Var och gick runt på tomten med markentreprenörer inför offertskrivning. De tittade på vilka brunnar som fanns och som skulle behöva höjas upp till blivande marknivå så vi lyfte på locket på en betongbrunn jag inte brytt mig om sen vi flyttade in.

Det var husets gamla brunn som användes innan kommunalt VA drogs in. Under marken var den ca 3x3m och det var 4m djupt med vatten. Den måste man ju ta i bruk! :)
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Klart du ska ta den i bruk! Det borde vara förbjudet och straffbart att vattna med processat vatten om man har en egen källa tillgänglig.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har precis gjort samma sak med vår gamla vattenbrunn, köpte en billig hydroforpump på Jula.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vill nog ha möjlighet att handpumpa också :) Bra vid strömavbrott!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Strip skrev:
Klart du ska ta den i bruk! Det borde vara förbjudet och straffbart att vattna med processat vatten om man har en egen källa tillgänglig.
Håller med, visste inte att den fanns kvar :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Y
  • Tog semester lite tidigare än vanligt för att få mer tid att måla = regnat nästan hela tiden.
  • Kollade dagens väderprognoser = hävda uppehåll och såg stabilt ut ute.
  • Målade en stund, tänker på att huset är söndermålat gången innan av mig som kladdar.
  • hörde åskknall och någon timme senare regnade det.
= Förvånar mig inte om svarta färgen runt fönsterna rinner av ner på den torra röda väggpanelen.


Huset ser så jävla illa ut att jag vill gråta och bo någon annan stans. Tänker att målerifirma skulle kosta massor samtidigt som jag lagt 16 tusen på onödiga bildelar så jag borde ju haft råd egentligen.Sen är jag frustrerad att jag inte gör saker i rätt ordning. Så sugen att lägga grus runt huset och slippa jordgångar fyllda med ogräs.. men... ah...åh... livet är skit..
 
  • Gilla
Ganescha och 6 till
  • Laddar…
Dragit nya kablar till hela v-rummet vilket betyder att hela övervåningen nu har ny el! 40%kvar i källaren sen är allt gammalt väck , haft en elektriker som kollat på skåp byte så man får se vad det hamnar på.
Snart gipsat klart v-rummet med men en grillkväll hos svärföräldrar satte stopp.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
  • Tog semester lite tidigare än vanligt för att få mer tid att måla = regnat nästan hela tiden.
  • Kollade dagens väderprognoser = hävda uppehåll och såg stabilt ut ute.
  • Målade en stund, tänker på att huset är söndermålat gången innan av mig som kladdar.
  • hörde åskknall och någon timme senare regnade det.
= Förvånar mig inte om svarta färgen runt fönsterna rinner av ner på den torra röda väggpanelen.


Huset ser så jävla illa ut att jag vill gråta och bo någon annan stans. Tänker att målerifirma skulle kosta massor samtidigt som jag lagt 16 tusen på onödiga bildelar så jag borde ju haft råd egentligen.Sen är jag frustrerad att jag inte gör saker i rätt ordning. Så sugen att lägga grus runt huset och slippa jordgångar fyllda med ogräs.. men... ah...åh... livet är skit..
Välkommen i klubben:)

Känner precis likadant när jag ser alla projekt som av en eller annan anledning går i stå. Idag skulle varit en bra dag att måla lite men då var jag tvungen att ta gräset innan jag måste investera i en machete och imorgon lovar dom skurar.
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Jag har precis gjort samma sak med vår gamla vattenbrunn, köpte en billig hydroforpump på Jula.
Vattnar du med det vattnet sen? Hur går det till rent praktiskt att leda vattnet från brunnen till en vattenspridare?
 
Anna1984 skrev:
Vattnar du med det vattnet sen? Hur går det till rent praktiskt att leda vattnet från brunnen till en vattenspridare?
Ja precis, jag köpte bara en billig pump på Jula som kopplat till en kran med gardenakoppling. Sedan är det ju bara att koppla in vattenspridaren med en slang och vrida på kranen ;)

Pumpen jag köpte: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731125/
 
  • Gilla
Anna1984 och 1 till
  • Laddar…
S
Inte så mycket
-byggde om stegen till poolen
-kapat några mdf skivor
-flyttade pump, sandfilter och luftpumpen (under altanen)
-har en extra slangvinda till högtryckstvätten som skall monteras på utsidan av garaget

och badat :)
 
Skarvade fiberducten så det är färdigt att blåsa. Limmade dit handfatet med :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Så, nu har formen rätt form! Imorgon blir det gjuta! :D

(Om ryggen behagar hålla vill säga, testade på AirHop i GBG idag. Riktigt kul och man insåg för sent att man inte är 20 år längre:D)
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Ja precis, jag köpte bara en billig pump på Jula som kopplat till en kran med gardenakoppling. Sedan är det ju bara att koppla in vattenspridaren med en slang och vrida på kranen ;)

Pumpen jag köpte: [länk]
Låter smidigt 👍🏼. Hur kopplar du pumpen till en kran?
 
  • Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.