Här kommer tröktjejen haha.. men hm.. det ser ju välklippt ut på bilden och som du säger.. det blir oftast lite skralt i kassan när man köpt hus.. brukar dessutom finnas många "fickor" att stoppa överblivna kronor i..

..är det ekonomiskt rätt att lägga dem på ny gräsklippare nu? När du har något som fungerar? (jag förutsatte att den skötte sitt jobb, lilltraktorn..).. inget annat som har högre prioritet i huset?

Sätter bara lite perspektiv på det hela, säger eg inte att nån maskin är bättre eller sämre än den andra. Allt är bara prioriteringsfrågor.. och om allt i ert hus är topptrim och inga renoveringar är att vänta.. och man vill spendera pengar.. så visst.. finns bättre maskiner till parken ;) men om det är något annat ni vill göra på gården/i huset.. ta en funderare och skriv en lista.. vad som är viktigast för just Er..

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Hehe, jodå visst finns de tankarna. Men skönt nog så är det väldigt få måsten på huset nu. Självklart kan det dyka upp något oväntat:

Visst funkar det nu också men jag är rädd att nuvarande maskinen får slita väldigt ont när man kör allt i ett sträck just nu. Hade ju i så fall nog tänkt sälja den och då är man ju ändå en bit på väg. Tänkte satsa på en maskin med några år på nacken men som är stabilare i grunden och mer byggd för större ytor.
 
Hade jag varit i din sits hade jag kollat efter en toro i 15-25K -klassen. Jag tror att man får mycket maskin för de pengarna, plus att jag fått för mig att det är enkelt att byta slitdelar vid behov.
Det är skillnad på en maskin som byggts för att användas 8h/dag och en som är gjord för 1h/vecka.
Edit: toro eller motsvarande kanske man skulle skriva
 
Redigerat:
Jo nåt sånt får det nog bli. Får vänta tills att nåt dyker upp i närheten. Finns en äldre cylinderklippare med 185 bredd till salu här men jag är lite fundersam om cylinderklippare är rätt val. De klarar ju inte högt gräs lika bra har jag förstått.
 
Jag lider inte av att min rotorklippare (heter det så?) slår av gräset, men jag är väl å andra sidan inte så noggrann som vissa här inne (inget illa menat).
Däremot så gillar jag skarpt den okompicerade konstruktionen och att man enkelt slipar upp knivarna själv.
Jag får väl erkänna att jag inte tittat närmare på någon cylinderklippare någon gång, men jag gissar att en enda sten skulle pensionera ett sådant aggregat ganska omgående?
 
Varför skulle inte en cylinderklippare klara högt gräs? Platt liggande gräs är den ingen stjärna på, men låter man gräset växa måttligt bara...
 
Jag skulle inte tveka på cylinderklipparen för 5 öre. Speciellt inte med en sån stor tomt.
 
L
Husqvarna Automower 430X, för delen närmast huset. Resten köp en beg åkgräsklippare.
 
Kolla runt på maskin firmorna i närheten.
Kanske kommunen eller nånn golfbana köpt nytt. Härikring fanns det iallafall förr i tiden begagnade proffsapparater.

Lånade förresten hem en Toro turfmaster(?) för många år sedan. Den var rolig att köra men klippte gräset uselt.
Tror det satt tre rotorer på den. En sånn som funkar och verkligen klipper borde inte vara så dyr.



Ungefär en sånn här var det fast med rotorer och så har jag för mej att den var tre-hjulig

wheelhorse 242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har de senaste 10 åren underhållit tomten vid sommarstugan, ca 5000 kvadrat kuperad terräng. Själv föll valet på en trädgårdstraktor, för att få lite nytta även när jag inte klipper och en begränsad budget. Pappa har en stiga frontklippare så jag har kunnat jämföra samma tomt med olika typer av maskiner.

Trädgårdstraktorn har bättre fäste, vilket ger bättre framkomlighet när tomten inte är helt plan. Nackdelen är dels att man kör över gräset innan man klipper och dels att det är svårt att komma när om det finns mycket buskar och rabatter. Frontklipparen slirar så fort det är lite blött och det går uppför.

Klippbredd finns ju olika och visst är den viktigt men den måste också multipliceras med hastigheten. Min kör 11 km i timmen tror jag. Detta tar sin lilla tid. Skulle jag välja nytt idag blir det nog en fyrhjuldriven husqvarna då kan man även ploga snö vintertid. Brukar gå att hitta mellan 15-25000 begagnade. Visst kan man drömma om monster alla de kommunen har, men vår kommun har jag för mig betalade 800000 för sin och det är allafall utanför min budget.

Viktigt att tänka på märke och servicemöjligheter. Jag köpte (tyvärr) en murray. Väldigt svårt att hitta någon som ville ta i den och väldigt svårt med delar i jämförelse med t.ex. stiga och husqvarna. Kolla upp vilka verkstäder som finns i närheten. Oavsett maskin kommer det behövas underhåll och det måste någon göra, antingen du själv eller någon annan.
 
Redigerat:
Jag har en Partner Traktor med 18,5 HK och 117cm klippdäck, jag har också en New Holland Traktor med 24HK 3-cyl diesel och 130cm klippdäck. Klippdäcket till traktorn väger nästa lika mycket som trädgårdstraktorn. Det är nipplar för smörjning överallt och om jättetjock plåt och trippel rem.

Partnern funkar jättebra, så länge det är torrt och inte för långt gräs. Annars får man köra l å n g s a m t... Klippdäcket till partnern har gett upp och alla lager är helt slut, skivorna till remdriften är kassa, de har rundat av spinkelaxlarna så de måste också bytas. Typ bara plåten blir kvar, det är 6 år gammalt...

Med traktorn kan jag köra två-tre gånger så fort och det spelar ingen roll om det är torrt eller blött eller långt! Det som tog flera timmar innan tar 30 minuter idag.

Köp en bättre begagnad proffsklippare med flera cylindrar och helst diesel. Det är gjorda för att köras mycket och länge och om de bara servas och får stå under tak så håller de länge!

Eller en/flera robotar...

/N
 
Nu har jag iofs inte alls lika stor yta att klippa men däremot olika typer av ytor... Belos från 80 talet funkar klockrent för mig och har 126 cm klippbredd på sitt klippaggregat med tre knivar.
Fördelen med den är att det är relativt enkelt att byta mellan olika verktyg (har ett separat aggregat för ängen, snöslunga plogblad) och är relativt lätt att meka med.
Prislapp runt 10-15 tusen.
 
Cylinderklippare är kung. Körhastigheten blir mycket högre, har man sedan en klippbredd på sisådär två meter går det undan rejält. Jag hade en Jacobsen tidigare, med tre klippbord. Den klippte snabbt och snyggt, problemet var att den var gammal och sliten så den krävde reparationer alldeles för ofta. Dessutom hade den remtransmission till klippborden vilket är att be om problem. Hittar du en cylinderklippare med hydraulmotorer i klippborden är det perfekt!

Fördelarna för cylinderklipparen:
Klipper fort.
Klipper snyggt.
Klarar lite högre gräs.
Är oftast gedigna proffsmaskiner som håller bra om man sköter om dem.
 
Klarar cylinderklippare mer längd än klippdäck?
 
Betvivlar jag starkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.