Undersökningar har visat att många konsumenter utför behörighetskrävande elarbeten i hemmet själv. Men när man granskar försäljningen av elektriskt material till privatpersoner ser den inte ut att öka utan ligger konstant låg. Antalet elolyckor visar samtidigt en stadigt nedåtgående trend.

Du kan läsa artikeln här: Hur mycket pular vi med elen själva?
 
Jag har problem med slutsatserna i den här artikeln. Att bara (säg) 3% av omsättningen skulle utgöras av elmaterial/elmateriel säger inte mycket om hur många som gör behörighetskrävande arbete hemma.

Att jämföra olika typer av material baserat på omsättning är att jämföra äpplen och päron. Man måste ju åtminstone justera för hur mycket material som går åt för olika arbeten. Sedan justera för vilka arbeten som är typiska. Att köpa rör, dosor och fk är ju i sammanhanget relativt billigt, så det blir ju inga stora kostnader (du får 20m slang för vad en gipsskiva kostar).

Sedan så är ju de flesta eljobben som görs hemma små. Renovering av panel och ytskikt är ju i sammanhanget stora arbeten, jämfört med att sätta upp ett extra uttag. Att dra om gammal OVIR kostar bara kostnadnen för FK om man bara har lite tur osv.

Så frågan som vi egentligen vill ha svar på är ju snarare, av de som renoverar hemma, hur många är det som också gör behörighetskrävande arbeten, och var går gränserna. Dvs när ringer man snickaren, och när ringer man elektrikern? (Eller som jag, hellre ringer snickaren än elektrikern... ;))
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Även om det långt ifrån är ett exakt mått, så är det ändå svårt att bortse ifrån att det bör finnas en koppling mellan mängden sålt elmaterial i detaljhandelsbranschen och egenhändigt utförda arbeten i hemmet.

Hade man sett en markant ökning av sålt material i de leden, hade det varit svårt att argumentera för att andelen egenhändigt utförda jobb minskat eller varit oförändrade.

Det man kan ifrågasätta är väl snarare första påståendet i ingressen, att många pular själva med elen, trots att branschen säger att det är en förhållandevis låg omsättning av elprylar till privatpersoner. Det torde alltså vara ganska få människor som pular med elen själva!
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har problem med slutsatserna i den här artikeln. Att bara (säg) 3% av omsättningen skulle utgöras av elmaterial/elmateriel säger inte mycket om hur många som gör behörighetskrävande arbete hemma.

Att jämföra olika typer av material baserat på omsättning är att jämföra äpplen och päron. Man måste ju åtminstone justera för hur mycket material som går åt för olika arbeten. Sedan justera för vilka arbeten som är typiska. Att köpa rör, dosor och fk är ju i sammanhanget relativt billigt, så det blir ju inga stora kostnader (du får 20m slang för vad en gipsskiva kostar).

Sedan så är ju de flesta eljobben som görs hemma små. Renovering av panel och ytskikt är ju i sammanhanget stora arbeten, jämfört med att sätta upp ett extra uttag. Att dra om gammal OVIR kostar bara kostnadnen för FK om man bara har lite tur osv.

Så frågan som vi egentligen vill ha svar på är ju snarare, av de som renoverar hemma, hur många är det som också gör behörighetskrävande arbeten, och var går gränserna. Dvs när ringer man snickaren, och när ringer man elektrikern? (Eller som jag, hellre ringer snickaren än elektrikern... ;))
Om inget fundamentalt har förändrats i vilka varugrupper som används nu jämfört med för 2-3 år sen så borde man dock kunna dra vissa slutsatser av en ökning/minskning ?
Dvs man jämför omsättningen av elmaterial jmf med elmaterial, inte gips vs slang :)

Tillsammans med statistik för att elrelaterade olyckor minskar säger det ändå något ?

/K
 
tommib
klaskarlsson skrev:
Tillsammans med statistik för att elrelaterade olyckor minskar säger det ändå något ?

/K
Nej, det säger absolut ingenting om det. Framför allt säger det ingenting om att elolycksfall skulle vara orsakat av hempul som du insinuerar. För det första för att det helt enkelt inte är den typen av olycksfall som förekommer och för det andra för att korrelation != kausation.
 
klaskarlsson skrev:
Om inget fundamentalt har förändrats i vilka varugrupper som används nu jämfört med för 2-3 år sen så borde man dock kunna dra vissa slutsatser av en ökning/minskning ?
Dvs man jämför omsättningen av elmaterial jmf med elmaterial, inte gips vs slang :)

Tillsammans med statistik för att elrelaterade olyckor minskar säger det ändå något ?

/K
Njae, att försäljningen minskar säger kanske något, men då måste man först veta ifrån vilken nivå, och hur stor minskningen varit. Dessutom så säger de som citeras i artikeln att de inte har koll på stora delar av branschen, on-line shopparna är ju exv. inte med, så det går inte ens med säkerhet att säga att det minskat.

Nu är ju en minskning det senaste året eller så inte heller den intressanta frågan, eftersom ökningen av hemmapul skett det senaste trettio åren eller så (det var svårt att få tag på elmaterial för amatören innan dess), så det vore mycket mera intressant att veta hur omfattande hemmapulandet faktiskt är, innan man börjar tala om ökning/minskning.

Och elolycksfallen säger inte heller mycket eftersom många av dessa är helt irrelevanta ("Klättrade upp på järnvägsvagn"), och antalet är så extremt lågt till att börja med. Om vi räknar bort "dumheter" och "yrkesmän" så har siffran varit "nästan eller noll" under lång tid. Dessutom så finns det många andra faktorer som kan påverka olyckstalen, exv. införandet av JFB.

Som lök på laxen så skulle man ju dessutom kunna tro att mycket hemmapulande i så fall skulle leda till bränder, och någon bra koll på elbränder, vad som orsakar dessa, eller ens hur många de är, det har vi inte. Elsäkerhetsverket skulle göra en sådan sammanställning, men den blev aldrig av. Jag vet inte varför.

Så, vi vet alltså ungefär lika lite som vi gjorde innan... :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Se den här forumposten. Statistiken är från elsäkerhetsverket. Enligt deras rapport handlar ca 12% av elbränderna (1-2 dödsfall per år) om fel i anläggningen, och det är endast denna del av elbränderna som över huvud taget kan ha med hemmapul att göra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Excel
Fler och fler har installerst JFB? Kan det hjälpa att trycka ned statistiken?
 
Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen framöver. Den nya lagstiftningen kommer att tydligt strama åt reglerna kring elinstallationsarbete. Allt arbete ska utföras av elinstallationsföretag.
 
R
Jag hör till de som gjort i princip all el själv i mitt sommarhus och jag är inte formellt behörig. Har dock B1B teoretisk behörighet och har jobbat som elektronikkonstruktör i 20+ år så jag anser mig ha "nödig kännedom" ur ett rent el-perspektiv. Vill också hävda att mina (enkla) hushållsinstallationer är t.o.m säkrare än vad en firma skulle installera eftersom det trots allt är mitt och familjens liv i slutändan och mycket är överdimensionerat och förberett för ev. kommande utökningar och jag lagt en hel del tid på att få det så snyggt som det nu är möjligt med utanpåliggande kablar.

Det jag känner att jag saknar är dock produktkännedom och uppdatering på regelverket. Det kommer hela tiden nya smarta "grejor" (var t.ex. inte helt uppenbart för mig vad ett astronomiskt-ur hade i centralen att göra...) och regler (både EU och Svenska) och manöverdon som jag inte känner till eller kan - som amatör har jag varken tid eller möjlighet att hålla mig uppdaterad på alla nya el-produkter/regler som har väldigt lite med det rent elektriska att göra.

Varför gör jag då detta? En kostnadsfråga. Jag begärde t.ex. offert på att riva ut det gamla el-möget och installera nytt (i princip dra en massa ny utanpåliggande ledningar,. nya brytare och uttag och sätta in en ny UC med JFB etc. - (helst en "ny" diazed central men det tillverkas tydligen inte längre).

Det offerter jag fick var i princip mer än vad huset är värt så det gick helt bort.Jag hade gärna sluppit den sommarens icke-semester spikandes kabel och svärande över den korta matningskabeln eller multipla turer in till byggaffären eftersom "den kompletta central" jag köpte saknade monteringsdetaljer som jag av förklarliga skäl inte ens från början visste jag behövde. Ingen av de firmor jag var i kontakt med var heller intresserade av ett mellanting där jag drar och spikar upp all kabel och dom kopplar in den rent el-mässigt. Det var allt eller inget som gällde för dom, och då blev det inget.

Visst det är kanske inte optimalt och jag har säkert lyckat bryta mot regler som jag inte ens hört talas om, MEN alternativet att behålla den ca 70-åriga 6A installationen med frasiga elledningar utan jord och sköra backelit-brytare och trasiga små porslinskopplingsdosor etc. såg jag inte direkt som ett säkrare alternativ.

Man kan ju fråga sig att om man nu menar allvar med att inga utan behörighet ska kunna göra installationer så är det väl dags att bara behöriga får "köpa ut" ? Vanliga dödliga skulle då på sin höjd få köpa nya proppar.

Är dock inte säker på att detta höjer säkerheten. Jag vill gärna tro att en vanlig "Svensson" (som inte ens förstår skillnad mellan nolla och jord eller förstår skillnaden mellan kron/dubbeltrapp ) inte ens skulle komma på tanken att göra större fasta installationer?

Hur mycket av de olyckor/bränder orsakas av hemmapulare och hur många orsakas av stressade behöriga elektriker som ska hinna med? Hur många av olyckorna beror av funktions- eller materialfel?

Jag tror att problemet är överdrivet tills motsatsen är bevisad!

Olle
 
Fredrik Sjödin skrev:
Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen framöver. Den nya lagstiftningen kommer att tydligt strama åt reglerna kring elinstallationsarbete. Allt arbete ska utföras av elinstallationsföretag.
Hur skulle det påverka "hemmapulande" menar du? Det är ju redan olagligt (även om ingen fälls) så på vilket sätt skulle det nya regelverket påverka?
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Hur skulle det påverka "hemmapulande" menar du? Det är ju redan olagligt (även om ingen fälls) så på vilket sätt skulle det nya regelverket påverka?
Har inte satt in mig i detalj, men av det jag har läst verkar det nya regelverket mer reglera att firmor tar in obehöring för eljobb.

Tex en snickare sätter in lite ledning själv, eller en firma tar in en underleverantör som inte är auktoriserad etc ?

/K
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Hur skulle det påverka "hemmapulande" menar du? Det är ju redan olagligt (även om ingen fälls) så på vilket sätt skulle det nya regelverket påverka?
Det blir mycket tydligare i det nya systemet. Nu blir det glasklart att det enbart är elinstallationsföretag eller de som personligen har en egen behörighet som får utföra elinstallationsarbete.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Det blir mycket tydligare i det nya systemet. Nu blir det glasklart att det enbart är elinstallationsföretag eller de som personligen har en egen behörighet som får utföra elinstallationsarbete.
På vilket sätt var/är:

"6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen." (SFS 1990:806)

otydligt vad gäller att privatpersoner inte får utföra elinstallationsarbete?

Det kan väl inte bli glasklarare än så här när det gäller "hemmapulande"? Så jag upprepar; på vilket sätt skulle de nya reglerna påverka lagligheten av "hemmapulande"?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
På vilket sätt var/är:

"6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen." (SFS 1990:806)

otydligt vad gäller att privatpersoner inte får utföra elinstallationsarbete?

Det kan väl inte bli glasklarare än så här när det gäller "hemmapulande"? Så jag upprepar; på vilket sätt skulle de nya reglerna påverka lagligheten av "hemmapulande"?
Den regeln är bland annat otydlig gällande om en elektriker utan egen behörighet men som jobbar på en firma som har en elinstallatör anställd får göra elinstallationsarbete åt till exempel sig själv på fritiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.