Finns någon som har erfarenhet av hampaisolering i väggar och tak? Tycker det låter väldigt bra med naturligt brandskydd och skydd mot ohyra, men vågar man använda ett så okonventionellt material?
 
Varför skulle du inte våga?
Jag hade absolut valt hampa om det inte var så dyrt.
 
Torparinnan skrev:
Finns någon som har erfarenhet av hampaisolering i väggar och tak? Tycker det låter väldigt bra med naturligt brandskydd och skydd mot ohyra, men vågar man använda ett så okonventionellt material?
Vad menar du med naturligt brandskydd? Inte för att jag har personlig erfarenhet av det, men jag vet att det finns personer som inte gör mycket annat än att elda hampa.
 
Haha andersmc, ja det kan man tycka är lite smålustigt. Möjligt att elda är det nog men brandskyddsegenskaper en annan. Läste på nån bra sida förut som jag inte hittade nu, men tror det har med de långa fibrerna att göra, att det brinner så dåligt.

Vi fick en offert och tyckte inte det var så jättedyrt men det beror lite på om vi väljer att spruta in det själva i väggarna eller om vi måste anlita ett proffs. Ska man ha en expert blir det kanske för dyrt. Därav frågan "vågar vi?", vad kan gå fel om vi gör det själva?
 
K
Hej

Hur gick det? Jag är intresserad av hampa som ett bra ekologiskt och giftfritt material. Men brandegenskaperna är ju inte så bra. Den sämsta klassen enligt eu-systemet...


Det skulle vara bra om någon kunde länka en sida där man kan räkna ut brandmotstånd i konstruktioner utifrån ingående material. Räcker det med dubbelgips för att nå EI60?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.