Hej,
Ibland slår mig tanken att ersätta den egna sången med lite riktig musik när man står i duschen. Jag funderar på att fälla in några högtalare i taket.

Ni som har högtalare i badrummet,
- Hur har ni byggt upp det?
- Hur styr ni det?

Jag är ute efter en relativt enkel, och budgetvänlig lösning.
 
Ett par marinhögtalare i taket och en lämplig kompaktstereo kanske?

Eller så hänger du ett par högtalarkablar på "B-speakers" utgången på förstärkaren och skaffar en IR-extender.
 
robsarve skrev:
Ett par marinhögtalare i taket och en lämplig kompaktstereo kanske?

Eller så hänger du ett par högtalarkablar på "B-speakers" utgången på förstärkaren och skaffar en IR-extender.
Ja, marinhögtalare är jag helt inne på.
Men jag vill helst undvika att ha källan till musiken inne i badrummet.
Och att behöva springa runt i vardagsrummet och leta efter fjärrkontrollen där för att kunna höja volymen i badrummet går också bort.
Jag vill helst inte ha in någon mer 230V i badrummet.
 
Håller på och designar min egna multiroomlösning för tillfället.

Jag har PLÖJT igenom så otroligt mycket text för att försöka hitta ett (för mig) optimalt system.

Men det lutar åt en NuVo förstärkare, Sonance och SpeakCraft högtalare.

De trådlösa systemen a la Sonos mm har jag skippat av olika skäl. Kan jag ha tråd så föredar jag det.
 
Jag kör med en bilstero och 2 bilhögtalare infällda i väggen. Har klarat av fukten i ca ett år nu. Jag hade en del döutrymme pga inbyggnad av diverse rör så därför passade denna lösning kanon.
 
Här är min lösning med högtlarare från Biltema (marin).
Ljudet kommer från en DVD som är placerad i torrdelen av badrummet.
Funkar fint, men om man väljer dessa högtalare bör man komplettera med extra diskanter, då de är tveksamma fullregister. Ljudstyrkan är det dock inget fel på.
 
  • DSC00368.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips!

Det blir med stor risk just marinhögtalarna från Biltema.

Men hur gör ni för att justera ex. volymen inne i badrummet..?
IR-extenders känns lite "overkill". Dessutom påverkar man ju då även huvudkällan, och måste använda dess fjärrkontroll.
 
Om du kopplar dem på en befintlig stereo någon annans stans kan du köpa en stereo l-pad. Det är ett justerbart dämpmotstånd med volymratt som kan sänka innivån.

Eftersom kraven inte verkar vara så stora så kan du ju köpa en billig kompaktannläggning för några hundralappar annars.

BRL har ett lite större urval med marinhögtalare. Skall man bara ha fuktsäkert och inte spolsäkert så klarar vanliga bilhögtalare biffen fint.

De här är inte så tokiga heller om vattenkraven är ringa.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=429010 &cart_id=
 
Direkt ovanför badrumstaket finns ett hålrum (för värmen från de infällda spotlightsen) och där finns också möjlighet att placera mer utrustning. El som styr badrumsbelysningen finns också här, och jag skulle därmed kunna styra musiken tillsammans med belysningen.

En tanke är att använda ett datorhögtalarset, med sladdbunden fjärrkontroll som kan dras ner i en tunn kabelkanal till badrummet. Självfallet får några högtalare bytas ut mot lämpligare för infällnad.

Sedan återstår källan.
En idé är en MP-3 spelare bredvid volymkontrollen. Ett annat alternativ är en längre kabel direkt till datorn. Eller skall man rent av krångla till det och kunna växla mellan olika källor också..?

Ja, vilka idéer man kan få... ::)
 
aleli skrev:
dsförs mest
De trådlösa systemen a la Sonos mm har jag skippat av olika skäl. Kan jag ha tråd så föredar jag det.
Jag antar att du räknar in Squeezeboxen i detta sällskap? I så fall vill jag bara lägga till att även om det är de trådlösa möjligheterna som marknadsförs mest, så går det även att koppla in en nätverkskabel i Squeezeboxen.
 

Även Sonos har ju det, inbyggd 4-portars switch till & med.
Enda orsaken som jag kan tänka mig att aktivt välja bort trådlösa system är väl att man inte vill ha radiosändare i sin närhet. Något som jag absolut kan ha förståelse för. Men i övrigt är det väldigt befriande att kunna möblera om som man vill utan att behöva tänka på hur kablar kan dras.

 
Jag har valt att sätta alla högtalare i taket, då kan jag möblera om precis hur jag vill och får ändå en vettig ljudbild (om än inte 100%igt optimal).. Dessutom slipper jag Sonos extra förstärkare överallt, jag föredrar ett mer minimalistisk angreppssätt.

Kör alla ljudkällor (4 stycken) från en central multiroomförstärkare.
 

OK. Inte för att jag vill bråka, :D men man kan ju stapla dom på varandra på ett ställe. Fast alla har ju sina preferenser/behov. Alla 'moderna' system a'la Sonos & kompani kommer dessutom mer till sin rätt om man rippar sin musik till hårddisk, så man får upp all information i kontrollern, så med med externa källor är det rätt meningslöst att satsa på ett sådant system.
Så du har nog gjort rätt!  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.