Hej. Plantetade thuja smaragd för 2 v sen. Dem bar fina och gröna, vatnade jorden barje kväll(enligt instruktionerna på nätet) men den ena thuja börjar byta färg. Den torkar, vad ska jag göra?
20160602_204831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattna mer, täck över med väv när solen ligger på
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Kom dom i kruka eller var dom barrotade? Om det senare, så är det fel årstid att plantera nu. Vissa mindre nogräknade butiker säljer barrotat fortfarande trots att de får svårt att klara sig när sommarvärmen slår till. De behöver en viss tid av svalt väder för att bilda rötter som kan användas till att suga upp vatten. Utan dessa så spelar det nästan ingen roll hur mycket man vattnar. Men gör som beskrivs i inlägget ovan, täck mot den värsta solen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
Man ska visserligen vattna ordentligt och inte skvätta, men det får ju inte heller bli så mycket att jorden blir alldeles sur för då dör rötterna. Gör ett decimeterdjupt hål med en planteringsspade och känn hur jorden är nere i botten.
 
Har du inte planterat tujorna alltför tätt? Tujor blir stora och här har dom inget utrymme att växa alls och tvingas växa in i varandra vilket gör att delar av växterna hamnar i djup skugga. Barrträd har ingen nytta av sina barr som hamnar i ständig skugga och släpper då barren.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Säger som Abies: det gör inget att en dör, ta bort den, och den längst åt andra hållet också, den kan du sätta nån annanstans. Om 1-2 år fyller den ensamma busken ut bra.

Sedan är de ju känsliga för hundkiss men de skadorna brukar inte komma så snabbt.
 
  • Gilla
Thompern
  • Laddar…
Hej alla. Ber om ursäkt för sent svar. Dem kom i nätliknande påsar. Planterade tät eftersom jag vill ha det tätt ich dem ska inte växa mer än 150 max tänkte jag. Jag vattnar jorden varje kvälk men ska jag vattna buskarna med?
 
BirgitS
Hur många hinkar/liter vatten får de varje gång?

Och ta som sagt bort två buskar...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det händer ingeting. Är det dags att gräva bort den? Vad ska jag göra?
IMG-1466793775987-V.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bort den bruna. Jag skulle ta bort den vänstra också ...
 
Så här blev det till slut.
20160625_141024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Bra!

Det är väl inte något hål i jorden där du har plockat bort de två stenarna?
Tujan du har flyttat på får nu betraktas som nyplanterad och behöver därför ordentligt med vatten (hela tiden något fuktigt 10 cm ner i jorden) och skydd mot solen.
 
Ska vattna ordentligt och angående hål är de 25x35x50cm ska dätta dit granitpelare som syns på bilden bakom thujorna.
 
BirgitS
Tänk på att i öppen jord som i ett hål torkar jorden ut väldigt fort och om det finns rötter nära hålet kan de dö av uttorkning även om man vattnar flera gånger per dag.

Rekommenderar täckning under soliga dagar den närmsta månaden för det är inte säkert att rötterna klarar av att suga upp lika mycket vatten som avdunstar från barren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.