När vi för ett år skulle köpa ny spis sa vi direkt att vi ville ha varmluftsugn. Det är ju så bra.

Nu i efterhand kan jag säga att vi använt den funktionen en enda gång.
Hur gör ni? Vi kör kanske av ren gammal vana med den vanliga värmen om man säger så. Det är inte heller ofta vi lagar flera rätter samtidigt i ugnen, det var ju det som var så bra tex. Min sambo bakar väldigt mycket men inte då heller använder hon den. Nu kan ju inte jag speciellt mycket om bakning :) men man kanske lika gärna kan ha varmluft?
 
Nej. Glömde faktiskt att jag har den funktion i min ugn ??? Ni som använder, när är det bra att slå på varmluften?
gaia
 
Umm, vi använder _bara_ varmluften. Ibland grillelementet. Varmluften liknar gasspis och när vi hade det i hyreslägenheten älskade vi den. Ugnen blir varm på nolltid, jämn värme överallt i ugnen och man kan laga all mat samtidigt. Även brödbak går utan problem.
All matlagning går snabbare än med vanlig elspis.

/ama
 
gluecifer skrev:
Nu kan ju inte jag speciellt mycket om bakning :) men man kanske lika gärna kan ha varmluft?
Det är just till det som den är perfekt (bla.), du kan nämligen tex sätta in flera bullplåtar samtidigt och de blir lika fina oavsett var i ugnen de gräddas :)
Eller ännu bättre, använd den när du gräddar matbröd som har längre gräddningstid, att få in 2-3 plåtar åt gången spar mycket tid :-*

//Christina.
 
Har haft en och den är toppen vid just bakning, eller när ni gör t ex lammstek och potatisgratäng. Saknar den :'(
 
jureit skrev:
Klyftpotatisen blir rackarns mycket bättre när det cirkulerar lite. Så långt jag har hunnit utforska finessen.
Då är det bara att, som steg II i utforskningen, ge sig i kast med degen.
Dessutom är den rackarn (degen alltså) super att banka på både när man vill koppla av eller ännu hellre avreagera sig, ren terapi alltså och dessutom, som terapi betraktad, jämförelsevis billig ;D

//Christina.

//Christina.
 
ama skrev:
.Även brödbak går utan problem.
/ama
Jag har provat vår varmluft en gång när jag bakade brög. Men då upplevde jag att brödet blev torrare, att ytan blev hårdare. Var det bara inbillning? Eller gjorde jag fel? Nu är det bara den vanliga ugnen som går... :(
 
Brödet kan nog bli lite hårdare om man inte sänker temperaturen i receptet med 25 grader, överhuvudtaget så skall man ha 25 grader svalare än recepttemperatur i de flesta varmluftsugnar. På sistone har det blivit mycket sådant som skall ha hård och knaprig skorpa.

/ama
 
20% lägre har jag fått lära mig...
 
Ja alltså mitt enda försök var en fryspizza som jag skulle testa med varmluften. Fick för mig att det skulle smaka bättre. Men pizzan blev bränd på kortare tid än jag nånsin kunde ana....
 
gluecifer skrev:
Ja alltså mitt enda försök var en fryspizza som jag skulle testa med varmluften. Fick för mig att det skulle smaka bättre. Men pizzan blev bränd på kortare tid än jag nånsin kunde ana....
Det är lite annorlunda att använda varmluften spec. vid bakning och jag tror att man måste räkna med/tillåta sig att misslyckas i början, man får som regel modifiera den rek. temperaturen samt ofta även gräddningstid, som i princip alltid utgår från vanlig "över-under" värme samt att man, om man är van att baka och vet precis vad som funkar med just det enskilda receptet, tyvärr tvingas erfara att man de första gångerna med varmluft känner som nybörjare igen ;) men det går över, efter några gånger så har man lärt sig hur funktionen fungerar och hur man ska anpassa sitt recept :)

//Christina.
 
Hej!

När vi skulle köpa ugn så sa jag att jag inte ville ha en varmluftsugn. Just för att det stod en sådan i vårt förra hus som vi köpte. Jag gräddade en sockerkaka och den blev ju förstörd. Så jag kastade ut den och köpte en ny spis.

Så när vi nu igen skulle köpa en ugn, en inbyggnads, så var de flesta utrustade med varmluft. Säljaren sa då att man skulle värma ugnen ungefär en halvtimme upp till en timme i förväg så att ugnen var riktigt varm. Då blev bullarna gräddade jämnare när man ställde in 3 plåtar åt gången, sa han.

Jag upplever ändå att alla bullar inte får samma färg beroende på var på plåten de står. Bullarna blev då bättre än sockerkakan som jag kastade, så det är nog en inlärningsteknik som inte är finjusterad ännu ;) Har då inte gett upp ännu, för den är kanon att värma olika maträtter samtidigt.
 
Ojojoj. Skulle jag slänga ut spisen varje gång jag misslyckats med baket skulle jag ha VIP-kort hos vitvaruhandlarna nu...;)
 
Min mamma är jättenöjd med sin varmluftsugn. Men hon har plåtar med massa hål i. Det är det inte på minaplåtar, kan det göra någon skillnad?

Jag vågar ju nästan inte prova varmluftsugnen för att allt blir så torrt. Och precis som någon anna skrev, så blev det så ojämnt gräddat.
 
  • Gilla
caarisma
  • Laddar…
Kom att tänka på en sak när jag hade hunnit stänga av datorn igår: om bullar/bröd blir för torrt, ställ in en skål med vatten på botten av ugnen så blir det mjukare skorpa. Man kan även pensla med mjölk när man tagit ut baket.

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.