Hej!

Jag har i många år använt excel 2003 och varit väldigt nöjd med det, har räckt fullt ut åt mig. Sen blev det byte till Macintosh och med den följde Numbers, som jag inte gillar så värst.

Nu behöver jag ett excel för Mac. Finns det olika valmöjligheter eller det är bara 2016 som gäller för Mac? Det verkade finns någon sorts prenumerantversion, vilket ju känns rätt dyrt i längden, går det inte att köpa på vanligt vis längre?

Eller finns det kanske något annat alterantiv till excel? Excel 2003 lär jag ju inte få tag på i vilket fall. Tyvärr.

jag kör osx 10.11.6
 
Tack för tips! Eftersom jag hade gamla excel från 2003-2016 så känns det väl värt att köpa;) Trodde att det eventuellt kunde finnas flera parallella versioner samtidigt, typ att det finns flera osx eller windows att välja på.
 
Office 2016 om du skall ha något från Microsoft. Office 2003 motsvaras av Office X på OS X.
Annars brukar de allra flesta nöja sig med Numbers. Ja, det är annorlunda (enklare att använda) och det kan inte allt som Excel kan, men det verkar täcka 100% av behovet för de flesta.
 
fahlis skrev:
Ett alternativ som kanske kan vara värt att titta på är Libre Office. Kostar inget, passar det inte så är det ju bara att ta bort …

[länk]
Testade men det verkade tyvärr inte funka alls med Bygga_bos fil. Tack ändå!
 
Johan Gunverth skrev:
Office 2016 om du skall ha något från Microsoft. Office 2003 motsvaras av Office X på OS X.
Annars brukar de allra flesta nöja sig med Numbers. Ja, det är annorlunda (enklare att använda) och det kan inte allt som Excel kan, men det verkar täcka 100% av behovet för de flesta.
Kan nog vara så att Numbers klarar av det jag vill göra. Är bara så less på att inte hitta någonting och att en massa saker känns bakvända.
 
Daniel_N skrev:
Kan nog vara så att Numbers klarar av det jag vill göra. Är bara så less på att inte hitta någonting och att en massa saker känns bakvända.
Det finns en utmärkt guide inbyggd. Inlärningströskeln är relativt hög för en van Excel-användare (min fru t.ex.). Desto lägre för en nybörjare. :)
 
Daniel_N skrev:
Kan nog vara så att Numbers klarar av det jag vill göra. Är bara så less på att inte hitta någonting och att en massa saker känns bakvända.
Det är inte Numbers som är bakvänd, det är alla MS användare som måsta lära sig bakvänt
Jaja jag spär på OSX-Windows kriget.

Protte
 
Installera Virtualbox på din Mac. Installera sedan valfri WIndows-version och Excel 2003.
 
Är inte det lite att gå över ån efter vatten?
 
O
b_hasse skrev:
Installera Virtualbox på din Mac. Installera sedan valfri WIndows-version och Excel 2003.
Bara för att jag kan:)
Köp PC så slipper du numbers:p :D
 
Odjuret skrev:
Bara för att jag kan:)
Köp PC så slipper du numbers:p :D
Var det en kommentar till mig? Den enda Apple-produkt jag äger är en Apple IIe med dubbla diskettstationer. Den kan inte köra något av Excel eller Numbers. Jag tror det är VisiCalc som gäller på den maskinen.
 
Jag har aldrig sett programmet Numbers, så jag vet inte på vilka punkter det skiljer sig från Excel. Dock har jag stött på otaliga versioner av Excel. Med det som bakgrund så skulle jag vilja hävda att det inte på något sätt är självklart att TS kommer känna igen sig speciellt väl i Excel 2016 bara för att han är van att använda Excel 2003. Det har skett stora förändringar under årens lopp. Jag tvingas titt som tätt att använda Excel på jobbet och varje gång jag får en ny version tenderar det att bli många fula ord när något ska göras. Tar ett par månader så har jag vant mig och Google brukar göra ett bra jobb av att assistera med eländet. Sen går det ytterligare några månader och så plötsligt en dag så får man en ny version med ett nytt UI och så börjar hela historien om.
I det här fallet är det många versioner som hoppats över, så jag gissar att det inte kommer gå särskilt smärtfritt med Excel heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.