Hej.

Vi har renoverat gammelstugan och där gjort i ordning ett rum för vår dotter. Vår tanke var att undvika kemikalier som balsamterpentin mm och ville måla med linoljefärg och linoljeemusion.
Har målat ett annat rum med ett av de största märkena och den har härdat efter 4 veckor, dock var det med balsamterpentin.

För dotterns rum frågade vi hos en återförsäljaren om det gick att måla på golv och det gick bra enligt dom. Enligt tillverkarens hemsida går det också bra. Sagt och gjort, jag satte igång att måla på ett obehandlat nyinlagt furugolv. En liter ska räcka till 15-20 kvm. Rummet är ca 9 kvm. Efter 3 strykningar på golvet och 2 målade dörrfoder återstår ca en halv deciliter, så målat tunnt har jag!
Efter ca 5 dagar kunde man gå på golvet då det hade torkat. Efter nu 10 veckor har det fortfarande inte härdat men vi flyttade in möbler ändå. Sitter man och pysslar med dottern och har på sig strumpor fastnar det i golvet, dock kan man lätt torka bort det.

Någon annan som upplevt liknande bekymmer? Jag har funderingar på att begära ersättning för ommålningskostnader då att få tillbaka en färgburk a 400 kr är ingen ersättning enligt mig.

DSC_0533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur länge lät du färgen torka mellan strykningarna?
 
Var plankorna nya/rena?
Rester av fett/damm kan ställa till det annars...
 
Claes Sörmland
Inomhus så kan det vara bra att tillsätta lite torkmedel som t ex Kobolt-Sirkonium för då torkar det fortare. Det har i alla fall jag gjort när jag har målat golv med Ottossons linoljefärg.

Tjockare lager linoljefärg tar en liten evighet att torka. Luftens syre ska ju ta sig in i färgen och oxidera den.
 
dengroth skrev:
Hur länge lät du färgen torka mellan strykningarna?
Jag lät färgen torka 2-3 dagar, minst 18 grader och ventilerat ibland.
 
anders07 skrev:
Var plankorna nya/rena?
Rester av fett/damm kan ställa till det annars...
Helt nya. Fett/damm fördröjer inte härdningstiden men däremot fästförmågan.
 
  • Gilla
pacyr
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Inomhus så kan det vara bra att tillsätta lite torkmedel som t ex Kobolt-Sirkonium för då torkar det fortare. Det har i alla fall jag gjort när jag har målat golv med Ottossons linoljefärg.

Tjockare lager linoljefärg tar en liten evighet att torka. Luftens syre ska ju ta sig in i färgen och oxidera den.
Hade inga problem med torktider, bara att den ej härdar. Som jag skrev så, om du läser, jag målade ca 50 % mer än vad burken angav, så det är ingen chans att det är för tjockt;-)
 
Färgen jag målade med var Allbäcks linoljefärg, skillnaden mot andra linoljefärger är att den har avslemmad linolja.

Deras Linus emulsionsfärg var kul att måla med och funkar bra. Speciellt att man kan blanda pimpstensmjöl och man får en flytspackel för vägg :D
 
Redigerat:
Claes Sörmland
FreQa skrev:
Hade inga problem med torktider, bara att den ej härdar. Som jag skrev så, om du läser, jag målade ca 50 % mer än vad burken angav, så det är ingen chans att det är för tjockt;-)
(Bara så vi inte pratar förbi varandra: ) Det du kallar härdning är samma sak som traditionellt kallas för torkning - oxidation av linoljan till vax. Först torkar ytan och sen måste syret ta sig in genom ytfilmen som bildats för att torkning ska ske på djupet. Det tar en tid när lagren är flera eller lagret är tjockt.

Min erfarenhet är att allt utom de tunnaste enkla lagren av linoljefärg förblir mjuka länge inomhus (Ottossons linoljefärg). Vi målade t ex lister här hemma genom att göra två strykningar med någon veckas mellanrum. Det tog månader innan färgen hårdnat. Till en början gled t o m det övre lagret på den torkade ytan av det undre lagret.
 
Tänkte precis fråga vilket märke du målat med. Vi har tidigare alltid målat med Ottossons inomhus, som torkat utan problem (utan torkmedel), men provmålade för ett tag sedan med Allbäcks och upplever precis som du att den tar evigheter att torka inomhus. Så jag hävdar att det har med Allbäcks färg att göra.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
M
Ottosson har torkmedel tillsatt i vissa inomhusfärger, i andra fall rekommenderar dem att man tillsätter 1% torkmedel.

"Antikvit ska endast användas inomhus som slutstrykningsfärg för snickerier. Färgen innehåller anpassad mängd torkmedel för målning inomhus så något extra torkmedel ska inte tillsättas."
 
M
Allbäck hävdar att deras färger torkar på 24h i rumstemp, så det vore ju märkligt om inte eran är torr på 10 veckor. Har du frågat dem om saken?
 
Marcussjogren skrev:
Allbäck hävdar att deras färger torkar på 24h i rumstemp, så det vore ju märkligt om inte eran är torr på 10 veckor. Har du frågat dem om saken?
Det är just det jag gjort och fått luddiga svar om att linoljefärg är ett levande material. Fick senare ett tips om spä ut med 5 % vatten så blir den hårdare. Tack för det såhär i efterhand!
 
C
Låter som att de misslyckats med "kokningen" av oljan.
 
Oftast beror långsamt torkande linoljefärg på att man målat för tjockt, det måste strykas ut väldigt tunnt för att torka enligt bruksanvisning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.