KjellTimell skrev:
3x00029 Current heating power In range 0-255
Den här säger hur mycket elvärmaren går.


KjellTimell skrev:
3x00030 Current heat/cold recovery power In range 0-255
Den här säger hur mycket av värmen/kylan som återvinns.


KjellTimell skrev:
3x00031 Current cooling power In range 0-255
Om man har en kylenhet, så säger den här hur mycket kylaren går.


KjellTimell skrev:
Men om jag försöker översätta 0-255 värdet till 0-100%, så hamnar jag nästar 20-30% fel mot vad som står i displayen?
Det är min erfarenhet också. Men jag skulle tippa på att fjärren inte gör rätt. När jag kikat på värdena (jag kör in värdena från FTX till Domoticz) så är det när *mitt* beräknade värde når 100% som elvärmaren (3x00029) börjar ge utslag (och det syns även på zwave-effektmätaren på uttaget FTXen sitter inkopplad på). Jag har dessutom ställt precis den frågan till Östbergs support och enligt dem är det korrekt att räkna ta värde/255 till en procentsats (de undvek dock att svara på om fjärren visar rätt värde eller inte...).


KjellTimell skrev:
Om jag kör den vardagliga inte helt vetenskapliga formeln för beräkning av återvinningsgrad, så hamnar jag några % fel mot fjärrkontrollen.
Hur lyder formeln för den vardagliga inte helt vetenskapliga beräkningen?


KjellTimell skrev:
Skulle även vilja kunna få ut huruvida den värmeåtervinner eller kylåtervinner, men klurat ut vilket register det är.
Mig veterligt finns inget sånt register, men det borde gå att räkna ut med hjälp av temperaturvärdena? Du kan ju läsa ut temperaturen på rotorn (3x00007).


KjellTimell skrev:
Jag har en PDF med register, den är från 2011, rev 3. Finns det någon nyare?
Inte såvitt jag vet. Jag har även frågat Östbergs support om det finns något sätt att ta reda på om sommarkyla är aktivt eller inte via modbus, men de svarade med att det verkar saknas. Men de verkar inte ha gjort något åt det...

// J
 
Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Får ni in värden på alla temperaturer är det väl bäst att räkna vidare från dem, finns även flöden, fläkthastigheter kan man ju göra det ännu bättre kanske pga att systemet använder även de senare som ni ser skillnad mot fjärren. Och att utvärdera kylåtervinning mm går också fint med temperaturvärdena.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Det börjar ju likna något med visualiseringen, få in el-värmaren och även kunna ställa läge plus lägga till en larmlista, sen är man nog rätt klar med FTX biten iaf.

Det som är lite knepigt är ju att visualiseringen är HTML5 baserad, så det är ju lite pyssel med att dels pricka ut grejorna, men även rita i Illustrator/photoshop. Finns android/iphone appar om man vill, men då är man låst till både upplägg och GUI.. Så jag valde den hårda vägen :D
Skärmbild av en användargränssnitt för hemautomation visar FTX-system med temperatur- och fläktstatistik samt en grafsövervakning av en byggnads klimatkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild av FTX-systemvisualisering med kontrollelement och temperaturgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av ett användargränssnitt för hemautomation som visar visualisering av FTX-system med temperatur- och fläktdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
Gammal tråd men gör en chansning.

Har någon lyckats styra sitt Heru aggregat med Home Assistant(modbus komponenten)?
 
K
Har HA stöd för modbus RTU ska det ju fungera.
Jag styr mitt HERU över modbus, dock inte genom HA, utan en KNX<--->Modbus gateway och det fugnerar alldels utmärkt!
 
K KjellTimell skrev:
Har HA stöd för modbus RTU ska det ju fungera.
Jag styr mitt HERU över modbus, dock inte genom HA, utan en KNX<--->Modbus gateway och det fugnerar alldels utmärkt!
Yes, home assisant har stöd för modbus. Bara läst lite om någon som har problem med att det är "00" i början och slut av meddelandet, och att dom då hårdkodat bort det i sitt script. Tänker att det kan ställa till det för home assisant. Är det något du haft problem med?
 
K
Okej, nej det har jag inte. Det var plug and play för mig när jag mappat upp alla register jag vill använda..
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Okej, nej det har jag inte. Det var plug and play för mig när jag mappat upp alla register jag vill använda..
Ok tack för info! Då får det bli att beställa en ny fjärrkontroll. Sjukt dåligt dock att dem inte kan skicka med en fjärr med modbus direkt. Mitt aggregat är helt nytt och fjärren är version 3.08 men har inte modbus..
 
K
Troligtvis är det exakt samma fjärrkontroll, med skillnaden att det är olika program i dom...
Men jag håller med, dåligt.
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
V vass skrev:
Yes, home assisant har stöd för modbus. Bara läst lite om någon som har problem med att det är "00" i början och slut av meddelandet, och att dom då hårdkodat bort det i sitt script. Tänker att det kan ställa till det för home assisant. Är det något du haft problem med?
Kör modbus men den kör på en dedicerad paj som kör REST-gränssnittet mot Domoticz. Har plan på HomeAssistant, men har inte riktigt kommit till skott ännu.
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
K
Någon annan som har problem att nollställa filterlarmet/timern via modbus?
Jag får allt att fungera , men just nollning filtertimern går jag bet på :S
Sett över registrena och kommunikationen och jag hittar inget fel där. Väljer jag den vanliga "clear alarm", dvs samtliga larm så får jag 7 dagar till på filtret.

Nu har jag nollat via fjärren och den har tickat ner ett par dagar, men kan fortfarande inte kvitta filtret och få räknaren att börja om. Även om jag ställer om intervallet via modbus och försöker nolla så går det inte.

Vore kul att höra om någon har samma erfarenhet som jag?
 
Sådär, nu börjar det likna något med modbus och HomeAssistant.

Kör fortfarande en egen paj på vinden vid aggregatet, och på den kör jag mbusd (seriell-tcp modbus adapter):

#mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0

Sen kör jag modbus över TCP ifrån HA:

modbus:
type: tcp
host: 192.168.1.179
port: 4000

sensor:
- platform: modbus
registers:
- name: Inluft
unit_of_measurement: '°C'
slave: 1
register: 1
data_type: int
scale: 0.1
precision: 1
register_type: 'input'
- name: Tilluft
unit_of_measurement: '°C'
slave: 1
register: 2
data_type: int
scale: 0.1
precision: 1
register_type: 'input'
- name: Frånluft
unit_of_measurement: '°C'
slave: 1
register: 3
data_type: int
scale: 0.1
precision: 1
register_type: 'input'
- name: Avluft
unit_of_measurement: '°C'
slave: 1
register: 4
data_type: int
scale: 0.1
precision: 1
register_type: 'input'
- name: FTX Hjul
unit_of_measurement: '°C'
slave: 1
register: 6
data_type: int
scale: 0.1
precision: 1
register_type: 'input'
- name: FTX Återvinning
unit_of_mesurement: '%'
slave: 1
register: 29
data_type: int
register_type: 'input'
- name: FTX Eftervärme
unit_of_mesurement: '%'
slave: 1
register: 28
register_type: 'input'
- name: FTX Filter
unit_of_measurement: 'dagar'
slave: 1
register: 19
data_type: int
register_type: 'input'
- name: Tilluftsfläkt
unit_of_mesurement: 'RPM'
slave: 1
register: 26
data_type: int
register_type: 'input'
- name: Frånluftsfläkt
unit_of_measurement: 'RPM'
slave: 1
register: 27
data_type: int
register_type: 'input'
- name: FTX Börtemp
unit_of_mesurement: '°C'
slave: 1
register: 1
data_type: int
register_type: 'holding'
- name: FTX Veckotimer
slave: 1
register: 68
data_type: int
register_type: 'holding'
 
  • Gilla
goodyear77
  • Laddar…
K
Lyckas du nolla filtertimern?
 
K KjellTimell skrev:
Lyckas du nolla filtertimern?
Nope, det verkar inte fungera, varesig från HA eller direkt med minimalmodbus som jag kört för Domoticz. Men å andras sidan behöver man ju ändå göra manuellt jobb, så att nolla filtertimern automagiskt känns inte helt nödvändigt... Nånting ska man väl ha fjärrkontrollen till även efter att man använt den för att slå på modbus-funktionen i aggregatet...?
 
K
Okej, skönt att veta att jag inte gjort något vaj iaf.
Jag kontaktade Östberg om detta och killen som utvecklat denna styr har slutat hos dom, så dålig support på detta. Men han nämnde att dom utvecklar ny styr för aggregaten. Ska li spännande vad det kan tänkas vara. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.