet, desto varmare vatten du plockar ur hålet dsto högre blir verkninggraden & en djupare hål ger varmare vatten !
en större pump ger också längre stoptider & då får hålet vila & hinner då bli varmare, så en större pump behöver inte dra mer el bara för att kompressorn drar mer el när den arbetar. desutom står den störrepumpen still mera & då drar den ingen el.

start & stop går oftast att justera så det hamnar på samma värden som det brukar liga på så det behöver du inte bry dig om, men den störe pumpen kommer fortare att höja tempraturen på radiatorvatten & då sjunker verkningsgraden, så det blir ungeför +-0 med det du tjänar på stopptiden.
det man kan göra åt deta är att seriakoppla en ack (en gammal varmvaten beredare) med radiatorerna för at öka mängden vatten som skall värmas. då tar det längre tid & tempraturen stiger sakta + att då får mycket långa stoptider= den funkar som den mindre pumpen, men du behöver inte lika mycke tillskots en när det blir kallt.

hör dig för med lite folk som har värmepump så får du se att alla vill ha större pump än dom har.
 
Hej, tycker att du har rätt funderingar, lite information om mitt hus, Jag har ett 140 KVM gammalt stenhus som är från 1750-1800 isolera är svårt eftersom då förstör man dom gamla putsade stenväggarna(Gammalt Gotlandshus) gör av med massor av energi för att värma upp det, men den mesta energin hämtar jag från solfångarna en solig dag i mars ger ungefär 40KWH avgiven effekt i tanken från 13 KVM solfånare tex nu i påsk på 4 dagar har jag mätt upp 134KWH (mäter med en landis och gyr ultrljudsflödesmätare) avgivet i tanken, har inte gjort av med en vedpinne, fast det har varit 3-7 grader kallt på nätterna. Skall bygga ut det till ca 20KVM för att få riktigt bra fart på höst,vinter,vår. När solvärmen inte räcker till eldar jag med ved.

Där kan du välja vilket energislag du vill för att stötta solen tex el, skall man räkna hem 140-180kkr investering kan du kompleteringsköra många år med el till solvärmen

MVH Jonny
 
shit 48000 kwh !! :surprised:Jag skall nog inte klaga på mina 9600 ink hushåll. Eldar lite i spisen när man är hemma på kvällen. 140 kvm +21 samt ,100 kvm på +14-15. In temp på +10. :)
 
jessica skrev:
shit 48000 kwh !! :surprised:Jag skall nog inte klaga på mina 9600 ink hushåll.  Eldar lite i spisen när man är hemma på kvällen.  140 kvm +21 samt ,100 kvm på +14-15. In temp på +10. :)

du får gärna förklara tydligare hur stort huset är & hur varmt du har i huset, fattade inte riktigt.
 
Hej vargen. En klok investering att satsa på bergvärme. Installerade själv i en anläggning i mars 2004, och den har fungerat mycket bra. Jag har IVT:s HT serie med lite varmare varmvatten, vilket är bra med tre barn varav två tonåringar. Min totala energiförbrukning sjönk från 38000kwh till 18700kwh. Då får man räkna att jag har hushållsström på omkring 10000kwh.
Mitt råd är som många andra här på forumet. Ta inte för liten pump, men heller inte för stor. En värmepump ger bäst effekt om den får gå ofta men korta perioder, och blir pumpen FÖR stor kanske den får gå för lite största delen av året.
Lycka till
Tartan
 
tartan skrev:
Hej vargen. En klok investering att satsa på bergvärme. Installerade själv i en anläggning i mars 2004, och den har fungerat mycket bra. Jag har IVT:s HT serie med lite varmare varmvatten, vilket är bra med tre barn varav två tonåringar. Min totala energiförbrukning sjönk från 38000kwh till 18700kwh. Då får man räkna att jag har hushållsström på omkring 10000kwh.
Mitt råd är som många andra här på forumet. Ta inte för liten pump, men heller inte för stor. En värmepump ger bäst effekt om den får gå ofta men korta perioder, och blir pumpen FÖR stor kanske den får gå för lite största delen av året.
Lycka till
Tartan
Nu tarasla du till det, lite.

En värmepumpa ska gå länge när den går, & stå still länge o vila där i mallan, den ska inte gå korta perioder som du skrev. men om man tar för stor pump så hinner vattentempen stiga för mycke om man låter den gå långa perioder. Deta löserman lätt genom att öka vattenvolymen i radiatorsystemet.
låter man den stora pumpen gå korta perioder för att på det viset få lägre vatten temp så får man onödigt många starter.

jag har hitils inte hört nån som har förstor pump, man har träffat många som har för liten pump.

väljer man billigaste offerten får man nästan alltif förlitenpump & du få garanterat för liten borra..

Jag har "förstor pump" men så har jag ju en av Sveriges bästa års COP också !!!
 
Emilsson skrev:
När det gäller kompressorer idag så är det twin-rotary med inverterfunktion som gäller.Men det finns inte till bergvärme ännu,dröjer kanske 10 år.Det är luft/luft som leder teknikutvecklingen idag,men då måste du också punga ut med cirka 20.000 kronor.Smakar det,så kostar det.
Hej!

Mitt första inlägg här på byggahus...

Har länge gått och undrat hur det kommer sig att man inte kör med varvtalsreglerad kompressor ("inverter") till bergvärmepumpar... Borde väl kunna ge bättre verkningsgrad när kompresorn går på låg fart, då förångare och kondensor blir överdimensionerade relativt sett? Du skriver att du tror det tar 10 år innan vi har sådana, det låter ju surt... Varför tror du det dröjer så länge, är det nåt stort tekniksprång inblandat eller är branschen bara väldigt trög?
För en sån som jag - som inget vet om kompressorer - så känns det ju som att man borde kunna montera en inverterstyrning på vilken kompressor som helst? Eller kanske nyttja en likadan kompressor som luft-luft-vp använder till att bygga en berg-vp med?
Allt verkar ju enkelt så länge man inte kan detaljerna... :)

Förresten, nån som sett en frys med inverterstyrning? Ännu mer magiskt att inte detta finns ännu tycker jag (mindre is på maten, lägre ljudnivå). Eller kanske inte så konstigt föresten - då skulle väl frysen hålla alldeles för länge... :)

MVH
Bollen
 
Där svarade du på din egen fråga!
Tillverkarna suger på den gamla tekniken tills de är tvungna att byta, så är det i alla brancher, De stora företagen suger ut så mycket pengar de kan ur de små konsumenterna........ Det är ju en av de stora konspirationsteorierna ;)
 
Det finns tyvärr ingen bergvärmepump med varvtalsreglerad kompressor vad jag vet. Vad jag vet finns det lufvärmepumpar och en frånluftsvärmepump, Comfortzone, med varvtalsstyrning. När det gäller CZ har de en scrollkompressor som normalt sitter i bergvärmeanläggningar så tekniken borde inte vara svår att applicera på en bergvärmepump. Vi får väl se vad de kommer fram med för nya produkter i framtiden.

Det finns faktiskt en Electrolux kyl/frys med varvtalsreglering men det är ingen stor produkt.
 
Thermia har numera 4kw tror jag.
 
Ok, nu skall jag gjuta lite "virrvarr" på vågorna här.

Pratar man effektivitet och låg kostnad så tror jag på kombinationen luft/luft och solfångare.

Såhär alltså.

Luft/luft inverter av modernaste snittet som nämnts ovan här, som reglerar effekten efter behov. Du får ut RUSKIGT mycket energi jämfört med vad du förbrukar och pumpen bör hålla väldigt länge.

Inte jämförtbart med äldre luft/luft som är i drift on/off.

Detta kombinetar med en varmvattenberedare med solslinga och 5-8kvm solfångare på taket.

Nackdelen är att man behöver en spetslast ifyllning de ALLRA kallaste dagarna på året.

Braskamin med med underförbränning kanske ;).

Helt klart är iaf att det inte GER mycket att lyssna på dom som kört bergvärme i mindre än 5år.

Själv har jag 10kvm solfångare och pelletsbrännare, vilken stängdes av 1:e april.

Sommmar, sommar sommar...(som den fina gamla låten)
 
snillet skrev:
Ok, nu skall jag gjuta lite "virrvarr" på vågorna här.

Pratar man effektivitet och låg kostnad så tror jag på kombinationen luft/luft och solfångare.

Såhär alltså.

Luft/luft inverter av modernaste snittet som nämnts ovan här, som reglerar effekten efter behov. Du får ut RUSKIGT mycket energi jämfört med vad du förbrukar och pumpen bör hålla väldigt länge.

Inte jämförtbart med äldre luft/luft som är i drift on/off.

Detta kombinetar med en varmvattenberedare med solslinga och 5-8kvm solfångare på taket.

Nackdelen är att man behöver en spetslast ifyllning de ALLRA kallaste dagarna på året.

Braskamin med med underförbränning kanske  ;).

Helt klart är iaf att det inte GER mycket att lyssna på dom som kört bergvärme i mindre än 5år.

Själv har jag 10kvm solfångare och pelletsbrännare, vilken stängdes av 1:e april.

Sommmar, sommar sommar...(som den fina gamla låten)
allt går ju vrida o vända på, sund bara att dom där kalla dagarna du prata om är dom dagarna då det går åt mycke enregi, det är ju där man vill ha billig drift. & sen så får man ju inviduelt bedöma hur dan komfort man vill ha, vill man att det ska vara 21 grader inne konstant eller kan man ta att det är 26 vid luft/luft värmepumpen & sen 19 i nått avlägset badrum där dören altid är stängd?

sen det här med on/off värmepumper, det är väll minst 15år sedan inverter pumparna kom, dom som man ska ha alltså = inte on/off. man får nog leta om man ska hitta en luft/luft värmepump som inte är varvtalsstyrd?
 
Vi har bytt från oljevärme till bergvärme. Och är efter 11 månaders drift belåtna - men anläggningen är ju ny och det kan komma underhållskostnader.

Ser i denna tråd att det förordas systsem basrade på solvärme + luftluft pump. Och ställer mig frågan om ett sådant system skulle fungera i praktiken. Om man studerar förbrukningssifforna nedan ser man att de solfattiga månaderna drar en stor del av energin. Kanske äts energibesparingen under de solrika månaderna upp av den solfattiga, kalla årstidens större förbrukning i luftpVP , som ju har sämre verkninggrad vid lägre temp än kb-temp (-1 till 4 grad beroende på kb-ledningens relativa längd) än en markvärmepump.

Inom stadsdelen känner jag till endast 1 småhus som har installerat solvärme - ägaren sade för 2 år sedan att systemet inte är i drift längre (I ett annat hus kompletteras bergvärmeanläggningen med solvärme)


Frågor
Hur stor /blir installationskostnaden för ett solvärme + luft/luftvärmessystem? Årsbehov värme + VV ca 20000 kWh?. Antal dagar med lägre temp än -17 är vanligen enast 2 till 5 per år. I kalkylen tas med att den gamla oljepanninan inte kan användas som tank.

Hur stor blir elförbrukningen per år?

Hur får man en jämn temperaturfördelning under hösten när det är mulna perioder med mellan 2 och 10 grader?

Hur blir det med underhållskostnaderna . Har förstått att en solanläggning har mycket reglerutrustning - liksom värmepumpen?

Lite driftsdata mm

Genomsnittlig oljeförbrukning (liter/år) för vårt hus i Mölndal. Mycket solinstråning,
ingen solvärme

JAN 390
FEB 390
MAR 320
APR 260
MAJ 60
JUNI + JULI + AUG 165
SEP 100
OKT 170
NOV 250
DEC 345

NOV T.O.M. FEB 52 % , Mycket solfattig PÅ VÄSTKUSTEN

OKT T.O.M MAR 70 % , En del soldagar i mars och oktober

Tidigare oljeeldning : 2500 liter /år, brutto 25000 kWh + hushållsel

Värmepump 11 månader 5000 kWh + hushållsel, Prognos 12 månadet :
värmepump 6000 kWh + hushållsel 4800 kWh

Bergvärmeanläggningen investeringskostnad var mycket stor (se tråd om ekonomi), Återbetalningstid 10 år om energipriset ökar 2 % per år, kortare tid om prisökningen blir större.
-------------------------------------
Småhus 1965. 145 m2 uppdelat 1 1/2 plan (21 grad), källare 100 m2 varav ca 60 med värme (17- 19 grad)
vinden o övervån tilläggsisoleraat. Borrhål 180 m, varav 25 till berg. VP med 2 kompressorer.




 
Tänkte redovisa lite siffror från mit system!
Vill först tydligöra at jag INTE har ett normalt dimensionerat system!

Mitt hus var förut uppvärmt med direktverkande el & den totala förbrukningen låg på 26 000kWh/år
halva huset hade oljefylda radiatorer med elektronisk termostat & resten var gammla "brödrostar" med bimetall termostet. Förutom dessa så satt det 2st luft/luft värmepumpar & en braskamin.
Jag gissar att musets totala uppvärmningsbehov ligger på 25 000 kWh & att man gör av med 6 000kWh i hushåls el.

nu har min bergvärmepump värmt huset under ett år & jag har loggat en del siffror (huset har tillägsisolerats på vinden också)

om vi räknar med att jag har en köldbärar temp på +5 grader & att den genomsnittliga värmebärartempen ligger på 40 grader så får man följande siffror:

Kompressorn drar 2,39kW + köldbärarpumpen som drar 0,17kW = totalt 2,56kW

om vi räknar från 04-10-14 till 05-10-07
så har pumpen gått 1958 timmar & mitt totala elkonsumtion ligger på 10696kWh

räknar vi med att pumpen förbrukat 2,56kW/timme så har den dragit 5012kWh (resten är hushåls el)
pumpen avgivna effekt är 11,71kW under samma förhållanden, så den har bidragit till 22928kWh

(pumpen klarar av helehusets uppvärmningsbehov, utan tillskotsel)

huset är byggt 69 & har självdragsventelation, uppvärmd yta är 200 m2
total el förbrukning är alltså ca: 10 700kWh/år ;D
 
Ta dit en kille som kan Vp och som kan konsten att manuellt energiberäkna ditt hus,sedan utifrån det och dina gradtimmar där du bor så dimensionerar du din Vp för 60 / 70 % av din toppeffek..då blir det rätt. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.