Jag har beställt 7 st nya svenska fönster kopplade 2 + 1 12x13 med energiglas, fasta spröjs, spårfrästa salningsspår, vita gångjärn. Vid leveransen upptäckte jag direkt att gångjärnen ej var vitmålade vilket måste ha varit mycket enkelt att upptäcka i produktionens slutkontroll. Fönsterfabriken i Edsbyn lovade då att skicka en tekniker som på plats hemma hos mej byter gångjärn. Om resultatet blir bra så accepterar jag det.
Jag börjar att montera 2 st fönster och när det blir dags att montera smygar i salningsspåren så upptäcker jag att det inte går. Salningsspåren har frästs i de olika fönsterdelarna innan de monterats samman och då visar det sig att de inte linjerar med varandra i ett hörn på fönstren. Det högra vertikala spåret är förskjutet ca 2 mm åt vänster i fönstrets övre karmdel. Dvs även om jag själv fräser upp spåret så att det går att montera smyg, så kommer det att synas en svart glipa på ca 2 mm i fönstrets övre högra hörn. Jag kontrollerade då de övriga 5 fönstren som fortfarande står på pall, och alla fönster har samma fel. Fönsterfabriken vill erbjuda mej en liten summa som ersättning för den tid det tar att själv bredda spåret och fylla denna glipa med vit mjukfog.

Jag hävdar att fönstren är sekunda och de blir inte prima vara bara för att man försöker dölja ett så synligt tillverkningsfel med mjukfog. Jag har givit fönstertillverkaren två alternativ. Om de ger mej en rabatt på 1000 kr per fönster så accepterar jag att installera dessa fönster och jag lägger en mjukfog för att dölja så gott det går felet. Fönstren kostar nästan 10000 kr styck. Det andra alternativet är att de tillverkar nya karmar. Jag vill inte betala fullt pris för fönster som jag anser är sekunda.

Jag bifogar en bild som visar problemet där ett 10 mm brett transportskydd inte går att få in i spåret i fönstrets högra hörn. Man ser då även den glipa som blir synlig.

Vad tycker ni? Är mina krav på 1000 kr i rabatt per fönster eller nya karmar rimligt?
ROWA2016_00446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du fräser smygen så att smygen bygger inåt så syns inte springan. Jag tycker du gör en höna av en fjäder.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nja, jag håller inte med Matti och Aga här......tyvärr, grabbar :p
Du har köpt en snickeriprodukt dvs hög prescion ocj även jag anser detta vara sekunda.

Lätt att vara jävla smart så här vid sidan om men jag hade fräst själv. Det är lätt hänt med ett sånt här resultat då styckena bearbetas var för sig.

Nya, ofrästa karmar hade jag efterfrågat.
 
Lite latex eller fräsa inåt som Matti föreslog.
Kan du inte be att han som fixar gångjärnen även fixar till detta?
Jag tror inte du hade reagerat på resultatet om du lagt en tumnagel lång 2mm bred sträng mjukfog i hörnet.
Visst är det tråkigt när du betalat ett så högt pris men jag tror inte du kan kräva så hög ersättning eller nya karmar.
 
Jag tycker det är helt rimligt med 10% ersättning då det uppenbarligen förfular och skapar merjobb. Stå på dig och kräv att de kommer och hämtar fönstren annars och levererar rätt.
 
Jag tycker att man kan göra en jämförelse mellan en kvalitetsmöbel för 10000 och ett fönster för samma pris tillverkat av en svensk fabrik som marknads
för sig som tillverkare av kvalitetsfönster. Jag tror inte någon skulle acceptera om ett liknade fel som sitter så synligt på en matsalsmöbel skulle skylas över med latex och fortfarande kalla det prima vara.

Till Matti som föreslår fräsning av smygen för att gömma glipan. Vem borde betala för det jobbet och för de maskiner som behövs och hur mycket? Jag anser ju att jag redan betalat fabriken för att smygen skall kunna monteras på snyggt sätt med minimalt jobb.
 
D
Att fräsa salningsspår i den färdiga karmen är ju tämligen busenkelt (för den som har fräs). Så vitsen med att beställa frästa spår direkt från fabrik måste ju vara att slippa att fräsa. Så att då föreslå att man fräser smygen för att dölja felet hjälper kanske att få ett bra resultat, men då är ju hela meningen med att ha beställt ett salningsspår helt försvunnen. Jag tycker att om man betalade något extra för det frästa spåret så är det minsta man kan begära är att man får tillbaka den kostnaden, då ju salningsspåret inte håller måttet.

Men jag tror nog som någon annan, att man i slutändan inte kommer att märka en liten mjukfog i ett hörn, så det kommer nog att bli fint till slut ändå.
 
Kort uppdatering. 1000 kr avdrag per fönster har accepterats och med det är jag nöjd.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Bra att du är nöjd, jag hade begärt mer från början så jag tycker du har varit synnerligen generös i din kravställning. Betalar man 10 lök för ett fönster ska det vara felfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.