Hej!

Kan börja med att jag är fullkomligt nybörjare inom allt som heter att bygga, men ack så kul det är. Jag är uppvuxen i lägenhet och mina föräldrar har tagit in folk för att göra allt åt dom. Jag jobbar som svetsare och har med andra ord inga som helst erfarenheter av bygg eller liknande. Nog om det!

Idag hyr jag ett hus på en gammal bondgård utanför Linköping. Vårt garage är belamrat med kartonger och diverse prylar. På vår tomt finns en betongplatta som en dieseltank har stått på när gården var i bruk. På den plattan har vår hyresvärd erbjudit sig att bygga ett förråd åt oss mot en liten hyreshöjning. Hon anlitar en och samma gubbe till allt som ska snickras.
Denna snickare påstår att man MÅSTE platsbygga ett hus, enligt betongplattans storlek. På grund av att annars kommer vatten rinna på plattan och förrådet kommer mögla och vittra sönder. Det ska han ha runt 60-70k för att göra. (Är det rimligt?! :x )

Min fråga är då; Måste man verkligen platsbygga förrådet på plattan? Jag tänker mig ett "färdigt" förråd från bauhaus eller liknande. en slät markatta samt syllpapp borde man ju kunna ställa det på tänker jag? För att bygga det dikt an mot betongen förstår jag också att det inte är någon bra ide! Ett sådant förråd kostar runt 20k, dock måste det målas samt läggas tak. Färg finns redan samt takpannor finns i överflöd nere i vår lada.

Plattan är 396x471 och ca 20 cm djup om det skulle spela någon roll.



5z147q.jpg

2utnodd.jpg
 
L
Hyr en betongkap, så kan du såga upp ett dubbelt spår så, du får en yta som är lika stor som nya huset.
Sedan får du hacka bort betongen så du får en ränna som kan leda bort vattnet.
Han har annars rätt det kommer inte funka och du får vattenproblem. I den nya rännan kan du montera dränering. Det finns att köpa. Sedan murar du igen allt igen.
 
Kan du inte bara sätta dit ett 1 lager med leca block på plattan och sedan bygga förråd på detta ?
 
Jo, det har jag tänkt på med, att bygga på leca eller vanliga markplattor. Eller är det dumt?
 
Är ingen byggare precis men...Vad jag vet så används ju leca block på en platta , tex. min fd. grannes garage har det , mina föräldrars garage har det mm.. så jag tycker inte det är dumt.
Bygger du leca ramen med samma mått som förrådets kanter och ställer det ovanpå och gjuter en tröskel så borde det ju hindra vatten från att komma in tycker jag.:)
Får hoppas att en riktig byggare Bob kan hjälpa dig i tråden.
Lycka till med bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.