Mikael_L skrev:
Jag förstår öht inte varför grannen ska tvingas till att ta hälften av en dålig lösning. Enligt dig så är det naturligt att gå med på en försämring man inte behöver ta utan att få något i gengäld.

Vad säger du om att jag får använda din bil mån-ons, du får resten av veckan, var glad för att du fick fler dagar!
Ja naturligtvis får du inget annat för detta, inse att detta är ju faktiskt mest en dålig deal för mig, jag har ju fortfarande problem med att komma till jobbet tor+fre. Jag kan bli tvingad till att gå ner på deltid bara för att du är så ogin!
Jag känner inte dig och du är inte min granne därför får du inte låna min bil.

Men om du var min granne och ville bygga något nära min tomtgräns så skulle jag till och med starta en tråd här, för att ta reda på vad jag behöver vet för att underlätta för dig så mycket som möjligt.

https://www.byggahus.se/forum/juridik/276608-vaxthus-vid-tomtgransen.html

Om det skulle ligga till på så sätt att jag var emot bygget därför att jag kunde se en relevant nackdel för mig om du byggde på det sätt du önskar. Så skulle jag vara trevlig mot dig och diskutera på så sätt att du inte upplevde att vår relation skulle skadas av ytterligare diskussioner. Jag skulle även vara angelägen om att komma fram till en lösning som gör dig nöjd.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Då är detta lätt fixat: Hyltran köper surgubbens tomt och låter sedan TS bygga hur hen vill ;)
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Då är detta lätt fixat: Hyltran köper surgubbens tomt och låter sedan TS bygga hur hen vill ;)
För det först är tomten inte till salu och för det andra är det inte vad jag sa ;)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Ts vill ha ett symmetriskt hus.
Ts har försökt att få grannen att "släppa till" på olika sätt.

Den lilla kilen som grannen eventuellt kommer att avyttra, bebygga eller helt enkelt bara låta vara, det kan vi bara spekulera över. Det kan vara "grannens" livsbesparing som ligger i den.
Det går inte att bygga ett normalstort hus på den kilen och få en bra helhetsbild, tycker jag iaf, jag hade sålt den till ts, till ett något överpris, alla nöjda i slutändan.
Det som man inte får glömma är att om nu ts får köpa marken kan han inte bara låta reglerna vara och bygga nära "sin" nya tomtmark, reglerna gäller med minsta avstånd fortfarande. Ett plus är att han äger båda då och kan kanske komma bättre överens med sig själv om han får bygga nära sig själv. Eller så får han slå ihop fastigheterna om han tillåts till det, inte gratis men praktiskt.

Hoppas att det löser sig för dig David.
Mvh P-A

Ps
Det mesta är till salu, det gäller bara att komma på vad grannen vill ha istället.....
Kanske en annan tomtplätt på något annat ställe, vad vet jag....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Samma tanke har slagit mig: Det finns folk som inte bygger på sina tomter och inte heller vill sälja till grannen. Tomten kanske är en pensionsförsäkring. Eller ska gå i arv till barnen. Men ägaren känner ingen anledning att förklara detta ut och in för grannarna.

Detta var väl ett fritidshusområde. Inte alla smäller upp stora villor för permanentboende. Det är ganska vanligt med några tillsvidare obebyggda tomter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Om man nu ändå talar om symmetri, bilden som ts har i inlägg #1, jag lekte lite med tanken att vid det rödmålade strecket som skär genom huset, varför inte sätta fasaden snett där, stora fönster, golv till tak, gör lika i andra änden av huset så vips har ts sitt symmetriska hus., fast inte som han vill från början....
 
  • Gilla
MissAnpassad och 2 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Om man nu ändå talar om symmetri, bilden som ts har i inlägg #1, jag lekte lite med tanken att vid det rödmålade strecket som skär genom huset, varför inte sätta fasaden snett där, stora fönster, golv till tak, gör lika i andra änden av huset så vips har ts sitt symmetriska hus., fast inte som han vill från början....
Det är av möjligheterna med min variant som jag tidigare föreslog :)
 
helder skrev:
Det är av möjligheterna med min variant som jag tidigare föreslog :)
:surprised: Har inte läst hela tråden, sorry
 
Pagno skrev:
:surprised: Har inte läst hela tråden, sorry
Inget att vara ledsen för - jag är inte det.

Kul med fler kreativa lösningar :D
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta var en ju jättebra ide men om man utgår från det som trådskaparen skriver så verkar ju han som äger granntomten inte intresserad av något sådant.



Anledningen till att jag fortfarande tycker att trådskaparen ska köra över surgubben är att surgubben inte har visat något intresse för att finna en lösning som är så bra som möjligt för båda parter....det går inte att parat med honom verkar det som?
Fast nu var vi väl bara hört den ena sidan av den här historien? Enligt säljaren av vårt hus var alla grannar mer eller mindre idioter och vi började nästan ångra köpet. När vi sedan flyttat in insåg vi snabbt att det var vår säljare som var just "surgubben" som inte kom överens med någon av grannarna.

Så jag tycker nog att det är svårt att bedöma om man ska "köra över surgubben" när vi bara fått läsa TS sida av historien.

/Krille
 
  • Gilla
Eld och 4 till
  • Laddar…
Surgubbar är som tjädertupparna de finns med vissa avstånd. Flyttar någon ny bråkstake blir det kaos i hönshuset...
Förskjut huset och strunta i symetrisjukan...
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Jag förstår grannen som bevakar sina framtida byggmöjligheter!
Å andra sidan finns ingen regel att byggnader måste placeras 4,5 meter från gränsen. Det KAN bli ett långt ärende om grannen överklagar det bygglov som du eventuellt får.
Som tidigare sagt; symmetri eller ett vackert hus kan lika gärna uppnås utan att huset behöver vara exakt lika på båda sidor.
 
Även om grannen inte tänker bygga nåt på tomten nu betyder det väl inte att den kommer att vara obebyggd i all evighet.
Dessutom, jag tar surgubbens parti här och kan inte förstå varför han ska låta grannen bygga så det påverkar hans tomt. Det räcker väl med grannens garage på tomtgränsen.
 
Känns som en icke-fråga. Finns regel på 4/4.5 m så är det väl det som gäller? Om inte grannen godkänner överskridelsen är det väl bara anpassa sig eller överklaga. Case closed?
 
Ja jo jag tänker likadant när jag eller grannarna ska bygga. Vi håller vi oss väl till reglerna? Enklast och mest förutsägbart och minst laddat.

TS: Står mycket i tråden nu som kanske känns som kritik, men hoppas det går bra med bygget och hoppas du fått tips som gör att det går att vidga vyerna, det kan säkerligen bli ett fantastiskt hus även om man putsar på några hörn eller flyttar/förskjuter nånstans.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.