Jag har tagit in ett antal offerter för ommålning av mitt hus. Eftersom jag redan köpt in färgen (fick en mycket bra rabatt på Alcros färger) och även har en 5 l dunk med Alg & Mögeltvätt ville jag bara ha en offert på arbetet (tvätt, skrapning, målning). Men vissa har ändå tagit med kostnader för material (penslar mm och andra märkliga kostnader) och dom som inte gjort det har satt ett så högt pris på arbetet att det inte är intressant. Alla verktyg som behövs för att utföra arbetet ska väl ingå i den timkostnad dom beräknar för arbetskostnaden? (Jag själv jobbar med bokföring och debiterar ett pris/timme som ska täcka lön till mig och mina kostnader, det skulle ju vara helt absurt om jag skulle debitera extra för mina "verktyg"- papper, pennor, pärmar, bokföringsprogram mm). Tänker jag fel eller?
 
Jag tror du gör det, hantverkare av alla de slag har så ruskigt bra rabatter att de produkter du köper med "Mycket bra rabatt" ändå är dyra, och att den som skall utföra jobbet tack vare detta missar en del av sin avans.

Jag kan gissa att du tar kanske 7-800 kronor för för ditt arbete med bokförning? Jag är egenföretagare också, vad tror du om att sköta min bokförning för 200:-/h?, du får ha min dator och mina program, det låter väl fint?
 
Jag får nog lägga till lite här, det vore helt absurt om du skulle betala dina bokföringsprogram och pärmar med egna skattade pengar och bjuda dina klienter på detta. Jag försöker hålla mig prisvärd inom det jag livnär mig på, men skall mina kunder ha något för tusen kronor får de dela på den kostnaden, den lär ju inte jag ståå för om jag skall ha något över...
 
Nu har du nog missuppfattat min fråga. När en firma sätter ett timpris för arbete räknar man ju in att det ska täcka löner, förbrukningsmaterial mm så det är inte fråga om att man bjuder kunderna på något, timpriset ska täcka alla kostnader man har för att utföra arbetet.
 
mfriman skrev:
Nu har du nog missuppfattat min fråga. När en firma sätter ett timpris för arbete räknar man ju in att det ska täcka löner, förbrukningsmaterial mm så det är inte fråga om att man bjuder kunderna på något, timpriset ska täcka alla kostnader man har för att utföra arbetet.
Fast om du ska ha ROT-avdrag får arbetstimmarna endast vara det som handlar om utfört arbete som ger ROT-avdrag. Så bilkostnader, restid, penslar, skyddsmaterial m.m. får inte räknas som arbetskostnad som ger ROT-AVDRAG.
 
HHenrik skrev:
Fast om du ska ha ROT-avdrag får arbetstimmarna endast vara det som handlar om utfört arbete som ger ROT-avdrag. Så bilkostnader, restid, penslar, skyddsmaterial m.m. får inte räknas som arbetskostnad som ger ROT-AVDRAG.
Många hantverkare har bilkostnad, verktyg, förbrukningsmaterial etc. inräknat i timpenningen och anlitar jag en hantverkare så räknar jag med att timkostnaden täcker standardutrustning som krävs för att utföra jobbet.
 
mr_bygg skrev:
Många hantverkare har bilkostnad, verktyg, förbrukningsmaterial etc. inräknat i timpenningen och anlitar jag en hantverkare så räknar jag med att timkostnaden täcker standardutrustning som krävs för att utföra jobbet.
Vad är då standardutrustning för en målare?
 
Jag är inte målare så kan inte svara på det men har en vän som är det så är du nyfiken kan jag kolla upp det.
 
mr_bygg skrev:
Jag är inte målare så kan inte svara på det men har en vän som är det så är du nyfiken kan jag kolla upp det.
Men eftersom du listade bla bilkostnader och förbrukningsmaterial så fick jag uppfattningen att du ansåg detta som standardutrustning och skulle ingå men som knappast tillhör en timkostnad
 
Vad tillhör en timkostnad? Många hantverkare skulle aldrig komma på tanken att debitera bilkostnader, täckpapp, arbetshandskar, lokal, dator, skruvdragare etc. Det är utrustning som krävs för att utföra arbetet och ingår i timkostnaden.
 
mr_bygg skrev:
Vad tillhör en timkostnad? Många hantverkare skulle aldrig komma på tanken att debitera bilkostnader, täckpapp, arbetshandskar, lokal, dator, skruvdragare etc. Det är utrustning som krävs för att utföra arbetet och ingår i timkostnaden.
Du blandar ju friskt mellan indirekta och direkta kostnader och naturligtvis ska indirekta kostnader tas i timpriset medan dom direkta brukar tas ut i respektive projekt vilket är ganska rättvist då varje projekt är unikt och därför bör bära de kostnader som är förknippade med just det projektet.
 
Ok, så vad är direkta kostnader som självklart ska ligga utanför timkostnaden?
 
Direkta kostnader är tex allt material som åtgår! Kan också vara antal körda mil.
 
Och det ska absolut ligga utanför timkostnaden? Ska man räkna 1/3 av priset för en pensel som håller till 3 jobb, är det administrativt motiverat att räkna meter täckpapp på varje jobb? Papper till skrivaren för att skriva ut fakturan osv. Jag är inte ute efter att vara dryg men i många fall så är det enklare och tydligare för både hantverkaren och kunden om många kostnader är inbakade i timpenningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.