Ville bara dela med mig av ett tips: Fick plötsligt väldiga knackningar i rören på landet, lät som om dom skulle lossna från väggen typ :x

Googlage en del och en vanlig felkälla är äldre termostatblandare där backventilen kärvar.

Så jag tog loss den enda jag har (en gammal FM Mattson till duschen) och den var riktigt trög.

Tog isär och rengjorde både backventiler och termostat och nu funkar allt igen...missade dock packningen till kranen så får ta en vända till så duschen inte står och droppar (nu måste man skruva åt "hårt" för att den inte skall droppa)

Ett tips om ni har knackningar/grymtningar/morrande rör iaf - kolla blandarna :)

/K
 
  • Gilla
Regor Nossrep
  • Laddar…
Vår köksblandare läcker när värme/vattenspaken står åt det kalla hållet. (Klarar än så länge att hålla tätt när man stänger åt det varma hållet.) Stänger man kranen åt det kalla hållet så att den står och läcker så vibrerar rören med ett brummande.
 
Oldboy skrev:
Vår köksblandare läcker när värme/vattenspaken står åt det kalla hållet. (Klarar än så länge att hålla tätt när man stänger åt det varma hållet.) Stänger man kranen åt det kalla hållet så att den står och läcker så vibrerar rören med ett brummande.
Kolla den blandarens backventiler...men det kan även vara ngn annan blandare (äldre termostat tex) som påverkas då balansen i systemet påverkas av köksblandaren....är ju lite trickigt då det ofta är svårt att höra vartifrån knackandet kommer, och det desstuom inte behöver orsakas där...

Har man ballofixer kan man ju prova att stänga av för en blandare i taget tills man inte upplever problemet längre, då är det nog där det sitter...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.