Tjenare!

Det gäller ett prefab hus Smålandsvillan från 2005 med kallgrund av uppmurade lecablock utan avfuktare/ventilation. Igår när sommarvärmen försvann kände vi att golvet inomhus var riktigt kallt, och innetofflorna fick komma fram. Då började jag fundera på om det inte går att isolera något mer under huset för att göra golvet varmare? Krypgrunden i sig är snustorr och står i princip på en stenplatta.

Det är dock konstigt att golven blir så kalla, det är ju bra med isolering i krypgrunden i detta relativt nya hus.

/S
 
Det behövs egentligen en tydligare beskrivning av hur bottenbjälklaget är utfört för att man skall kunna förstå varför golvet känns kallt. Det kan vara bra att veta att man inte bör använda ouppvärmda krypgrunder idag (och borde inte gjort det 2005 heller) eftersom den typen av konstruktion kräver ett visst värmeläckage neråt för att fungera. Det är dock aldrig fel att isolera marken i en krypgrund om man kommer åt. Markskiva av mineralull som läggs direkt på marken är nog enklast.
 
Bör inte vara dålig golvisolering i ett så modernt hus. Det ska inte behövas ytterligare isolering. Kommer troligen inte göra någon skillnad på hur ni upplever golven och ör inte värt besväret. Lösningen är i så fall golvvärme. Vad har ni för uppvärmningssystem? Vad har du för ytbeläggning? Om du har laminat så är det en stor bidragande anledning till att man upplever golven som kalla. Om man byter till ett oljat trägolv är skillnaden stor. Lackade trägolv känns också lite kallare än oljat/vaxat golv.
 
Tror de är lite som Per säger. Golven upplevs kalla. Jag har liknande grund. Bra isolerat golv och snustorrt under huset. Ändå när kylan slår till tycker jag golven känns kalla trots 21-22 grader i huset.

Jag har laminatgolv i hela huset. Men kommer byta till trägolv när barnen växt till sig.

Har man en grund med markisolering och murat i Leca borde man ju inte få kalla golv om man hade kopplat på en frånluftskanal ner i krypgrunden? Då bör ju de bli ganska jummet där nere. Man känner ju aldrig kalla golv om man har källare. Även om där bara är 17 grader.
 
Jag har gått igenom precis denna process. Köpte ett hyggligt modernt hus. Vi tyckte golven rent utsagt var iskalla. Det låg ett laminat golv. Vi bytte till oljat ekgolv. Problemet löst. Bättre att lägga pengarna på ett nytt golv än att mecka med en krypgrund som det inte är några problem med i övrigt. Isolerar du bottenbjälklaget ännu mer kan faktiskt krypgrunden börja må dåligt då du tar bort ännu mer värmeläckage ned dit. Visst, i kombination med en varmisolering av hela krypgrunden går det säkert att lösa, men verkar komplicerat, om nu orsaken egentligen är upplevd snarare än verklig.
 
Tack för svaren, lite kompletteringar:

* Vi har 16mm ekparkett från kährs. Byte golv är alltså ingen lösning

* Bjälklaget är byggt med spånskiva uppe och nere och diffspärr och isolering i mitten. Vet inte exakt hur tjock den är men ganska tjock.

* Huset värms upp med vanliga vattenburna element. Vi har på flera ställen fönster som går nere till golv och element på vägg vid sidan om, men som jag förstod säljaren var dessa fönster de bästa som fanns typ när det gällde energi/kallras. Och vi gillar verkligen dessa fönster också :)

Vi får se vad som händer, kanske ska ta hit en värmekamera och leta efter om det strömmar in kalluft genom golvet någonstans. Det har gjorts några genomföringar i efterhand för att komplettera vvs och el vet jag. Men de såg ordentligt tätade ut med silikon underifrån tyckte jag vid en visuell inspektion.

/S
 
Våra frisktluftsventiler / tillluft ger kallras så golven blir kalla. Vad har ni för ventilation? Nästa panna blir en FTX med förvärmning på tillluften.
 
Det som i första hand avgör om ett golv känns varmt eller kallt är golvmaterialets värmeledningsförmåga. Ett material med hög värmeledningsförmåga, t.ex. betong, klinkers eller vissa plaster upplevs som kalla därför att de leder bort värmen från fotens undersida snabbare än andra material. Mäter man med värmekamera kan de ändå ha samma yttemperatur. Ek och bok har dubbla värmeledningsförmågan jämfört med fur och gran, men är inte i närheten av stenmaterial. Ett golv med hygglig isolering under och som är belagt med ett trämaterial skall inte upplevas som kallt. Om det ändå gör det finns det någon annan orsak. Kallras från fönster skulle kunna vara en sådan. Det finns inga fönster som skyddar mot kallras. För full komfort vid rumshöga fönster behövs golvvärme som ju har en del andra problem. Eftersom vi reagerar olika på skilda former av värmeöverföring kan det vara svårt att diagnosticera problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.