Jag är i full gång med att bygga kök och har gjort det mesta själv. Nu ska jag montera luckorna och är lite osäker på hur jag gör det så hållbart som möjligt.

Lådorna som luckorna ska monteras på är byggda av björkplywood och har 4 sidor, luckorna är gjorda av 19 mm MDF med en eklist på kanten och ekfanér. Luckorna blir skruvade från lådans insida och ut i MDFen men frågan är hur. Just nu ser jag två möjligheter:

Förborra och skruva
Helt klart det lättaste sättet, men jag är osäker på hållbarheten då jag inte riktigt använt MDF förr. Vad händer med skruvarna när lådan öppnas och stängs många gånger dagligen? Och om luckan succesivt lossnar, kan jag spänna fast den igen utan problem?

Rampamuffar
Lite bökigare att sätta i och jag är osäker på hur de funkar med MDF, spricker den? Dessutom finns ju risken att de blir lite sneda och inte passar helt och frågan är ju om det är lite overkill. Å andra sidan så kan skruvarna ju alltid spännas om det blir nödvändigt utan att det blir problem med hålen.

Det kanske ska nämnas att lådorna är 19 cm höga och att luckorna är omkring 40 cm. Handtaget sitter i överkant så det blir en viss belastning på skruvarna när man öppnar lådan.

Möjligtvis är jag överdrivet nervös för MDFens hållbarhet men det vore skönt att få lite hjälp och råd från någon med mer erfarenhet av MDF. :D
 
Förstår inte riktigt hur du menar.
Går skruven inte in i handtaget ?
Då är ju belastningen på MDFen minimal
 
Det kan hända att det förvirrade mer än det tillförde, men handtaget är i princip irrelevant. Det vet jag hur jag monterar. Handtagets placering skulle bara illustrera det vrid som kommer när man öppnar lådan.

Frågan handlar om hur jag monterar själva luckan/fronten på lådan. Jag gjorde en snabb skiss, hoppas den gör det lite tydligare.

lucka_la?da-01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Antingen skruv från insidan som inte går igenom hela mdfen + lim eller så kan du plugga från insidan och limma?
 
boohoo skrev:
Antingen skruv från insidan som inte går igenom hela mdfen + lim eller så kan du plugga från insidan och limma?
Tanken var egentligen att luckorna skall kunna tas av igen om lådan eller luckan ska bytas ut, repareras eller liknande. Således är alla lösningar som involverar lim inte aktuella.
 
Jag hade nog kört på rampamuff med krage och insexinterface, mycket lättare att dra i än de med skruvspår och utan krage. Den som heter 862007 i denna länk är den jag hade valt http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-2000030556/

Dessa möbelpluggar funkar bra i mdf, monteras i 8mm hål med något försänkta kanter. Det enda du måste ha koll på är att du inte borrar för djupt, jag hade kanske filat ner spetsen lite på en centrumborr för att få mer marginal.

Till det hade jag kört med m6 med platt stor skalle från insidan, finns på hornbach. Hålen hade jag borrat typ 7.5 eller 8 för att få justermån.

Vanlig skruv hade nog också funkat men ska det plockas av och finjusteras och ha sig är m gänga betydligt trevligare.
 
Redigerat:
Alternativet hade väl varit att göra två trench cut i björkplywooden för att sedan sätta på förgängade skenor i typ aluminium på mdfen. Då har du möjlighet att ganska enkelt ta av och på fronten samtidigt som du får ett stabilt sätt att fästa fronten på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.