D
Har du pratat med någon mäklare om värdering i dagens läge?

Då man inte har siffror svår att gå på det jag undrar också hur det är om lånen överstiger värdet på huset. Har väl nån stans läst att banken oftast ser mellan fingrarna så länge man sköter betalning.

Men blir det även om man gör värdering. Använder lite samma siffror som TS men tar bara som ett exempel.
Hur blir det om första värderingen var lite hög, med nya amorterings reglerna marknad svalnar av och man gör ny värdering drar till och den visar sig vara på 2 m och man har lån på 2,5 m. Kommer banken göra något i såna fall?

Inget illa eller mot TS utan satte siffrorna så för jag undrar om det blir bostadsbubbla vilka följder det kan få.
 
Attefallshuset, vad ska du ha det till?

Behöver du/ni mer utrymme eller har du tänkt att hyra ut det?
Ska du hyra ut det så kanske det kan vara ett argument i förhandlingen med banken.
 
tintin_se skrev:
Var har du hittat detta?
Det är inte vad jag sett

"Man amorterar det nya lånet, tilläggslånet, på tio år. Amorteringen ska pågå till hela det nya lånet är betalt eller den samlade skulden kommit ner till 50 procent av bostadens värde."
200k på 10 år är inte 50k per år
Du har helt rätt. Ordinarie regeln är amortering på två eller en procent på totalbeloppet men tydligen kan man även använda sig av alternativregeln som innebär att det nya lånet ska amorteras på tio år. Frågan är bara om man själv eller banken avgör vilken regel som gäller just för mig?

"Har du redan ett bolån i Handelsbanken, och vill utöka det, kommer du antingen att behöva amortera enligt ordinarie regel, som innebär årlig amortering på en eller två procent på det totala lånebeloppet, eller enligt en alternativregel som innebär att det nya lånet ska amorteras på tio år. "
 
Du kan välja att amortera nya lånet på 10 år eller anpassa totala lånebilden efter de nya amorteringskraven. Läs på om detta på Finansinspektionens hemsida innan du spekulerar vidare.
 
Jonatan79 skrev:
Du kan välja att amortera nya lånet på 10 år eller anpassa totala lånebilden efter de nya amorteringskraven. Läs på om detta på Finansinspektionens hemsida innan du spekulerar vidare.
Jag tror att du missförstår mitt inlägg. Det är ju banken som beviljar lån och inte finansinspektionen. Jag har svårt att tro att någon annan part än just banken väljer om man ska amortera enligt ordinarie regel eller alternativregeln. FIs nya amorteringskrav sätter ju bara miniminivån för amortering och sedan är bankerna fria att ställa högre krav.

Många banker har ju t ex infört de nya amorteringskraven innan FI:s nya föreskrifter börjat gälla. Så jag har svår att se att man någonsin själv kan välja och "tvinga" banken att amortera enligt FI:s regler.

/Krille
 
Reglerna gäller för alla banker from 1/6 2016. "Om man har befintliga bolån som tagits innan den 1 juni i år, kan tilläggslån antingen betalas av enligt grundregeln eller på tio år. Möjligheten att amortera ett tilläggslån på tio år har tillkommit för att undvika tröskeleffekter för dem som har befintliga bolån och därmed inte omfattas av amorteringskravet. "

Förmodligen följer alla banker FI´s regler, undantag får göras.
Fråga din bank om deras synpunkter innan ni värderar om fastigheten.
Och, en motfråga, 200 000 kr för ett attefallshus låter billigt, förmodligen kommer den vara värd mer färdigbyggd.

http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/Amorteringskrav-pa-nya-bolan1/
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Reglerna gäller för alla banker from 1/6 2016. "Om man har befintliga bolån som tagits innan den 1 juni i år, kan tilläggslån antingen betalas av enligt grundregeln eller på tio år. Möjligheten att amortera ett tilläggslån på tio år har tillkommit för att undvika tröskeleffekter för dem som har befintliga bolån och därmed inte omfattas av amorteringskravet. "

Förmodligen följer alla banker FI´s regler, undantag får göras.
Fråga din bank om deras synpunkter innan ni värderar om fastigheten.
Och, en motfråga, 200 000 kr för ett attefallshus låter billigt, förmodligen kommer den vara värd mer färdigbyggd.

[länk]
Det jag menar är att FIs regler bara sätter "lägstanivån" för amortering. D v s det finns ingen regel som säger att bankerna måste låta låntagare amortera tilläggslån på tio år. Regeln säger bara att det finns möjlighet att tillåta det. Så jag håller med om att man absolut borde stämma av med banken först.

Frågan är ändå intressant om vad som händer i praktiken om banken värderar ner fastigheten? Det är ju inte helt omöjligt att det händer i framtiden och med FIs nya amorteringsregler kan det få ganska stora effekter för låntagare som ligger på "gränsen" gällande belåningsgrad.

/Krille
 
Amorteringen har jag hyfsad koll på eftersom jag redan amorterar 2%.

Attefallshuset ska användas som gästhus, eftersom mitt hus är lite för litet, men även kanske hyras ut under sommarperiod.

Jag plussar på inlägg #16 av Daniel_82. Alltså just det vad som händer om fastigheten värderas mindre vid en ny värdering.

Kan jag begära att en annan mäklare gör en värdering, trots att banken vill använda sina egna?
 
Redigerat:
Begära och begära... Önska kan du väl. Kom ihåg att det är en fri marknad - du väljer vilken bank du vill gå till, och på samma sätt väljer banken om de vill låna ut pengar till dig. De är inte tvungna att göra affär.
 
Nej, det är klart, det är ju en fri marknad. Men nu har jag ju mina lån hos en bank. Originalfrågan var ju vad som händer om en fastighet värderas mindre vid en senare värdering.

Ang attefallshuset ska det kosta ca 200000 och jag har tänkt lägga 50000 av de pengarna. Dvs låna 150000.

Visst, de kan ju neka att låna ut 75% av 200000. De kan ju även neka mig att låna helt, även om jag skulle stoppa in 150000.

Det som jag funderade på var om jag byggde ett attefallshus. Då vill banken kanske värdera igen. Vad händer ifall den värderingen blir under det förra värdet? Tex mitt hus får en lägre värdering, och det nybyggda attefallshuset får en värdering på samma som jag lånat (jag hamnar alltså över 85% belåning. Som jag tolkar det av svaren så måste jag börja amortera ett topplån, tills jag kommer ned till 85%.
 
Redigerat:
Ja det är antagligen så banken skulle resonera.

Den gamla värderingen kan ju ha varit felaktig, samt förhållandena på marknaden har förändrats sedan dess.

När vi har ökat bottenlånet så har vi fått ett helt nytt lån och löst det gamla, och därmed fått "tvångsamortering" enligt bankens nya regler.
 
D
Danne_H skrev:
Amorteringen har jag hyfsad koll på eftersom jag redan amorterar 2%.

Attefallshuset ska användas som gästhus, eftersom mitt hus är lite för litet, men även kanske hyras ut under sommarperiod.

Jag plussar på inlägg #16 av Daniel_82. Alltså just det vad som händer om fastigheten värderas mindre vid en ny värdering.

Kan jag begära att en annan mäklare gör en värdering, trots att banken vill använda sina egna?
Känner fortfarande man inte vet helt säker om värdering blir under lån.
Just med osäkerheten och tills man vet så hade jag för att både veta hur värderingen ligger på huset ta en mäklare som inte måste säga till banken. Tänker får du en för låg värdering så kanske du håller tyst och blir kanske mer vänta så banken inte gör egen värdering om det finns möjlighet att vänta.

Om mäklaren värderar som den gamla eller högre så vet du ju mer säkert att de siffrorna stämmer. Sedan när du är på banken i alla fall mitt fall så gjorde de värdering genom frågor och fylla i uppgifter på nätet för att få en värdering vilket inte känns helt ok. Ligger den ungefär samma som mäklaren och nivå du tycker är ok så är det bra. Skulle den bli mycket lägre av vad mäklaren varit där så kan du använda det som argument. Säga du hade en mäklare där som gjorde värdering och den värderade till detta belopp.

Vist många mäklare gör ju värderingar kostnadsfritt för att få nya kunder så finns ju möjligheter att få grattis värdering och en del mäklare ger även saker för att de ska få värdera ens fastighet. Vist själv så hade känts lite så där att få saker när man bara ska värdera och inte sälja, men vi är ju olika och man kan ju också tänka får man bra kontakt med mäklaren kan man tipsa grannar eller använda i framtiden så behöver ju inte vara bortkastat för mäklaren.
 
Mäklarna behöver man nog inte tycka jättesynd om.
 
D
Tror mäklarna har sina kostnader. Tror inte deras arvode åker rakt ner i fickan.
Sedan skiljer nog mycket till både mellan mäklare och mäklare men även området till område.
Kan tänka mig det var mer lukrativt för i storstan när de tog procent men är väl rätt vanligt nu med fast arvode.

Vist jag tycker inte direkt synd om de. Men jag personligen gillar vara ärlig och hade haft lite dåligt samvete om jag fick grattis värdering om jag sagt till mäklaren den nog kommer få sälja samtidigt jag får något för det som många har reklam om.

Har kontakt med en bra mäklare som ska värdera min lägenhet när renoveringen är klar och ett av mina lån går ut. Men kör med öppna kort och är nog lite tack för hjälpen att jag tipsade bekant om mäklaren. Men där kör jag med öppna kort och mäklaren vet om det är värdering för banken men ger bra kontakt med mig både för framtiden om jag ska sälja men även om jag har nån i min omgivning.
 
Jag värderade för ca 1.5 år sedan.

Värderingen var gratis men ville vi ha den skriftlig så kostade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.