Hur gör man? Sågar ner träden - och lämnar en massa käcka stubbar?? *que* Eller finns ngn smart mackapär som rycker upp träden med rötterna? Fixar husfirman sådant? Tacksam för all input i ämnet då jag känner mig som ett levande frågetecken inför detta ...
 
Kolla med den du tänker köpa tomten av (om du inte redan köpt den?), ibland så avverkar ju markägaren om de har nytta av timret.

Är det en kommunal tomt du tänker köpa så är det vanligt att de säljs i befintligt skick, dvs. du får själv ombesörja röjning på tomten.
Beroende på vad som växer på din tomt så kan du kanske ta ner träden själv, stubbar och översta humuslagret som sedan blir kvar skulle jag då personligen inte ge mig ikast med själv, om det inte bara var någon enstaka stubbe ;)
Lämpligen så kan du kanske ta dit en traktor med förare som drar upp rötterna och gör västa grovplaneringen, det är tuungt att göra själv om man råkar ha nästan en hel skog på tomten (det hade vi ;))

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Kolla med den du tänker köpa tomten av (om du inte redan köpt den?), ibland så avverkar ju markägaren om de har nytta av timret.

Är det en kommunal tomt du tänker köpa så är det vanligt att de säljs i befintligt skick, dvs. du får själv ombesörja röjning på tomten.
Beroende på vad som växer på din tomt så kan du kanske ta ner träden själv, stubbar och översta humuslagret som sedan blir kvar skulle jag då personligen inte ge mig ikast med själv, om det inte bara var någon enstaka stubbe ;)
Lämpligen så kan du kanske ta dit en traktor med förare som drar upp rötterna och gör västa grovplaneringen, det är tuungt att göra själv om man råkar ha nästan en hel skog på tomten (det hade vi ;))

MVH//Christina.
Jotack, vi har skog på tomten! Och den är via kommunala tomtkön, säljs i bef. skick.
Hur gjorde ni med "er skog"?
 
birgi skrev:
Jotack, vi har skog på tomten! Och den är via kommunala tomtkön, säljs i bef. skick.
Hur gjorde ni med "er skog"?
Vi avverkade själv, gav bort veden (läs träden) mot bortforsling, iom. att vi inte har någon kamin så var vi inte i behov av ved.
Hade en traktor (med förare ;)) som drog upp stubbar och avtäckte tomten.
Fungerade utmärkt hos oss.

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Vi avverkade själv, gav bort veden (läs träden) mot bortforsling, iom. att vi inte har någon kamin så var vi inte i behov av ved.
Hade en traktor (med förare ;)) som drog upp stubbar och avtäckte tomten.
Fungerade utmärkt hos oss.

MVH//Christina.
Avverkade själva`*eeeh, kliar mig i huvudet* Med motorsåg? Som ni hyrde då, eller?
Här har du en med tummen mitt i handen så du måste i detalj beskriva allt! :)

 
birgi skrev:
Avverkade själva`*eeeh, kliar mig i huvudet* Med motorsåg? Som ni hyrde då, eller?
Här har du en med tummen mitt i handen så du måste i detalj beskriva allt!  :)
Nja... vi råkade ha en (fast kedjan var kass visade det sig när det äntligen skulle bära till ;))
Men bättre brödlös än rådlös, min pappa har en också, så det fixade sig, men själva sågandet fick maken sköta, det var nog tungt att vara med och bära ris och stockar (kanske eg. bör skriva stammar, för inte var det några superstockar förstås, då hade vi ju aldrig orkat släpa dem ;)) till vägen.
När jag tänker efter så var det baske mig säkert tyngre att bära och släpa än själva sågandet >:( ;)
Fast det går säkert utmärkt att hyra en också, MEN allvarligt talat vad är det för typ av skog som växer på er tomt egentligen??
Är det småtall, björk, sly och liknande som inte är alltför stort så klarar ni det säkert (om vi gjorde det så klarar nog varenda kotte det ;)), men är det stora tallar, dvs. riktig skog så kanske ni bör låta någon som är van göra det, finns ju ingen anledning att riskera livet innan bygget ens har börjat :-/

MVH//Christina.
 
Ni har inte tänkt på att spara så mycket skog/tröd som möjligt. Det är trist att se alla kalhyggen vid nybyggnader.
Ju mer skog du sparar desto mindre tomt att göra iordning samtidigt som du sparar pengar på att inte fälla träd och bryta stubbar. :)

 
Vi köpte en skogstomt av en bonde. Vi har (ehh, pappa har) fällt träden med motorsåg och sågat upp tallarna i stockar. Vi har eldat upp allt ris och sparat grenar och mindre träd till ved. Hade kompisar med traktor som körde ihop stockarna och la dem vid vägen. Sålde stockarna till Mellanskog och då ombesörjer de hämtning. Stubbar och annat kommer byggfirman att schakta bort när de ska börja med huset. (bygger inte med husfirma)

Jag håller med föregående talare om att inte röja bort allt. Lite träd gör bara tomten mysigare. Tänk på väderstreck och sol in på tomten. Träd kan vara härliga insynsskydd och vindskydd.

Om ni inte avtalat att husfirman ska ombesörja röjning på tomten får ni nog räkna med en del extra kostnader. Bara att forsla bort alla stubbar kostar en del. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.