Hej.

Jag har tänkt att ha 45x220 i bjälklaget på 600cc med 220mm isolering.
Sen tänkte jag lägga ett lager med 13mm golvgips på det och skruva fast.
Jag vill ha golvvärme och klinker på det sen.

Men sen har jag läst och det verkar inte vara så många som bara har golvgips.
Och sen verkar det som 300cc är att rekommendera?

Vad säger ni?
Rummet är en hall på 2,5x2,9m.
 
  • Gilla
martinwide
  • Laddar…
Ska du ha elektrisk eller vattenburen golvvärme?
Du klarar dig inte med bara 13mm gips som golv, utan du måste lägga in ett golvspån som bär det.
 
icho skrev:
Ska du ha elektrisk eller vattenburen golvvärme?
Du klarar dig inte med bara 13mm gips som golv, utan du måste lägga in ett golvspån som bär det.
Jag ska ha elektriskt, ett som bygger 4mm.
Okej. så alltså:
Bjälklag
Golvspånskiva 22mm (skruvas i bjälklag?)
Golvgips 13mm (skruvas eller limmas på spånskivan?)

Kan jag ha det så på 600cc?
 
Redigerat:
Ok,
Är det någon speciell anledning till att du ivll ha med gips?
Golvpånet skruvas och limmas. Sen sätter du golvvärmen som du flytspacklar in och på den sätter du klinker.

Det är nog inte att rekomendera att sätta cc600 när du ska klinkra eftesom svikt kan göra att det spricker i fogar. Jag hade satsat på cc300 utan att ha räknat på det.
 
icho skrev:
Ok,
Är det någon speciell anledning till att du ivll ha med gips?
Golvpånet skruvas och limmas. Sen sätter du golvvärmen som du flytspacklar in och på den sätter du klinker.

Det är nog inte att rekomendera att sätta cc600 när du ska klinkra eftesom svikt kan göra att det spricker i fogar. Jag hade satsat på cc300 utan att ha räknat på det.
Jag ville ha golvgips för jag trodde det var bäst för golvvärme.
Okej 300cc blir det då, tack!

Jag ska göra en utbyggnad, så måste verkligen räkna rätt på var jag ska ha bjälklaget, med tanke på hur allt kommer bygga uppåt, så allt lirar med existerande golvhöjd i huvudbyggnaden:)
 
Jag håller på med ett likadant projekt.
Bygger ut en ny hall med golvbjälklag av 45x220 med cc.60, golvspån, flytspackel och avslutningsvis klinker.
Det ska in elgolvvärme oxå.

Helt klart så är mätningen för att få höjden på det avslutande klinkergolvet att lira lite knepig.
Jag har gjort som följer:

Utgår från en bärlina på väggen som reglarna av 220 ska stå på. Ovanpå detta ligger ett golvspån på 22.
Armering, golvvärme och flytspackel som totalt bygger 20mm enligt rekomendationer av golvbutiken. Sen en total bygghöjd för fix och klinker på (i mitt fall) 11mm. Så från ovansidan på bärlinan: 220 + 22 + 20 + 11 = 273mm.
Ungefär. ;)

Sen har jag tagit till någon millimeter så jag förhoppningsvis hamnar någon millimeter under det befintliga golvet. Det går att öka och minska flytspacklet någon millimeter om jag märker det blir för tunt/tjockt.

Jag lägger inget golvgips utan armerar flytspacklet med armeringsmatta som även kommer hålla fast golvvärmen. Hade det varit et badrum hade jag valt cc.30. Men med cc.60, limmad golvspån och armerad 20mm flytspackel ska räcka för att få det tillräckligt styvt för klinkret. (Hoppas jag :))
 
Second skrev:
Jag lägger inget golvgips utan armerar flytspacklet med armeringsmatta som även kommer hålla fast golvvärmen. Hade det varit et badrum hade jag valt cc.30. Men med cc.60, limmad golvspån och armerad 20mm flytspackel ska räcka för att få det tillräckligt styvt för klinkret. (Hoppas jag :))
Kan bekräfta det :) jag snackade med en snickare förra veckan och han sa att om man flyter 20mm så blir det jäkligt styvt. Men han skulle använda golvgips också, så då kör jag med det.

Ja alltså någon millimeter gör ju ingen skillnad, men man vill ju inte glömma typ 22mm åt något håll :)
Jag ska ha ovan min bärlina, 220 + 22 (golvspån) + 13 (golvgips) + 20mm (flytspackel med fibrer och golvvärme) + xx mm (klinker + fix)

Ska du ha isolering i ditt bjälklag?
Jag tänkte ha 220mm isolering, med vindpapp under, men inget plast ovanpå (är ju utbyggnad av ett gammalt hur utan plast i övrigt)
 
Jag har 240 isolering i bjälklaget.
Flexibat 120 x 2lager.

Blev väl liiite för mycket, men inga problem att limma och skruva fast golvspånet ovanpå.
Jag har ingen plast kom jag på nu när du skriver det. Men ska in med en avfuktare under huset (Har krypgrund alá Älsvbyhus) som kommer avfukta även denna ytan. Lägger givetvis plast på marken och tätar. Isoleringen ligger på en trossbottenskiva som jag lade i botten mellan reglarna. Det blev en rätt tight montering när reglarna ligger cc.60.
 
OK. om du har 240 isolering i 220 bjälklag, vad händer med 2 cm? bara trycka eller ?(y)

Jag har ca 80 cm från bärlinan till mark, vet inte riktigt vad jag ska göra med marken. Förutom makadam alltså.
Jag kommer lägga mina trossbotten skivor i samband med att jag lägger bjälklaget så slipper jag klämma ner dom, dom är av typen fibercement så dom är väldigt styva.
 
Jo man fick trycka lite, men egenvikten på golvspånet löste det mesta.

Jag har öppnat upp mellan huset och till det nya utrymmet under hallen så jag kommer kunna avfukta det med en krypgrundavfuktare som ska sättas in senare.
Blir att täta ordentligt och lägga ut en plast för att hindra markfukten att ta sig upp i bjälklaget.

Såg att det fanns olika typer av trossbottenskivor och jag hade nog valt samma som du om det fanns som ett alternativ på min bygghandel. Ibland får man nöja sig med det som finns.
 
Förstår inte riktigt varför du skulle köra med golvgips OCH flytspackel. Det är ett lite kritiskt moment att limma golvgips korrekt mot spånskivan. Där uppstår stora värmespänningar, därmed krav på special (svindyrt) lim. I princip så är limmet så dyrt att det man sparar i kostnad på att ta en del av tjockleken med gips istället för flytspackel, äts upp av limmkostnaden. Arbetsmässigt blir det dessutom fler moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.