Vi håller på att planera för en gäststuga invid vårt fritidshus. Tanken är 24kvm med 95 reglar i vägg, sadeltak och limträbalk i nock. Gäststugan kommer mest att användas sommartid och möjligen någon vecka på hösten. Därför tänker vi skippa ångspärr.

Vi har dock kört fast lite kring hur vi ska göra med ventilation i taket. Eftersom det är öppet hela vägen upp till nocken så behövs väl någon sorts ventilation så att fukt kan vädras ut ur isoleringen? Tyvärr har vi höjdbegränsningar som gör att det inte finns utrymme att bygga en ”liten kallvind” alltså ett öppet utrymme mellan nockbalk och takisolering. Det hela kompliceras också av att vi tänkt lägga shingeltak. Ingen luftspalt som vid plåttak mao.

Den lösning vi kommit fram till hittills är (inifrån) träpanel-isolering-luftspalt-råspont-underlagspapp-shingel. Men detta skulle kräva ventilerad nock vilket känns krångligt.

Kan man tänka sig att det hela är lite over-kill med tanke på att huset sällan kommer att vara uppvärmt, och aldrig på vintern?

Tacksam för idéer/tips
 
Jag har inte ventilerad nock i min stuga - har funkat bra i 10 år iaf (konstruktionen är f.ö. så från tillverkanen).
Det sitter 45 mm luftspalt (med masonit) under råsponten, och det luftas i takfoten på resp sida

/K
 
Ok det låter ju bra. Har du plåttak?
En fundering bara är att om luftspalten bara luftas via takfoten - borde inte en massa fuktig luft kunna bli stående längre upp?
 
calvin82 skrev:
Ok det låter ju bra. Har du plåttak?
En fundering bara är att om luftspalten bara luftas via takfoten - borde inte en massa fuktig luft kunna bli stående längre upp?
Nej jag har Shingel/papp.

Jo det är väl det man kan oroas för, men jag har inte haft några problem vad jag märkt...kör inte med plast heller. Sågade upp taket för installation av skorsten efter ett par år, och allt var torrt och fint då...

Eftersom masoniten ligger omlott med ett par cm så att ev kondensvatten kan rinna ned så kan jag också se nere i takfötterna om jag får problem som är såpass stora iaf.

Tror dock att eftersom min spännvidd bara är 4,8 m så är risken mindre än om man bygger ett bredare hus...

/K
 
Redigerat:
Det låter mycket bra. Vi kommer att ha ungefär samma spännvidd.
Jag ska köra på samma lösning och hålla tummarna. I värsta fall går det ju att ventilera nocken i efterhand.

Tack för svar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.