Hej,

Ska ta bort mina antika element och ersätta med ett från Mills. Det nya elementet kopplas in i vanligt eluttag. Det gamla ser ut som på bilden på baksidan. Vad gör jag av dessa när jag täcker över med det nya?
Äldre elementanslutning med öppen ledningsplint och anslutna kablar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara ett rör som kommer ut ur väggen eller är det en dosa också? Det snyggaste borde bli att ansluta det nya elementet till samma trådar som det gamla. Viktigt är i så fall att kontrollera att spänningen är rätt. Du lär dessutom behöva en anslutningsdosa.

Annars kan du avsluta trådarna i en dosa även om du inte använder den till att koppla in elementet. Eftersom det är dubbla trådar är det antagligen fler element inkopplade på samma grupp så att du inte kan ta bort trådarna.
 
Kanske svårt att se på bilden men är bara två rör som kommer ut, ingen dosa. Elementet kopplas till ett vanligt eluttag med kontakten. Så egentligen handlar det kanske bara om gömma sladdarna av säkerhetsskäl?
 
Elektriska kablar går in i en metallbrukslåda genom en öppning med skadad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som du har 400V där och då fungerar inte ditt nya element. Det kan gå att tråda om men det kan också vara mycket besvärligt.
Nu kan jag bara gissa genom att titta på färgerna och det kan vara fel så du måste mäta!
Kan du inte mäta får du titta efter en liten skylt eller klisterlapp på ditt gamla element. Brukar sitta på ena sidan. Står det 380V eller 400V är det enklast att byta ut ditt nya element till 400V.
 
Har du fler gamla element som skall vara kvar? Om så är fallet så måste trådarna vara ihopkopplade. Det gör du enklast i en kopplingsdosa som du sätter utanpå där rören kommer ut ur väggen. Var noga med att bryta strömmen innan du kopplar. Sitter det nya elementet på samma ställe så kommer det att dölja dosan.

Men varför vill du inte koppla in det nya elementet till samma matning? Om du skall byta fler element kan det bli problem med säkringar som går om du kopplar alla i befintliga vägguttag. Är det bara ett så fungerar det troligen.
 
Nu frågar jag för att jag är intresserad och nyfiken. Är detta en 3fas iom att det är tre kablar, eller är en av dessa jord?

Om alla är fas, spelar det någon roll hur de tre kablarna från elementet kopplas mot kablarna i väggen?

Kopplar man ett 400v element till 220 v förstår jag det som att man inte får full effekt på elementet. Men vad händer om man kopplar ett 220v element till 400v?
 
>>poff<<
 
Danii KD skrev:
Nu frågar jag för att jag är intresserad och nyfiken. Är detta en 3fas iom att det är tre kablar, eller är en av dessa jord?

Om alla är fas, spelar det någon roll hur de tre kablarna från elementet kopplas mot kablarna i väggen?

Kopplar man ett 400v element till 220 v förstår jag det som att man inte får full effekt på elementet. Men vad händer om man kopplar ett 220v element till 400v?
Det är i så fall 2 faser och jord. OM det är 400V vill säga. Mät!
Om du kopplar en 230V radiator till 400V klarar du dig i bästa fall med en trasig radiator. Huset kan brinna upp.

Det spelar väldigt stor roll hur du kopplar... Kopplar du fel kan du få ström i kroppen och avlida.
 
Nej det är inte trefas. Den röda är jord. Däremot går det inte att se på bilden om det är anslutet till 230 eller 400 volt. Det kan vara anslutet till två faser (400V) eller till en fas och nolla (230V).

Om du kopplar ett 230V element till 400V kommer det högst troligt att gå sönder. Eventuellt med brand som följd. Har du tur så löser säkringen innan något går sönder.
 
Har kollat nu och det är 230v i väggen så det är ju toppen.
 
Om man kopplar ett 400 V till 230 V kommer det att ge en tredjedel av märkeffekten. ( T.ex. ett 600 w element ger 200 w). Problemet är att elementet kanske inte startar eftersom elektroniken i termostaten inte får tillräcklig spänning för fungera. Med bimetalltermostat funkar det.

Tvärtom blir det betydligt värre, då ger ett 600 w 230 V element 1800w vid 400v. Det ger naturligtvis en ökad brandrisk innan element och termostatelektronik går sönder.
 
Danii KD skrev:
Har kollat nu och det är 230v i väggen så det är ju toppen.
Exakt hur mätte du då?

På bilderna ser vi 3 ledningar, en av dem är troligen skyddsjord. Om du mäter från någon fas mot jordledaren så kommr du att se 230V, men dte kan fortfarande vara 400V mellan fasledarna.

På bilden ser vi bla. en röd tråd, den kan vara skyddsjord, det var vanligt i äldre installationer, men det var samtidigt vanligt (lite mindre vanligt) att röd tråd var något annat. En förväxling blir livsfarlig.
 
hempularen skrev:
På bilden ser vi bla. en röd tråd, den kan vara skyddsjord, det var vanligt i äldre installationer, men det var samtidigt vanligt (lite mindre vanligt) att röd tråd var något annat. En förväxling blir livsfarlig.
Det syns på bilden att den röda är ansluten till jord på elementet. Så är det något annat så är det redan livsfarligt.
 
OK, jag tittade inte så noga. Men min poäng med frågan var att undersöka hur TS har mätt här. Mäter man mot fel referens så kommer instrumentet att visa 230V även om det är 400V mellan trådarna som matar elementet.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.