I
Vad är det, vad ska den användas till?
Svetsad men inte mycket till tryck kärl.
Enkel plåt, ingen isolering.
Sil i halsen, ungefär halva kannan, som inte är menad att ta bort.
Ingen anslutning mer än halsen.
Hatten med ventilen är gängad på och robust som om den skulle tåla åtskilliga bar.
Inköpt av ren nyfikenhet.
Metallic cylinder with a handle, sil, valve on top, and an orange band, queried for its unknown use and structure.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blomsterspruta för växthuset?
 
I
Försökte skissa den.
Skiss av en enkel ventil utan pump med ett 8mm rör.
KnockOnWood skrev:
Blomsterspruta för växthuset?
Det är ingen pump på den, bara en ventil. Pipen är som ett rör, ca 8mm stort. Inget dykrör heller.
 
Redigerat av moderator:
En enkel gammal karbidlampa?

Hand håller i en tänd gammal karbidlampa med en synlig låga mot en mörk bakgrund.

Gammal karbidlampa med sliten yta och bärhandtag, isolerad på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Den är nog ganska nytillverkad. Tig-svetsad skarv.
Fattar inget. Varför finns det en sil som man ska hälla igenom när man fyller, och sen häller man ut genom det man silat bort?
Hade silen varit avtagbar, kunde man tänka sig att om man hällde vatten i kannan och lite örter, eller nåt, och sedan satte i silen, kunde den fungera till nåt.
 
I
Jag som hoppades någon använt en sån, kanske i jobbet. Hade varit kul att veta hur en så ologisk grunka fungerar.:confused:
 
Finns det ingen skruvanslutning för en gaspatron av den typen som används i sodasifoner (koldioxid) eller gräddsifoner (lustgas).
 
En sån " bi-rökare"?
 
I
Eld skrev:
Finns det ingen skruvanslutning för en gaspatron av den typen som används i sodasifoner (koldioxid) eller gräddsifoner (lustgas).
Nej ingenting. Enda hålet är där man skruvar på ventilenheten/locket.
 
I
Nils82 skrev:
En sån " bi-rökare"?
Tyckte också den liknade en sån. Min far var biodlare. Såvida de inte använder en ny teknik, så faller den tanken också.
http://alltombiodling.se/rokpust-tandning-och-anvandning/

Jag menar något som genererar rök och tryck, men det skulle bli för okontrollerat, dessutom saknas säkerhetsventil.
Kan o.t säga att när jag var ung fanns det något som man hade som drivmedel till en typ av reamotorer för modellplan. Okunnig och nyfiken som jag var satte jag eld på en sådan, stoppade ner den i en glasflaska och satte på korken. Jag ville se vad som hände. När flaskan blivit kritvit la jag bena på ryggen. Strax efter small det, det enda som fanns kvar av flaskan var skruvkorken.:surprised::banghead:
Så en säkerhetsventil behövs om prylen är tänkt att användas på liknande sätt.:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Den ser ju ut som en gräddsifon till formen.
 
I
Eld skrev:
Den ser ju ut som en gräddsifon till formen.
Ja det gör den. Men det finns inget sätt att trycksätta den, och det tror jag inte den hade klarat heller.
Det enda jag skulle kunna tänka mig den kan användas till är vattenkanna, galen vattenkanna.:x
 
I
it-snubben skrev:
Min teori: Jag tror att det är en oljekanna.


Typ denna:

[länk]

...fast med ventil som gör att man kan positionera pipen och kontrollera flödet utan att behöva tänka på hur man håller kannan.
Jo det kunde ju varit bra, eller till bensin för småmaskiner. Men så var det den där silen, sila soppan när man häller i den för att sedan få tillbaka skiten när man häller ur den. Verkar inte logiskt.:confused:
 
Kanna för lösningsmedel, du behöver inte skruva av korken varje gång den används. Hade liknande på tryckeri jag jobbade på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.