I natt hoppade skrivaren igång och skrev ut en bild. Ingen i familjen var vaken och skrev ut något vid den tidpunkten.

Nån som vet om man kan få fram en användarhistorik, logg eller vad det kan heta?

Skrivaren är en HP Deskjet 3520. Eprint är inaktiverad.
 
Hur skriver ni ut till den ?
 
C
Vi har en HP-skrivare på jobbet av en förvisso helt annan modell, men säkerhetsmässigt är den en totalt katastrof. Delar ut ett eget trådlöst nät out-of-the box som ger full access till skrivaren och även om man stänger av allt sånt i admingränssnittet så stängs det de facto inte av förrän man kallstartat den genom att dra ur kontakten.

Bilden - var det något bekant, eller var det uppenbart att någon utomstående skrivit ut den?
 
Skrivaren ansluter trådlöst till nätverket. Har kollat vilka som är anslutna till routern och där ser jag inga konstigheter.
 
Ingen i familjen som känner igen bilden?
 
Behöver ni ansluta till den trådlöst eller kan ni koppla den med kabel till er trådlösa router och istället ge den en fast IP på samma nät som övriga datorer får(sen lägger ni till den på era datorer som lokal IP skrivare) ? Finns oftast lite man kan göra i de inbyggda webbgränssnitten på skrivarna, i alla fall på de större företagsmodellerna som jag pysslar med.
 
Ingen känner igen bilden, som fö föreställer en tävlingscyklist.

Skrivaren kan endast anslutas trådlöst. Det är en enklare/ billigare modell. Hade nog kopplat in den på det fasta nätverket annars. Har för mig att jag läst nånstans att skrivare kan vara en svag punkt i trådlösa nätverk.
 
Många skrivare har en tjänst där man kan skicka bilder/dokument för utskrift via "molnet", oavsett var man är i världen. Det kräver att man känner till identiteten på skrivaren, och lösenord. Detta brukar nog sättas upp automatiskt vid installation av skrivaren.

Bilden kommer i så fall via en server hos HP. Och antingen har någon knäckt ditt lösenord (som du fick vid installation), eller så har servern på något sätt blandat ihop skrivare, skickat till fel skrivare.

Det kan tom. vara så att lösenordet är defaultsatt till ngt standard password, som alla har tillgång till ifall man inte aktivt ändrar det.
 
det enklaste är nog bara att slänga bilden.:)
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
hempularen skrev:
Många skrivare har en tjänst där man kan skicka bilder/dokument för utskrift via "molnet", oavsett var man är i världen. Det kräver att man känner till identiteten på skrivaren, och lösenord. Detta brukar nog sättas upp automatiskt vid installation av skrivaren.

Bilden kommer i så fall via en server hos HP. Och antingen har någon knäckt ditt lösenord (som du fick vid installation), eller så har servern på något sätt blandat ihop skrivare, skickat till fel skrivare.

Det kan tom. vara så att lösenordet är defaultsatt till ngt standard password, som alla har tillgång till ifall man inte aktivt ändrar det.
Har funderat på det med. Men den funktionen ska vara avstängd på skrivaren. Men det kan ju ha varit nån lucka i systemet så bilden hamnat fel.
 
Du har ingen mailadress satt i skrivaren? Till den så behöver man inget användarnamn eller lösenord vad jag vet. Råkar någon skicka ett mail dit så skrivs det ut.
 
När jag kollar på HP's sida så har skrivaren även en USB-port, många routrar har en/flera USB-portar där man kan koppla in tex en skrivare och dela ut i nätverket.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.