Håller på med en stödmur som är 80cm hög och ca 20cm under mark, den kommer gå upp till marknivå på tomten.

30cm singel under, 2cm stenmjöl är grunden. 25cm betonghålsten 28kg st 19cm höga.

Bor uppe på berget (söderåsen).
Och till frågan: behöver jag geonät? Hörde något om att innanför muren gräva ett 60-80cm hål som man sätter ner ett papprör som man fyller med betong som extra avlastning?!

Bör jag sätta ett extra block innanför muren med jämna mellanrum som jag fäster med armering i muren.

Alla tips och tankar är välkomna :)
 
Nu står det inte hur lång mur men dels beror det på vilken sten du har (om den har låsklack) men jag skulle i vilket fall sätta nät för att vara på säkra sidan!
 
anders07 skrev:
Nu står det inte hur lång mur men dels beror det på vilken sten du har (om den har låsklack) men jag skulle i vilket fall sätta nät för att vara på säkra sidan!
Ca 55m där den efter 30m går runt en hörna.

Betonghålsten 28kg st så tyngre än mega och leca. Funderat på att även fylla håligheterna för extra vikt på vissa punkter. Blir ganska mycket mer jobb för att fästa nätet. Måste minst gräva lika mycket på insidan som jag grävt till muren för att kunna få ner nätet. Därför jag letar alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.