Hej!

Jag och sambon har ett drömområde, en drömgata att få bygga på. Bara att hitta ett område båda kan tänka sig att bo på känns stort.
Vi har ev. Fått möjligheten att köpa loss en bit mark.

Nu till det stora MEN:et... Nu i september ligger tomten i skugga då solen försvinner bakom träden vid kl 5..(på kommunens mark).. och så upptäckte vi att detta gäller hela gatan..

Hur ska man tänka?! Ska vi fortsätta leta eller är det inte så farligt om man inte har kvällssol om man har sol resten av dagen.

Svårt att säga hur mycket längre solen är uppe på sommaren också..så härligt med sena middagar på altan eller att bara få sitta en stund i solen efter jobbet.

dela gärna med er av hur era tankar gått :)

//soldyrkaren
 
Så som du formulerar dig hade jag gått vidare med letandet. Du kan ändra allt på ett hus utom läget så kan du inte hitta ngn vrå på tomten dom har kvällssol låter det på dig som att du på sikt kommer ångra dig
 
KristinaRT
Du kan ju också kontakta kommunen och förhöra dig om avsikten med och planerna för träden och möjligheten att glesa ut "ridån". Beror sannolikt på hur området ser ut och om det finns någon avsikt m träden.

I vårt område planterades träd och buskar när det byggdes på 70-talet, men sedan hände inte mer i form av trädvård/beskärning. Men efter ett antal klagomål från boende rensade kommunen ut bland träden, tog bort buskage och klippte ner en del planteringa. Följden blev mer insyn, mindre inbrottrisk och mer sol.....

Vad gäller kvälssol så är jag ganska säker på att frånvaron påverkar säljbarheten (vi valde bort hus m liknande läge), och jag tror också att ni saknar solen ffa på vinterhalvåret när det blir väldigt mörkt den tid man spenderar hemma.
 
Redigerat:
Fortsätt leta!

Det kan inte nog understrykas hur viktig solen är i vårt klimat.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tre viktiga kriterier vid val av tomt (enligt min mening):

1. Inget trafikbuller
2. Kvällssol
3. Havs/sjöutsikt

Det tredje kan man leva utan, men absolut inte de två första!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi bor på liknande placering, nu har vi strand och 10m ut till em solen samt morgonsol väldigt tidigt vilket vänder situationen helt, hade vi inte haft det hade jag hoppat.
Det är absolut inte hela världen men det är absolut ingen fördel heller.

Så trivs ni och vill bo kvar så är det fine, men det är definitivt något ni kommer störa er på.

MVH/
 
Tack för allas synpunkter :)

Det finns absolut delar av tomten som har sol eftersom det handlar om närmre 3ha. Men inget där det är lämpligt att placera huset. Kanske går det lösa att ha en mysig hörna i andra änden av tomten?...

I den byn vi vill bo påverkas säljbarheten negativt om vi skulle leta i andra delar eftersom den här delen är närmst "staden" och då måste vi nog börja leta nytt område (suck)

Mvh
 
BirgitS
På kvällen vill man inte bära iväg med middagen långt bort från huset i alla fall.

Se om ni inte kan ta en promenad på gatan och prata lite med några som är ute om hur det är.
 
Att förlita sig på granntomtens träd inte ska få skugga känns lika korkat som att mina grannar slänger upp hus bakom mig och sen klagar att dom inte ser sjön för mina träd som planterades 1954.

Kommunen kanske väljer om 20 år att stycka av, och dom framtida ägarna kanske inte alls vill ha insyn till sin tomt.

Vill man vara garanterad:
A: sjöutsikt - bygg närmast sjön.
B: kvällssol - välj ett läge där inget nånsin kan skymma. Alternativt, köp marken bredvid också.
 
Hemmakatten
Man vill ha sol runt huset hela dagen. På morgonen för morgonkaffet, mitt på dagen för helglunchen och på kvällen efter jobbet (tänk på hur många dagar man jobbar per år). På alla dessa ställen vill man ha trevliga uteplatser anlagda om det än skulle vara ett litet cafebord för morgonkaffet. Den viktigaste uteplatsen är den på eftermiddagen och kvällen. Det är då man har möjlighet att sitta ute.

En fastighet utan sol på/runt huset går fetbort för mig. Skulle aldrig ens titta på en sådan fastighet.
 
Redigerat:
Är det bara jag som inte vill sitta och kisa i solgasset med svetten rinnande utmed ryggen? Jag jagar skuggan.
Men hursomhelst, vill man ha kvällssol så skaffa en tomt som uppfyller det kravet, det går aldrig att ändra i efterhand.
 
Fotografen skrev:
Är det bara jag som inte vill sitta och kisa i solgasset med svetten rinnande utmed ryggen? Jag jagar skuggan.
Men hursomhelst, vill man ha kvällssol så skaffa en tomt som uppfyller det kravet, det går aldrig att ändra i efterhand.
Precis. Skugga går att skapa, redan utskuggad sol är svårare att få tillbaks
 
En bild från klockan sex ikväll, den 21 september 2016:

Solnedgång som silar genom en björkdunge sett från sidan av ett hus, datum 21/9 kl 18.00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite disigt, men man kan väl ana var solen är.

Men kvällssol klockan sex kan väl inte vara ett villkor.
Solen går ju tyvärr ner tidigare när vintern närmar sig
Digital klockdisplay som visar kl. 19:09, datum onsdag 21 september 2016, texten "Solnedgång i Laholm".

Man kan ändå sitta ute i trägårn och ha det gott en timme eller två, även om solen har gått under horisonten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.