Vart hittar jag bra tomtgränspinnar Kommunen var här och men hade enbart pinnar i trä. Lantmäteriet gör tydligen stora inköp från Italien. Byggmax eller nån kedja borde ha nån passande rörtyp. Vad använder du?
 
I denna tråden https://mobil.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15022-tomtmarkering.html hänvisas till www.arnlo.com men sidan går inte nu att hittas, sökte på arnlo och företaget skulle tydligen heta "Arnlo Jord & Skog".

Jag skulle kolla med företag som säljer "jord & skogsbruk".
Men tomtgränspinnar som markerar ut dom av Lantmäteriet registrerade hörnen får bara Lantmäteriet markera ut.

https://mobil.byggahus.se/forum/juridik/177439-markera-tomtgrans-2.html

http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...d-som-helst-med-en-grans-eller-gransmarkering
 
Mikael_L
Stopp och belägg, hejda dig.

Det är ett lagbrott att själv anbringa tomtgränspinnar, ett brott med några års fängelse i i övre delen av straffskalan. :eek:

Så du får absolut inte slå ner tomtrör själv som är tänkta att utvisa den lagligt utsatta gränsen. Det får inte ens kommunen göra, det är ett jobb för lantmäteriet. Förrättningen heter 'fastighetsbestämning'.
LM kan slå ner nya rör, eller på annat sätt förtydliga den riktiga gränsen genom den enklare förrättningen 'särskild gränsutmärkning', om de rätta gränserna är lätta att utreda.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ter-kring-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/


Men sådana där rågångspinnar, eller annan markering som inte kan misstas för lagligt utsatta gränser är dock OK att sätta ut själv. De har ju då naturligtvis ingen rättsverkan, vare sig för dig eller grannen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jag har använt en träpinne som jag satte ner i det ihåliga järnröret. Mest för att inte röret skulle försvinna när man håller på, på tomten.
 
Tomtgränspinnar finns ju redan, har bara satt i en stång och knutit en bit glittrig folie runt toppen, nu när vi tillsammans med grannen håller på att göra i ordning tomten.
 
En mätgubbe från kommunen mätte höjder och tog ut gränspinnarna med GPS-mätutrustning. Anna_H: En pinne är mystiskt borta. Ingen vet när, var, hur. En annan pinne är påkörd av en grävskopa.
 
Mikael_L: När man stakar ut hus och andra byggnader så är det väl kommunen som dyker upp? Därmed måste de klara av att ta ut tomthörnen.
 
Mikael_L
Förutom det du kan läsa i de olika flikarna i länken till lantmäteriet som jag tidigare postade så kan du även läsa denna lilla skrift:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/broschyrer-och-produktblad/granser_2014_low.pdf

Straffet för att själv mixtra med gränsmärken finns i 14 kap 9§ Brottsbalken
9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat
föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke,
vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller
höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett
sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende,
för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra
år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex
månader. Lag (2013:425).


En tidigare tråd här på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/juridik/114436-gransmarkering.html


Jag var själv tvungen att fördjupa mig lite i sånt här för några år sedan, min åsikt är klar, det är väldigt väldigt förbjudet att röra gränsmarkeringar, eller sätta upp sådana själv. För det är just dessa markeringar som har rättsverkan över fastighetens utbredning, ej kartor och sånt.
Men det sker såvitt jag vet en revidering/modernisering inom detta nu. Men gränsmarkeringar lär fortsätta vara heliga, det är bara helt nya gränser som kan bli med koordinater istället för markeringar i naturen, Detta pga att det finns så väldigt mycket större tekniska möjligheter idag.
 
Mikael_L
myrn skrev:
Mikael_L: När man stakar ut hus och andra byggnader så är det väl kommunen som dyker upp? Därmed måste de klara av att ta ut tomthörnen.
Det är typ tvärtom. De kan använda tomthörnen för att bestämma husets läge.



Är din fastighet avstyckad nyligen? Eller är den flera tiotals år gammal?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
myrn skrev:
Mikael_L: När man stakar ut hus och andra byggnader så är det väl kommunen som dyker upp? Därmed måste de klara av att ta ut tomthörnen.
Klart att de klarar av det, men de får som sagt bara markera med träkäppar, inte metallrör, det får bara.Lantmäteriet.
 
Hela området är tio år gammalt. Det är förbjudet att ta bort gränspinnarna men uppenbarligen gör folk det ändå. Ja du övertygar mig det är ingen tvekan. Det kommer dock att vara tydligt att det inte är en originalpinne då det är svårt att få tag i exakt likadana. Vid åtgärd på tomt så måste man utgå i från något och om utbildad människa med rätt utrustning mäter rätt så känns det rätt betryggande. Det är ju inte direkt så att vi försöker ändra tomtens placering här. Det skulle ju bli rätt uppenbart vad man sysslade med då om någon begär en oberoende mätning.
 
Mikael_L
Det är helt OK att du själv markerar ut hörn och gränser, det enda som är viktigt är att dina markeringar inte tas för de rättsligt gällande markeringar som lantmätaren en gång i tiden satt ut.


Skulle dina rör vara såpass förvillande lika att det vare sig är säkert att det är lantmäteriets rör eller säkert att det inte är deras så kommer detta avgöras av en domstol vilket.
Här på forumet kommer vi aldrig kunna utreda detta mer än att säga om det är helt tydligt uteslutet lantmäteriets markeringar så är det naturligtvis OK.

Detta sista stycke gäller ju alltså om det av någon anledning går så långt som till rättegång. Jag tror de absolut flesta brott mot detta aldrig kommer till domstol.

Jag måste ju dock varna ändå, ty straffet är väldigt hårt, och brottet ses i lagens mening som allvarligt.
Det är bättre att du misshandlar någon till invaliditet än medvetet flyttar gränspinnar om du inte vill sitta länge i fängelse. :)
 
Straffet har dock mildrats på senare tid - det har varit dödsstraff en gång i tiden.
 
  • Gilla
myrn och 1 till
  • Laddar…
Måste ha varit på den tiden Lantmätarna även hade rätt att bära tjänstepistol...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.