Hej, Anders heter jag och är helt ny här:).

En litwn fråga som antagligen varit uppe förr men den är ny för mig. Jag ska byta ytterpanel på vårt hus byggt -39 idag. När jag börjar riva bort den gamla (mkt bättre skick än jag trodde...hade eg räckt med att skrapa ordentligt och måla) sitter panelen spikad direkt i vindpapp och innanför den sitter en spontad vägg. Antar att spånisoleringen kommer innanför sponten. Det finns alltså ingen luftspalt.

Min fråga är då om jag bör sätta en luftspalt när jag ändå byter panel? Ser inget problem med att göra det förutom rent estetiskt, väggen kommer ca 22 mm längre ut från grunden.

Tacksam för råd och tips.

Mvh Anders
 
Kanon, tack. Antog att luftspalt är att rekommendera, var nog bara lite lat...

Mvh Anders
 
Det går bra att bygga utan luftspalt om man konsekvent använder bara gammaldags fuktgenomsläpplig målfärg.

Om det inte finns något tekniskt problem som gör en luftspalt besvärlig att åstadkomma tycker jag nog att du skall sätta dit en luftspalt som gardering mot framtida målarkluddare med dålig färg. En 12mm träfiberbaserad vindskyddsskiva på den spontade väggen innanför luftspalten skulle säkert göra stor skillnad i värmeåtgången i huset. Nu har du en chans att sätta dit den.

Själv skulle jag överväga att snåla och byta bräder bara på de sämsta väggarna och skrapa och måla de övriga. En östfasad från 1939 torde ha minst halva sin livstid kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.