Med veckans fredagshus får vi lära oss vad som definierar den arkitekturstil som uppstod på 1960-talet. En riktigt välbevarad pärla från 1964 ligger just nu till salu i stadsdelen Kungsladugård i Göteborg.

Du kan läsa artikeln här: Njut av äkta 1960-talsstil
 
K
Wow! Vilket hus
 
Läckert att se även om det inte skulle passa mig rent planlösningsmässigt. Varför så stort vardagsrum och vad skulle man göra i den enorma gillestugan?
 
BirgitS
Gillestugor användes som teverum och det var där barn resp. tonåringar lekte resp. hängde med sina kompisar. Vardagsrummet var ofta ett finrum för de vuxnas middagar/fester med gäster och oftast fanns det nog ett middagsbord där förutom sittgrupp.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Excel
Stilfullt hus måste jag säga. Jag skulle vilja se mer 70-tals arkitektur. Många renoverar bort 70-talesstilen idag tyvärr.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Fruktansvärt. De klaustrofobiskt låga taken och underliga halvplanen med massa små trappor ger mig rysningar... för många av oss som växte upp på 70-talet i dessa underliga hus finns det ingenting som lockar med den här missanpassade arkitekturen.

Att man dessutom vänt många av 50- och 60-tals husen "upp-och-ner" med en planlösning där kök, matrum och vardagsrum ligger på övervåningen så att inget av de sociala rummen har någon som helst kontakt med omgivning och trädgård gör bara det hela ännu värre.
 
Excel skrev:
Stilfullt hus måste jag säga. Jag skulle vilja se mer 70-tals arkitektur. Många renoverar bort 70-talesstilen idag tyvärr.
Vad var det som var så lyckat med stilen/arkitekturen på 70-talet? Jag kommer inte på något speciellt förutom att det var skönt att gå på murriga heltäckningsmattor och att dom fanns i badrummet runt wc-stolen. Min mor uppskattade inte när jag plogade ut skit med min leksakstraktor på en av de bajsbruna heltäckingsmattorna, höhö!
 
Excel
70-talshusen har stor charm. Stora hus på ca 200+ kvm ofta inkluderades 2 badrum bastu + gästtoalett. Praktisk utformning med många inbyggda garderober. Väl tilltagna sällskapsytor. Jag vill påstå att 70-talet var höjdpunkten gällande arkitektur.

80-90-talet var helt fantasilöst. Från 2000- katastrof, minimalistiskt, små rum och vita väggar, fönster från golv till tak, så alla som går förbi ser allt. Tro fan på att alla planterar thuja nuförtiden.
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Thujor borde förbjudas! Ja, det var nog det praktiska som gick först på den tiden. Tyvärr äckliga färger och dåligt/mer eller mindre farligt/giftigt material många ggr tyvärr.
 
Underbart, stilrent och mycket påkostat hus, se på materialvalen, kalkplattorna i entrén t ex.
Fint att även badrummet bevarats i så gott skick.

Som sagt, går att kontrastera mot de trälådor som byggs idag, tycker nog det mesta blivit sämre.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
tommib
Helt underbart hus. Enda nackdelen är att de där halvplanen blir hopplösa för en rörelsehindrad, men jag skulle fasen kunna tänka mig att installera hiss om det vore så. Speciellt ljusbrunnen till gillestugan var intressant, det gav mig tankar på hur man kan göra i vårt hus där det så småningom blir en källare.

Otroligt vackert och genomtänkt. Håller inte alls med om att sällskapsytorna inte skulle ha kontakt. Vardagsrummet är ju i direkt anslutning till trädgården, en halv trappa från köket och en halv trappa från entrén. Och vilken entré sen! Hade jag haft möjlighet hade jag kopierat det.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Så snyggt så vackert och bäst av allt det är byggt för att hålla :cool:

Husen var bäst på 60-talet och sen började fusk byggena.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
60-talet är sista tiden då det såg snyggt ut. Kanske möjligtvis in till tidiga 70-tal. Sedan blir det bara fult och fuskbyggt.

Allt är så fint! Kanske tycker jag att fasaden är lite mörk och trist, men inuti, åh så underbart.

Älskar också halvplan, det ger visuell spänning. Idag är allt lådor.

Matplatsen är ju så perfekt! <3

(och allt annat, köket är så fin med.. golvet!!)
 
BirgitS
En del grannar verkar också tycka att originalfasaden är lite mörk och har målat övervåningen vit, men jag tycker nog att de husen ser lite tråkigare ut.
 
Ja det är lite svårt, kanske annan nyans än vit då. Det får ju inte se helt fel och malplacerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.