Jag hade en elfirma hos mig idag som räknade på utebelysning.
Fick offert på mailen när det var färdig räknat.

Detta ska kosta oss 22000kr

Detta ska forman utföra för denna summa
-Astrour monterat i mätarskåp
-gå ner med kabel i befintlig rör för att sedan vika av in under fasad panelen längst ner.
Kabel? EKLK 3G1,5

Kabeln ska klamras runt hela huset 51 meter totalt.
Det ska monteras upp 13st fasad lampor (dessa har jag köpt in)
Det ska sitta en tät kapslad kopplingsdosa till varje lampa därifrån ska det klamras upp en kabel till varje lampa ca 2meter per styck
Det ska monteras 2st led spottar i undertaket på verandan ca 5meter extra kabel.

Så är ni med hittills
Klamra 82meter kabel
Montera 13 lampor
Montera 2 ledspottar + pottor
Astrour

Jag förbereder allt så att det ska vara lätt åtkomligt.. Låter priset rimligt?
 
Jag tycker instinktivt det låter mycket. Så jag vill passa på att repetera det klassiska mantrat: "Har du tagit in fler offerter?"

Finns det några försvårande åtgärder som du inte redovisat ovan, som att det är besvärligt att komma åt överallt, eller om man behöver ställning etc? Är elektrikern också med på att detta är allt som behövs, eller har han räknat med att också behöva installera jordfelsbrytare?
 
Astrouret kommer han att ta 2000 kr för eller mer. I mätarskåpet måste först en kapsling monteras. Varje dosa tar han 150-200 kr för.
Varför utgår du inte från centralen?
Det är mycket arbetstid, det ska erkännas.
 
Det som är svåråtkomligt öppnar jag upp före dom kommer var vår deal.. Så som taket i veranda entrén. Allt är på första plan ca 2,30m upp från backen.. Så liten stege och behörighet kommer dom långt på.

Jag har avtalat med fler firmor men dom kommer först om senare nästa vecka.
Därför valde jag mätarskåpet då vi nyligen monterade JFB och extra säkringar där (som bland annat går till pumpbrunn)

Jag tycker också att det lät lite saftigt men oftast så biter man bara ihop och beställer.
 
Det går utmärkt att utgå från centralen och gå i ett tomrör till mätarskåp och sedan vidare i tomrör ut. Men börjar bli lite smått trångt där.. Har nog bara 4-5 din lediga.. Kan vara trevligt och behålla dessa för framtida dumheter inomhus
 
Om jag räknat rätt beräknar de ca: 35 tim arbetstid. Nu får de ingen materialvinst hos dig så de har säkert höjt timpriset med någon hundralapp vilket ger drygt 3 dagars arbetstid.
Inte helt orimligt i mina ögon. Det kan ju vara så att de har full beläggning och inte är så noga med er beställning, i så fall tycker de inte det är värt att göra jobbet utan stor vinst.
 
Müssli skrev:
Om jag räknat rätt beräknar de ca: 35 tim arbetstid. Nu får de ingen materialvinst hos dig så de har säkert höjt timpriset med någon hundralapp vilket ger drygt 3 dagars arbetstid.
Inte helt orimligt i mina ögon. Det kan ju vara så att de har full beläggning och inte är så noga med er beställning, i så fall tycker de inte det är värt att göra jobbet utan stor vinst.
Det är fräckt tycker jag om det är så. Det är service att vara ärlig med beläggning också. Snacka om att spela på desperation...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fick lite mer info idag. Det är beräknat 3 dagar jobb för 1 man (exkl resor)

Dom visste inte om dom skulle klamra eller lägga i rör under fasaden mellan dosorna

Sporrarna som ingår i summan är JUPITER OUTDOOR VIT 6,5W LED 3000K

E-NUMMER. 7462863 EAN.7021989119487

Nästa offert från en random firma är på gång
 
Chrissofsweden skrev:
Det är fräckt tycker jag om det är så. Det är service att vara ärlig med beläggning också. Snacka om att spela på desperation...
Hantverkare (och förmodligen alla andra som jobbar för pengar) vill tjäna så mycket pengar som möjligt, kunden vill spara så mycket pengar som möjligt.

Jag har såklart ingen aning om ifall firman har fullt upp men jag jobbar själv på det sättet. Har jag full beläggning och tjänar bra på det jag gör så tar jag inte jobb som ger mindre betalt... Kunden får ju välja själv, tycker kunden det är värt priset blir alla glada och jag tycker det är värt att jobba extra för de pengarna det ger. Så fungerar det nog till 99% hos hantverkarna..
 
Jo, müsli jag förstår att folk vill tjäna pengar. Men i många fall förstår inte kunden om priset är rimligt eller ej. När jag tar in en offert så vill jag inte ha "visst vi kan fixa det" och sen ett ockerpris utan rimlig verklighetsförankring. Lite som när jag tog in offert på mitt 4 kvm lilla badrum utan krångligheter och dom ville ha 200'000kr exkl. rivning och inredning samt framdragning av nytt vatten/avlopp från källaren.

Jag menar bara att ett överpris är ok om man är tydlig med varför. Men nu börjar vi prata moral och det sviktar kraftigt mellan individer.
 
Chrissofsweden skrev:
Jo, müsli jag förstår att folk vill tjäna pengar. Men i många fall förstår inte kunden om priset är rimligt eller ej. När jag tar in en offert så vill jag inte ha "visst vi kan fixa det" och sen ett ockerpris utan rimlig verklighetsförankring. Lite som när jag tog in offert på mitt 4 kvm lilla badrum utan krångligheter och dom ville ha 200'000kr exkl. rivning och inredning samt framdragning av nytt vatten/avlopp från källaren.

Jag menar bara att ett överpris är ok om man är tydlig med varför. Men nu börjar vi prata moral och det sviktar kraftigt mellan individer.
Att företaget ska förklara för kund varför offerten är dyr är inte rätt väg utan det är nog mer eller mindre kunden som får ta in fler offerter och därefter ta sitt beslut. Ibland kan jag tycka att det är värt betala några tusen mer ifall man fått en bättre respons, tillit till företaget.
 
Napster skrev:
Att företaget ska förklara för kund varför offerten är dyr är inte rätt väg utan det är nog mer eller mindre kunden som får ta in fler offerter och därefter ta sitt beslut. Ibland kan jag tycka att det är värt betala några tusen mer ifall man fått en bättre respons, tillit till företaget.
Tillit och pris hänger definitivt inte ihop. Men absolut bör jobbet tillfalla den som verkar rimligast. Dom där extra tusenlapparna kan vara avgörande för en fackligt snygg installation om resten är bra.
 
Chrissofsweden skrev:
Tillit och pris hänger definitivt inte ihop. Men absolut bör jobbet tillfalla den som verkar rimligast. Dom där extra tusenlapparna kan vara avgörande för en fackligt snygg installation om resten är bra.
Jo men får du bra tillit och respons byggs oftast på företag som gör ett bra jobb, lite som magkänslan säger.
 
Jag fick en offert till för några dagar sen. Detta var på 27800kr inkl moms. Så nu får vi helt enkelt bara vänta på den sista.. Det verkar som om kostnaden för detta ligger på mellan 20-30tkr.
 
Kanske vore bättre att ta det på löpande räkning. Den uppskattade tiden låter som en worst-worst case tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.