Pal92 skrev:
Tråkigt nog är hjulinställning inget man kan reklamera för bara att fråga valfri verkstad/försäljare, vi köper nya transportbilar var 3e år och det första vi gör är hjulinställning då detta är inget som garanteras från fabrik (iallafall varken vw eller peugeot) samma sak med t.ex om du ska byta styrväxel, stötdämpare, hjullager osv en hjulinställning efter bytet är alltid en extra utgift och ingår inte. Plus nu har du den långa tiden i efterhand så jag skulle vilja säga att din möjlighet till kompensation är lika med 0
Du har fel. Man kan alltid reklamera inom tre år från köptillfället och inom två månader från att felet upptäckts, det är en rättighet man har som konsument.
Sen kan du inte jämföra med ett företag som handlar från ett annat företag. Det köprättsliga skyddet är betydligt starkare för konsumenter som handlar från företag.

Däremot är det inte säkert att man kan få rätt, det beror på orsaken. De första sex månaderna är det upp till bilfirman att bevisa att felet inte var där från början. Därefter ligger bevisbördan på konsumenten.

En felaktig hjulinställning kan bero på fler saker än slitage, exempelvis att någon gjort en felaktig sänkning av bilen.
 
Staffans2000
Hederlig Harrys beg.bilar kanske helt enkelt satt de snedslitna framdäcken bak och monterat nya på den felinställda/defekta framvagnen. Däck som nu slitits ner. Jag anar ugglor i mossen, men att bevisa det det är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.