Mina funderingar om klinkerläggning i källaren fortsätter. Målade taket idag och inser att jag skvätt en och annan större droppe på betonggolvet.Överallt läser man att betongen måste vara absolut ren innan man lägger klinker. Min fråga är, innebär det att man måste få bort varenda färgdroppe som jag råkat stänka över golvet? Eller är det mer när man snackar helt målat golv...?

Vad kan hända om man klinkrar på ett golv med större färgstänk här och där?

Jag vet att jag är onödigt frågvis nu, men jag har ingen lust att göra om det här jobbet igen :)
 
Det är väl som i alla andra sammanhang en fråga om proportioner.

Om där är en och annan färgfläck i storlek av en enkrona spelar det ju ingen roll när klinkerplattorna är en till sex kvadratdecimeter stora.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ingen märklig risk för någon form av mikrobiell aktivitet i färgen heller, så att man riskerar att leva med mögellukt till döddagar?
 
Låter helt osannolikt. Blaska på lite primer och börja sätta plattor!
 
Finfint. Men jag tror att jag skippar primer trots allt. Har tidigare blivit rekommenderad att inte prima på oisolerat källargolv. Lade klinker utan primer i ett annat rum för någon månad sedan, men givetvis känner man sig ju en smula orolig. Om det visar sig vara dumt att skippa primer, hur snabbt märker man det, dvs när börjar plattorna lossna? Jag menar, borde man inte märka ganska snart eller rättare sagt omgående om vidhäftningen är dålig?

Jag förstår inte annars hur vidhäftningen med tiden plötsligt skulle bli sämre, det borde ju vara dåligt redan från början? Eller missar jag något? (Ja jag vet, nu är jag off-topic, men frågan är intressant)
 
men frågan är intressant
Vi är nog inte överens där.
Vad står det i bruksanvisningen för fixet? Följ den.
Varför krångla till det med alla dessa om och oro och borde och...
Följ bruksanvisningen/läggningsanvisningen!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bruksanvisningen tar dessvärre inte upp funderingen kring "jag vill inte stoppa naturlig markfukt från att diffundera upp genom platta och klinker p.g.a tät primer" :)

Jag håller med, varför krångla till det, men det är förbaskat svårt när man inte vill fixa något som inte är trasigt så att säga. Jag vill ogärna förändra klimatet i källaren, dess golv och väggar. Tänkte därför mest på att man väl relativt snabbt ändå borde upptäcka om vidhäftningen är dålig?
 
Jag blaskade biltemas primer på mitt oisolerade källargolv, det blev inte tätt, jag såg hur det bubblade till och med i flytspacklet efteråt. Tror inte normal primer är diffussionstät, men det ser nog till att plattan inte suger åt sig vätskan i fixet.
 
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
använd Ardex fix så slipper du prima.
 
Hej
Lösningen på dina funderingar har tillverkarens tekniska support.
Jag har vid ett par tillfällen pratat med både finja, Weber ,combimix, Kiilto och Ardex support och fått svar på mina frågor.
Fredrik
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Hej
Lösningen på dina funderingar har tillverkarens tekniska support.
Jag har vid ett par tillfällen pratat med både finja, Weber ,combimix, Kiilto och Ardex support och fått svar på mina frågor.
Fredrik
Ja det var ju en minst sagt klyftig lösning som man kanske borde kommit på själv. Självklart ringer jag dom, tack! :)
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Sådär ja. Då har jag ringt Mapeis support. Känns som att jag fick tag i en väldigt kunnig människa dessutom. Han rekommenderar inte primer i källare på äldre oisolerade plattor. Möjligen i så fall en primer utspädd 1/4 för att binda lite damm, men annars ska det fungera att köra på utan primer alls.

Så...då gör jag så. ;)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Lyfter den här tråden..

Ska lägga klinker i 27m2 källare snart.
Hyrde en ABS slip och körde av betongen med, betongen har aldrig varit behandlad med något sedan gjutningen -99 typ. Dammsög bort allt och skurade sedan av golvet med skurborste och drog av med golvskrapa.

Idag när allt har torkat ser man vissa spår efter golvrakan, kör jag med skurborsten (torrt) får jag loss lite damm, här och där.

Är detta ett problem, eller löser primern detta?

Tänker mig köra utspädd 1/4 typ.

Drar jag med fingrarna på golvet blir dom vita av damm, ska testa med ett bättre dammsugarmunstycke än det som följde med CTL26an.
 
Får du inte bort allt damm så bör primern definitivt lösa det. För min del lade jag klinkers (se ovan) på ett äldre betonggolv som jag inte slipade innan, därav inget damm. Jag lade klinker utan primer p.g.a rädsla för markfukten som nämnts ovan. Efter snart tre år ligger de lika fint som dagen då jag lade dem :)

1/4 primer funkar säkert.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.