Hej.
Jag har en tomt på ca 900 kvm varav uppskattningsvis 700 kvm består av gräs.
Nu är jag inne på att skaffa en robot till nästa år men är osäker på vilken modell som är lämpligast.

Vi har två pojkar på 5 och 3 år så det vore önskvärt om roboten kunde klippa på dagarna när de är på dagis för att sedan gå in och vila på eftermiddagen.
HQ 310 känns prisvärd men jag är rädd för att den måste gå många timmar på dygnet för att klara av min tomt?
Vi har en sluttning på ena sidan av tomten. Jag har ingen koll på hur många grader det lutar men jag kan tänka mig att det kan vålla vissa problem när det är fuktigt ute. Därför känns ett terräng kit som ett bra tillval, men dessa verkar inte finnas till Gardena Sileno?
Jag läste att tidigare Gardena och Husqvarna modeller var i princip lika fast med olika skal, men så kanske det inte är längre.

Så har ni några tips på lämplig robot för max 15 000 kr?
 
Just nu är ju priserna låga på husqvarna, så sileno är ju ingen större mening. Men när tex 420 finns för strax över 15 utan installationssats och 330 finns för 19 med stor installationssats så känns de ju sjukt prisvärda och du får dessutom väldigt få körtimmar och troligtvis bättre livslängd som tjänar in prisskillnaden i långa loppet. Jag själv köpte en 330 efter ha gått ifrån en indego som var på gränsen i storlek. Jag funderade med på sileno, men efter att jag sett svärfars 430 jobba med hjälp av gps blev jag övertygad. Slitaget blir ju väldigt litet när maskinen är så pass överdimensionerad.
Jag vet att det är över 15, men värt att tänka på.
 
GordonE skrev:
Just nu är ju priserna låga på husqvarna, så sileno är ju ingen större mening. Men när tex 420 finns för strax över 15 utan installationssats och 330 finns för 19 med stor installationssats så känns de ju sjukt prisvärda och du får dessutom väldigt få körtimmar och troligtvis bättre livslängd som tjänar in prisskillnaden i långa loppet. Jag själv köpte en 330 efter ha gått ifrån en indego som var på gränsen i storlek. Jag funderade med på sileno, men efter att jag sett svärfars 430 jobba med hjälp av gps blev jag övertygad. Slitaget blir ju väldigt litet när maskinen är så pass överdimensionerad.
Jag vet att det är över 15, men värt att tänka på.
Ju mer jag tänker på det desto mer rätt känns det att köpa en 420. Några tusenlappar dyrare än 310 modellen men klarar brantare lutning och behöver inte gå lika många timmar/dygn för att klippa tomten.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
delux skrev:
Ju mer jag tänker på det desto mer rätt känns det att köpa en 420. Några tusenlappar dyrare än 310 modellen men klarar brantare lutning och behöver inte gå lika många timmar/dygn för att klippa tomten.
Jag tror du tänker rätt. Jag har en 310 och är supernöjd med den, men då har jag bara ca 350 kvm gräsyta. För den ytan är 310 klockren men hade jag haft dubbla gräsytan som du har, hade jag behövt en större maskin för att bli lika nöjd. Sileno går bort då de i nuläget kostar lika mycket men har något färre funktioner än 310/315. 315 tycker jag också går bort då det egentligen är samma maskin som 310, förutom att man tagit bort strypningen av schemalagd tid, men ändå kostar i stort sett lika mycket som en 420.
Köp en 420 så lär du bli lika nöjd som jag är med min 310. Finns att köpa för 16995 kr inkl stora installlationspaketet hos Linda'n.
 
2015 årsmodeller av 310 och 315 så är det bara vilotiden som gör skillnad i klippkapaciteten. Men på 2016 årsmodeller så har dom även sänkt farten på 310:an. För att få mer skillnad mellan maskinern. 315 var ju tidigare ganska överflödig efter som dom flesta ändå inte vill ha klipparen till att gå dygnet runt. På 700kvm gräs så blir en 420 perfekt. Där med inte sagt att en 310 eller 315 inte kommer klara uppgiften. Dessutom bör en 420 bli det alternativet som blir mest ekonomiskt i totalen. Dessutom mer tid på gräsmattan utan en socialrobot som av någon anledning ofta ska vara runt fötterna på den. Konstigt nog :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Nu får man ju dessutom med 100-pack med extra knivar hos några återförsäljare. Blir ett köp snart.
Men installationskitet är inget måste va? Svärfar är elektriker så jag tänkte att han kanske kan fixa lämplig kabel lite billigare.
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
Fortfarande i valet och kvalet. Mitt dilemma är att det endast är på internet jag får tag på en HQ 420 till bra pris. Ingen av mina lokala återförsäljare kan matcha 15500 kr som den finns för hos ett antal nätbutiker. Bästa priset jag fick var 18900 kr inkl installation om jag fixade egen kabel.
På frågan om hur de hanterar serviceärenden på en automover som är köpt i en nätbutik svarar samtliga att man hamnar långt ner på listan och att de prioriterar sina kunder som köpt gräsklippare lokalt hos dem. Låter som om man kan hamna i en trist situation om klipparen skulle få för sig att gå sönder mitt i högsäsong och det sedan ska ta flera veckor innan den blir reparerad.
Granngården har Sileno 1600+ för 15999 kr just nu inkl 250 m kabel samt 400 märlor. Denna butik finns där jag bor men samtidigt svider det lite att jag får en "sämre" klippare till ett dyrare pris.
Ska man ha is i magen och hoppas på en bättre kampanj till våren kanske?
 
delux skrev:
Låter som om man kan hamna i en trist situation om klipparen skulle få för sig att gå sönder mitt i högsäsong och det sedan ska ta flera veckor innan den blir reparerad.
Du kan ju skicka den dit du har köpt den om det skulle bli problem och det är bråttom. Frakten får de ju stå för om det är garantiärenden.
 
Ja jag ringde och pratade med Liljekvists som är en av återförsäljarna som säljer 420 för ca 15500 kr. Mycket trevliga och de skickade som sagt fraktsedel om det behövdes service/garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.