Hej,

Har en Bosch PTS 10, klingskyddet har inget utsug den spånar för mycket vid klingan.

Vet ni om det går att få tag på bara klingskydd med utsug?
 
Eftermonterade själv ett klingskydd från en bosch gts 10xc på min gamla Ejca L18 för att få bättre uppsug, gör en enorm skillnad.

Alla bosch ÅF ska kunna beställa reservdelar. Söker du på bosch gts10xc finns en sprängskiss där alla artikelnr finns med.

Tror jag betalade ca 400-450kr inklusive klyvkniven för allt.

Eftermonterat klingskydd från Bosch på gammalt bordsåg med tydligt synligt märke och sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsåg uppgraderad med ett eftermonterat klingskydd och klyvkniv för förbättrad uppsugning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Real7 och 4 till
  • Laddar…
Även Hammer/felder har liknande och det finns säkerligen flera.
 
Snyggt, vad är det för anhåll? Ser ut som ett från VerySuperCool Tools? Är du nöjd med det i så fall?
 
devizion skrev:
Eftermonterade själv ett klingskydd från en bosch gts 10xc på min gamla Ejca L18 för att få bättre uppsug, gör en enorm skillnad.

Alla bosch ÅF ska kunna beställa reservdelar. Söker du på bosch gts10xc finns en sprängskiss där alla artikelnr finns med.

Tror jag betalade ca 400-450kr inklusive klyvkniven för allt.

[bild]
[bild]

Nice tack.

http://www.powertools-aftersalesservice.com/ verkar det finnas att köpa.

https://www.dropbox.com/s/gjtq6xh5vi3ahmu/Screenshot 2016-08-15 13.20.18.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ig8o7mqtdha50wh/Screenshot 2016-08-15 13.20.38.png?dl=0

är ena bara kniven och lite prylar men ingen huv? och den andra bara huven?
 
Ola C skrev:
Dewalt klingskydd kostar kaffepengar, under 100-lappen då jag köpte mina. Det ser ut så här [länk] och har produktnummer 5140034-41. Vet inte om det passar rakt av på din klyvkniv (om man tänker att man bara tar skyddet från Dewalt, kniven tror jag inte passar din såg rakt av)

Vilken Dewalt återförsäljare som helst borde kunna plocka hem det.
Tack för tipset! Hittade ingen här i Sverige så beställde härifrån:
http://www.sparetoolparts.co.uk/dewalt-dw745-guard-sa-5140034-41-spare-part-type-3.html
 
Intressant, kan något av dessa enkelt monteras i ett s.k. "overarm" system?
 
Mr Lemonoue skrev:
Nice tack.

På [länk] verkar det finnas att köpa.

[länk]
[länk]

är ena bara kniven och lite prylar men ingen huv? och den andra bara huven?
Kolla på Bosch gts10J, jag vet att en av modellerna så följde det med massa "lull lull" till klyvkniven, som jag inte var intresserad av. Kan vara så att de var gts10J som hade klyvkniven utan det extra och kosta mycket mindre.



Shakula skrev:
Snyggt, vad är det för anhåll? Ser ut som ett från VerySuperCool Tools? Är du nöjd med det i så fall?
Stämmer bra, Ejca:ns original anhåll hade gått sönder när jag köpte det. Pratade med Alan från VSCT som är super trevlig. Fungerar otroligt bra och jag kan använda samma anhåll till fräsbordet också. Var orolig att de skulle flexa, då de endast är fäst på en punkt(gentemot min gamla bosch gts10) men absolut inga problem.
 
devizion skrev:
Stämmer bra, Ejca:ns original anhåll hade gått sönder när jag köpte det. Pratade med Alan från VSCT som är super trevlig. Fungerar otroligt bra och jag kan använda samma anhåll till fräsbordet också. Var orolig att de skulle flexa, då de endast är fäst på en punkt(gentemot min gamla bosch gts10) men absolut inga problem.
Funderar på att skaffa det också. Mina funderingar är att göra en liknande lösning med fräs till höger. Beställde du enbart anhållet och köpte resten i Sverige/EU? Var köpte du i så fall stål och aluminium ifrån?
 
devizion skrev:
Kolla på Bosch gts10J, jag vet att en av modellerna så följde det med massa "lull lull" till klyvkniven, som jag inte var intresserad av. Kan vara så att de var gts10J som hade klyvkniven utan det extra och kosta mycket mindre.
Tack nu var det bara en att välja ibland.
 
Shakula skrev:
Funderar på att skaffa det också. Mina funderingar är att göra en liknande lösning med fräs till höger. Beställde du enbart anhållet och köpte resten i Sverige/EU? Var köpte du i så fall stål och aluminium ifrån?
Kan varmt rekommendera det, otroligt smidigt och är helnöjd. Beställde bara anhållet, aluminium:et hade blivit redigt dyrt då bara frakten låg på 70dollar.

Stålet kom via en kompis, så där har jag ingen hjälp, men aluminium profiler kan du hitta på:
http://www.motedis.se/shop/ Finns mycket roligt där.
 
Hej alla!
Mycket intressant tråd då jag har exakt samma "problem" Jag har också en PTS 10 och använder inte klingskyddet eftersom det skymmer för mycket. Jag var inne på att tillverka ett eget, men den här tråden kanske löser mitt problem.

Sen skulle jag vilja fråga Mr Lemonoue om du har haft några problem med din PTS 10? Jag har ett problem med att skjutbordet, eller vad det nu heter, inte ligger i plan med sågbordet. Det är c:a 0,5 mm för högt i bortre delen av sågbordet och 1,3 mm högre på främre sidan. Jag har nyligen köpt sågen och ringde Bosch för att höra vad jag kunde göra åt det. Dom ville ha tillbaka sågen för att se om den var feltillverkad. Men jag behöver sågen varje dag, jag tänker inte vänta i kanske två veckor för att få den fixad eller utbytt. Jag tänker fixa det själv. Men som sagt, har du samma problem eller är ditt bord i jämnhöjd hela bordet?

Hälsningar,
P-O
 
pools skrev:
Hej alla!
Mycket intressant tråd då jag har exakt samma "problem" Jag har också en PTS 10 och använder inte klingskyddet eftersom det skymmer för mycket. Jag var inne på att tillverka ett eget, men den här tråden kanske löser mitt problem.

Sen skulle jag vilja fråga Mr Lemonoue om du har haft några problem med din PTS 10? Jag har ett problem med att skjutbordet, eller vad det nu heter, inte ligger i plan med sågbordet. Det är c:a 0,5 mm för högt i bortre delen av sågbordet och 1,3 mm högre på främre sidan. Jag har nyligen köpt sågen och ringde Bosch för att höra vad jag kunde göra åt det. Dom ville ha tillbaka sågen för att se om den var feltillverkad. Men jag behöver sågen varje dag, jag tänker inte vänta i kanske två veckor för att få den fixad eller utbytt. Jag tänker fixa det själv. Men som sagt, har du samma problem eller är ditt bord i jämnhöjd hela bordet?

Hälsningar,
P-O
Inget som jag har upptäckt, men skulle kunna ha samma problem.
 
  • Gilla
pools
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.