buspojken skrev:
100% precision är alltid målet 👍 tycker man proffsverktyg är för dyrt, och man vet med sig att man ska bygga mycket, finns alltid alternativet med begagnat. Hellre en beggad proffssåg, än nytt junk
Då ska man inte satsa på gcm 8sjl , det är en riktigt bra hobby såg men någon proffs kap är det defenetift inte .
 
buspojken skrev:
100% precision är alltid målet 👍 tycker man proffsverktyg är för dyrt, och man vet med sig att man ska bygga mycket, finns alltid alternativet med begagnat. Hellre en beggad proffssåg, än nytt junk
Det är lite chansning med beggat. Jag köpte en blåbosch sticksåg 135 som såg bra ut. Men efter ett par månader gav kullagret som satte mellan motorn och växelhuset upp (började låta lagerrassel). Maskinen har alltså använts sjukt mycket mer än vad den såg ut... Lagret var helt slut liksom kolen när jag skruvade isär.. Sorry för OT...
 
buspojken skrev:
100% precision är alltid målet &#128077...
Vad menar du med 100% precision?
Menar du 99,5% eller 99,8%? Skillnaden är hårfin, och 100,00% finns nog egentligen inte.

buspojken skrev:
...Hellre en beggad proffssåg, än nytt junk
Menar du att en Bosch PCM 8 är junk (=skräp)?
 
Skrev ja inte ganska klart ? MÅLET är 100%, inte kravet, enorm skillnad. Mycket väl medveten om att de är svårt att uppnå,
Exakt var i mitt inlägg påstår ja att PCM8 är junk?
 
pcm 8 är långt långt ifrån att vara en bra kapsåg .
 
Polos skrev:
Då ska man inte satsa på gcm 8sjl , det är en riktigt bra hobby såg men någon proffs kap är det defenetift inte .
Håller med, inte i de billigare dewalt sortimentet heller. Aldrig kört de värsta så kan inte uttala mig om dem
 
Festool Kapex är väl så nära 100% man kan komma ;)
 
krillek skrev:
Festool Kapex är väl så nära 100% man kan komma ;)
Japp och kostar 5x mer än en 8sjl :)
 
Jag har haft en PCM 8S (äldre modell än den som säljs idag) Efter en altan och regling av tre innerväggar fanns den inte nog med precision kvar i den för att få vettiga geringar på golvlisterna enligt min kravspec. Med tanke på det ändå relativt höga priset betraktar jag den som ett riktigt dåligt köp. Tror inte jag hade fått mycket annorlunda resultat med vilken kinasåg som helst, men det hade varit lindrigare för plånboken. Alltså åkte den ut och in kom istället en GCM 8 SJL. Milsvid skillnad. Men, och det här är ett ganska stort men, jag är inte nöjd med precisionen i den heller. Den kommer mycket närmre målet och resultatet blir oftast acceptabelt. Men acceptabelt är inte ett ord som jag gillar. Jag vill ha perfektion, och där är den inte. Jag upplever att det känns ganska tydligt när man håller i kapen att den har ett rätt stort spel i gejdarna om man drar ut den max och vickar lite från sida till sida. Det här uppmärksammades också i testet av GCM 8 sde som gjordes för byggahus räkning. De två sågarna har samma konstruktion på upphängningen. Nu kommer jag säkert få ett antal kommentarer om att inte göra på det viset då, men problemet är att pga av spelet som finns så kommer man att sätta ner klingan på lite olika sätt varje gång. Det är inga stora avikelser, men för mig är det rätt stor skillnad på 90 grader och 89,7. De äldre GCM 8 sågarna var stabilare och det var det jag förväntade mig när jag beställde min rätt snart efter att den kommit ut. Med detta sagt skulle jag nog inte köpt en GCM 8 om jag skulle köpt en ny såg idag. Vad jag skulle valt istället vet jag dock inte. Kanske skulle jag gjort som jag vet en del andra forummedlemmar gjort och satsat på en såg med större klinga och utan slide, då det är i slide-funktionen som problemet sitter.
 
buspojken skrev:
...
Exakt var i mitt inlägg påstår ja att PCM8 är junk?

Ursäkta, men jag läser mellan raderna:
buspojken skrev:
... Hellre en beggad proffssåg, än nytt junk
PCM 8 är ju ingen "proffssåg", alltså "junk" enligt din bedömning. Så tolkade jag det du skrev.

Men om du vill precisera vore det intressant att höra ditt omdöme om Bosch PCM 8.
Men har du över huvud taget själv hållit i en?
 
krillek skrev:
Festool Kapex är väl så nära 100% man kan komma ;)
Bosch GCM 12 GDL Professional
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Farsan har en grön 8" på landet. Inte tillräcklig precision för golvlister och takpanel. Min blåa gör samma sak bättre tio år senare. Ska man bara kapa lite reglar etc funkar den gröna.
 
KnockOnWood skrev:
Ursäkta, men jag läser mellan raderna:


PCM 8 är ju ingen "proffssåg", alltså "junk" enligt din bedömning. Så tolkade jag det du

Men om du vill precisera vore det intressant att höra ditt omdöme om Bosch PCM 8.
Men har du över huvud taget själv hållit i en?
De här med att "läsa mellan raderna" kanske du ska undvika, för de blir bara fel. Det finns ju en gråzon mellan svart och vitt, för mig finns 3 segment, proffs/mellan/junk. Och ja har aldrig sagt eller påstått att pcm8 tillhör junk, ser de mer åt mellan segmentet.

Ja har lämnat mitt omdöme i denna tråd, om vilket val ja tycker TS ska göra utifrån mina erfarenheter, och ja, ja har använt den,
ja tycker helt enkelt inte du får en tillräckligt bra såg för pengarna, milsvid skillnad mellan en gcm8sjl och en pcm8, i både kvalitetskänsla, precision osv och de vet du likaväl som jag. De finns bättre alternativ. Och framförallt så ligger blå Bosch så pass bra pris att de inte på världskartan motiverar att köpa en grön. Räckte de svaret ? Eller ska ja göra en video presentation för dig?
 
  • Gilla
Aous
  • Laddar…
buspojken skrev:
De här med att "läsa mellan raderna" kanske du ska undvika, för de blir bara fel. Det finns ju en gråzon mellan svart och vitt, för mig finns 3 segment, proffs/mellan/junk. Och ja har aldrig sagt eller påstått att pcm8 tillhör junk, ser de mer åt mellan segmentet.

Ja har lämnat mitt omdöme i denna tråd, om vilket val ja tycker TS ska göra utifrån mina erfarenheter, och ja, ja har använt den,
ja tycker helt enkelt inte du får en tillräckligt bra såg för pengarna, milsvid skillnad mellan en gcm8sjl och en pcm8, i både kvalitetskänsla, precision osv och de vet du likaväl som jag. De finns bättre alternativ. Och framförallt så ligger blå Bosch så pass bra pris att de inte på världskartan motiverar att köpa en grön. Räckte de svaret ? Eller ska ja göra en video presentation för dig?
Ett chillpill kommer lastat.
 
buspojken skrev:
...Och framförallt så ligger blå Bosch så pass bra pris att de inte på världskartan motiverar att köpa en grön. Räckte de svaret ? Eller ska ja göra en video presentation för dig?
Tack, det behövs inte.
Jag litar på mina egna erfarenheter, precis som du säkert gör på dina.

Och min erfarenhet, både professionellt och hemma, säger mig att ett verktyg, som är bättre än användaren inte nämnvärt förbättrar resultatet. Både användare och verktyg måste ligga på samma nivå för att få ett optimalt resultat.

Jag sa väl att jag är amatör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.