De olika bankerna har olika regler etc kring sin utlåning.

I denna tråden tänkte jag att vi kunde diskutera vilka banker som är "frikostigast" i sin utlåning, då i förhållande till låntagarens personliga förutsättningar som inkomster, utgifter, skulder och tillgångar.

Hos vilken bank kunde du och de du känner förverkliga sina husdrömmar? Fanns det någon bank / personal som var beredda att "tänja" lite på regelverket?

Alla kommentarer inklusive rimliga anekdoter uppskattas!

:)

(Det finns redan en tråd
https://www.byggahus.se/forum/prise...a-banker-lanar-ut-mest-utifran-inkomsten.html
men den innehåller specialvillkor som uthyrning, vilket inte är relevant för en allmän diskussion.)

Notera: Jag slipper gärna här en diskussion om det är en bra eller dålig idé i sig att låna "riktigt mycket" pengar. Jag förstår självklart att man måste vara medveten om att det kan uppstå problem, tex vid prisfall, arbetslöshet eller skilsmässa. Men det är inte detta som jag vill att denna tråden skall handla om. Tack på förhand! :cool:
 
Danske bank går jag aldrig mer till då de var fruktansvärt nedvärderande och snåla. Fick någorlunda samma summa på de storbanker jag testade och länsförsäkringar men lf hade mycket mer tid för oss, svarar fort på frågor och nu när vi "känner" vår bankman så går det att diskutera högre lån på rätt fastighet :)

Tror det viktigaste är att man klickar med sin bankkontakt och kommer mycket väl förberedd. Kanske är det också en fördel med en lokal bank, samt att visa att du sparat mycket och regelbundet.
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Ok faf, tack för dina tips! Jag kan tänka mig att lokal kontakt är viktig, en centraliserad bank som SBAB måste nog köra väldigt mycket exakt efter sina "mallar".

Också intressant det du skriver om personlig kontakt med bankman. Det visar på att det hos andra banker finns ett "tolkningsutrymme".
 
glasbetongsten skrev:
Jag kan tänka mig att lokal kontakt är viktig, en centraliserad bank som SBAB måste nog köra väldigt mycket exakt efter sina "mallar". Också intressant det du skriver om personlig kontakt med bankman. Det visar på att det hos andra banker finns ett "tolkningsutrymme".
Jag fick inte låna mer pga att jag är pensionär och accepterade inte att jag ville ha amorteringsfritt i den gamla banken jag haft i många år. Bytte till den lokala Handelsbanken som både höjde lånet och gav mig amorteringsfritt.
 
För mig blev det Handelsbanken som lät mig låna både till inköp samt renovering. Totales ligger lånsumman på 1.450tkr med rimlig ränte och amorteringskostnad.
Hade SEB tidigare. Kollade med dom samt en del andra banker men där var det antingen stopp eller obskyra lånekostnader på en lön.
 
S
Putten skrev:
För mig blev det Handelsbanken som lät mig låna både till inköp samt renovering. Totales ligger lånsumman på 1.450tkr med rimlig ränte och amorteringskostnad.
Hade SEB tidigare. Kollade med dom samt en del andra banker men där var det antingen stopp eller obskyra lånekostnader på en lön.
Ursäkta för offtopic men jag blir så fundersam varje gång jag ser folk skriva sådär.

Ett tusen fyrahundrafemtio tusen kronor är ett mkt. märkligt sätt att säga En miljon fyrahundrafemtiotusen kronor på.
Vart kommer det här sättet att skriva ifrån?
I onlinespel ser man ofta 1kk när dom egentligen menar 1M osv.

Hur som helst, den enda gången jag skulle låna till bostad så lät det som det var fullständigt omöjligt att ens fundera på att låna över 85% av mäklarens värdering.
 
Redigerat:
S
Är ganska säker på att det till största delen hänger på bankmannen. Vi hade haft SHB i många år, men när vi ville bygga nytt hus så var det tvärstopp. Hade då fått en ny bankman som var nyutexaminerad och vi fick inte ens låna till det vår dåvarande lägenhet var värderad till.
Gick då till Nordea och fick då ett par miljoner till beviljat. Hon kunde området vi ville bygga i och visste att så fort huset var klart så skulle värderingen vida överstiga byggkostnaderna.
 
S
glasbetongsten skrev:
Ok faf, tack för dina tips! Jag kan tänka mig att lokal kontakt är viktig, en centraliserad bank som SBAB måste nog köra väldigt mycket exakt efter sina "mallar".

Också intressant det du skriver om personlig kontakt med bankman. Det visar på att det hos andra banker finns ett "tolkningsutrymme".
SBAB :) Vi blev nekade lån öht där, för vi hade tagit ut för många LÅNELÖFTEN det senaste året :)
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Som förstagångsköpare fick jag rådet att få så många lånelöften som möjligt hos de olika bankerna. Swedbank som jag hade varit kund hos i 10 år ville ge mig 2.40%, Bättre Bolån 1.69% och Skandia 1.67%.

Jag valde att inte gå vidare med Bättre Bolån. De hade en administrativ avgift på ca 2000kr. Bankmannen ville dessutom ha onödigt mycket dokument från min arbetsplats (utöver arbetsintyg och avtal). När jag sa att jag skulle vända mig till Skandia istället då allt var redan klart där så började han ifrågasätta mitt bostadsköp och föreningen.

Skandia ifrågasatte varför jag hade gjort så många lånelöften, men jag fick lånet beviljat ändå. Jag fick dock inte skaffa ett kreditkort hos dem pga detta. De räknade dessutom inte med hela min lön (har en fast och rörlig del) vilket jag vet att det gör tex hos Nordea.
 
När jag skulle bygga mitt hus hade jag fått lånelöfte från Handelsbanken.

När jag sen skulle starta upp ett byggkreditiv ändrade de helt plötsligt sig och krävde större insats (Jag hade 25%. De krävde 35%)
Jag lämnade några jag-budskap till handläggaren på HB och började förbereda mig på den personliga konkursen.

Som tur var hittade jag en lokal bank som lyssnade på mina argument så jag kunde slutföra huset.
 
SueCia skrev:
Ursäkta för offtopic men jag blir så fundersam varje gång jag ser folk skriva sådär.

Ett tusen fyrahundrafemtio tusen kronor är ett mkt. märkligt sätt att säga En miljon fyrahundrafemtiotusen kronor på.
Vart kommer det här sättet att skriva ifrån?
I onlinespel ser man ofta 1kk när dom egentligen menar 1M osv.
Jag tycker att jag ser detta sätta att skriva större summor på ganska ofta. Inte minst i bolagsredovisningar. Inte för att jag läser sådana så ofta men när jag väl gör det.

/Mats
 
Fick bara en tanke nu att bubblor och kriser börjar med alltför frikostiga lån. Så att ha som mål att få ut så mycket pengar som möjligt känns lite vanskligt.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
S
Sir Duke skrev:
Fick bara en tanke nu att bubblor och kriser börjar med alltför frikostiga lån. Så att ha som mål att få ut så mycket pengar som möjligt känns lite vanskligt.
Du har helt rätt, men bubblan kommer att drabba alla oavsett. Och måste man inte sälja så har man chans att klara sig.
 
Diskutera gärna en eventuell bostadsbubbla, men i så fall i en egen tråd. Tack!

Sir Duke skrev:
Fick bara en tanke nu att bubblor och kriser börjar med alltför frikostiga lån. Så att ha som mål att få ut så mycket pengar som möjligt känns lite vanskligt.
SonnyListon skrev:
Du har helt rätt, men bubblan kommer att drabba alla oavsett. Och måste man inte sälja så har man chans att klara sig.
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
Varsågod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.