Har en pryl som konfigureras via serieport. Det känns lite gammeldags och jag funderar på hur jag kan göra detta trådlöst på ett enkelt sätt.

Det finns ju en uppsjö av rs232toWifi adaptrar som inte är så dyra, men hur funkar dom "i andra änden"? Måste man ha två eller skulle man kunna få någon virtuell port på en ip-adress istället?

http://www.ebay.com/bhp/wifi-rs232
 
Jag har bara erfarenhet av Lantronix adaptrar. Dessa går i alla fall bra att köra antingen i tunnel-läge mellan två adaptrar eller som virtuell port på PC:n till en adapter på nätverket.
 
MathiasS skrev:
Har en pryl som konfigureras via serieport. Det känns lite gammeldags och jag funderar på hur jag kan göra detta trådlöst på ett enkelt sätt.

Det finns ju en uppsjö av rs232toWifi adaptrar som inte är så dyra, men hur funkar dom "i andra änden"? Måste man ha två eller skulle man kunna få någon virtuell port på en ip-adress istället?

[länk]
Hej,

Med en Moxa Nport får Du en nätverksanslutning som Du kan komma åt via WiFi.
Se bla http://www.i-home.se/sv/ovrigt/nport-de-311.html
 
Har den översta modellen i din länk, sitter inbyggd i min robotklippare (Automower 220AC) och används för fjärrstyrning.

Har använt mig av Perle Trueport (www.perle.com) för att skapa en virtuell comport i Windows. Funkar helt ok även om det inte riktigt hoppade igång av sig självt...

Själva rs232-till-wifi modulen är dock riktigt smidig med eget webinterface för konfigurering.
 
ControlFreak skrev:
Hej,

Med en Moxa Nport får Du en nätverksanslutning som Du kan komma åt via WiFi.
Se bla [länk]
När du använder den, hur vet min applikation på pc'n var den ska hitta comporten i nport terminallservern?
 
forssen skrev:
Har den översta modellen i din länk, sitter inbyggd i min robotklippare (Automower 220AC) och används för fjärrstyrning.

Har använt mig av Perle Trueport (www.perle.com) för att skapa en virtuell comport i Windows. Funkar helt ok även om det inte riktigt hoppade igång av sig självt...

Själva rs232-till-wifi modulen är dock riktigt smidig med eget webinterface för konfigurering.
Det där är bra och lagom pris, men jag får huvudvärk bara av tänka på hur jag ska få det att funka.....
 
Du måste skilja på "virtuell serieport" och att köra en "manuell terminalsession".

"virtuell serieport" är beroende av drivrutiner för att få enheten att fungera exakt som en lokal serieport. Varje operativsystem kräver sin egen lösning.

En "manuell terminalsession" är mycket enklare att åstadkomma. Det räcker då att "modulen" har t.ex en telnet-server. Det finns nästan inget som kan gå fel och det funkar med alla operativsystem. Du kopplar upp dig med telnet, putty eller liknande.

Tyvärr har jag inte koll på vilka produkter som klarar vad.
 
Ok, ja, är inte säker på begreppen här men eftersom jag vill köra en applikation på en pc som accessar en serieport bakom en serie till ethernetadapter så tycker jag att virtuell port passar bra. Tycker jag har fått flera bra förslag här i tråden .

Tar med mig en gammal elmotor hem från landet så att jag kan sätta upp en labbmiljö, därefter ska jag testa lite med detta.
 
Ok, då är det en "virtuell serieport" du behöver. Måste det gå över WiFi? Det finns många billiga/enkla trådlösa punkt-till-punkt-lösningar med RS232 i båda ändar, dvs man köper två likadanan enheter som "förlänger" seriekabeln trådlöst. De kör inte WiFi utan har en "egen" radiolänk, ofta på 433 eller 868 MHz. De har betydligt bättre räckvidd än WiFi och du behöver inte bekymra dig om drivrutiner.
 
tommib
Det blir lättare att komma med försla om du berättar vad du ska bygga. Roligare också...
 
Är nog inte roligare än att köra NFO omformaren via sitt seriesnitt, och det är väl iofs kul nog. Och där passar ju som sagt virtuell port perfekt.
 
teamviewer kan det funka nå datorn via wifi starta applikaitonen och konfigurera via serieporten?
Är det windows den ska köras på?
 
Det var inte meningen att vara hemlig, det är en NFO Sinus frekvensomformare jag ska styra med pc-mjukvara.

Det behöver inte vara wifi, det kan lika gärna vara trådad ethernet eftersom det finns i närheten av omformaren. Andra radiovarisnter är ju möjligt, men det blir flexiblare om jag kan komma åt detta via nätverket.

Det ska köras på windows och datoen ska inte stå där omformaren sitter. I allafall inledningsvis så får omformaren sitta bredvid vattenpumpen som ska regleras.
 
... Andra sidan törs jag inte styra omformaren utan att stå bredvid pumpen inledningsvis, men när allt är igång och funkar tycker jag fjörrmanövrering skulle vara smutt.
 
tommib
Om du har Cat6 draget fram till pumpen (dvs ren kabel utan annan trafik) så kan du köra RS485->RS232. Sådana omvandlare kostar typ inget på ebay.

Sen måste jag säga att jag skulle vara lite skeptisk till att styra en omformare från en PC-dator. Frågan är hur mycket man kan få den att balla ur genom att mata den med dumma parametrar. Om det finns gott om inbyggda skydd i den skulle det väl gå an men om den inte har någon egen skyddslogik skulle jag satsa på en liten arduino framför som har hårdkodade värden och testad kod. Då kan du också göra ett eget ethernetgränssnitt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.