DSC_0889.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0888.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu, kanske svårt att avgöra graden av damm men.. :)
 
Primer har väl flera funktioner.

1. Binda damm.
2. Minska vattenuppsugning (från fixet) till underlaget.

Har man inget damm borde punkt 1 inte vara något problem.

Som jag tänker är det isåfall bara punkt 2 som kan vara ett problem.
Att fixet lakar ur/torkar innan det hunnit härda ordentligt.
 
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem med ditt golv om du dammsugit och t o m våttorkat. Jag själv hade nog nöjt mig med dammsugningen. Primea på bara.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tack, inväntar kommentar av en plattsättare också, sen hoppas jag kunna rolla på. :)

Det är så mycket enklare med brädor och skivor och.. men det är väl för att man håller på med sånt här kladdgöra för sällan. :wow:

<edit>

Plattsättarn avrådde starkt från primer i källare... dock hade denne inte fått info om att det ligger golvvärme där.
Betongrent och dammsugning var svaret där.. problemet är ju bara den ev. mängd lort som finns på betongen..? :surprised:
 
Redigerat:
Är det isolerat också under betongen?
 
Det finns ju diffusionsöppen primer... Vilken primer och vilket fix hade du tänkt köra på?
 
Jag vet inte om det är isolerat, jag hoppas det iom golvvärmen, utbyggnaden gjordes 98-99.

Är Kiiltos primer och fix som är tänkt att brukas.
 
Redigerat:
Ringde och pratade med Kiilto, de avrådde mig att använda just StartPrimer som jag beställde ihop med fixen och plattorna från Bauhaus.
Slipa, dammsug och ev fukta underlaget innan läggning, hellre 'hummer' än 10mm kam var rådet han gav mig.

Jaja, bara chillaxa idag och spara på kroppen, imorgon bär det av mot Göteborg och Göteborgsvarvet - nästa vecka plattläggning! :)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Hummer?
 
JOW skrev:
Hummer?
image_10_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fixkam som ser ut så här. :)
 
Och skillnaden blir att man får mer fix med hummern?
Av beskrivning av "KGC Alpen" är den till för flytfix.
Och att de extra höga topparna kan man arbeta ned plattan med, tolkar jag som höjdjustering?
Länk.
 
JOW skrev:
Och skillnaden blir att man får mer fix med hummern?
Av beskrivning av "KGC Alpen" är den till för flytfix.
Och att de extra höga topparna kan man arbeta ned plattan med, tolkar jag som höjdjustering?
Länk.
På Kiiltos support lät det som att hummern var att föredra vid just flytfix för att det inte skulle kunna sjunka ihop lika lätt som om man använde en vanlig 10mm kam.
 
Ok! Ja, det var nyheter för mig.
Men det betyder ingenting, för jag är ju inte plattsättare.
Eller snarare betyder det att jag lärt mig något :)
 
E EndZone skrev:
Sådär ja. Då har jag ringt Mapeis support. Känns som att jag fick tag i en väldigt kunnig människa dessutom. Han rekommenderar inte primer i källare på äldre oisolerade plattor. Möjligen i så fall en primer utspädd 1/4 för att binda lite damm, men annars ska det fungera att köra på utan primer alls.

Så...då gör jag så. ;)
Sitter det fortfarande kvar? Står inför samma dilemma med primer el inte i källare. Skall bli ett vanligt rum, inget badrum
 
V Villa1949 skrev:
Sitter det fortfarande kvar? Står inför samma dilemma med primer el inte i källare. Skall bli ett vanligt rum, inget badrum
Med oisolerad platta så ingen primer eller väldigt utspädd.

Varför vill du ha primer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.