C
Om du vill ha en "framtidssäker" installation så väljer du att installera Cat 7 kabel, även om kabeln är betydligt dyrare. Då kan du även köra TV-antenn, m.m. i samma kabel mha impendansomvandlare. Då rekommenderas 2x16mm VP-rör till varje dosa, 1 kabel per rör = 2 uttag/dosa. En lämpligt placerad dosa per rum bör räcka, men det är ju ditt behov som avgör. Då får inte blanda el och nätverk i samma dosa/rör.

Rören drar du till lämplig central kopplingspunkt. Möjligen en kopplingspunkt per våningsplan beroende på omständigheterna. Cat 7 kabeln har en max och en minlängd och kan inte skarvas. Detta måste beaktas vid placeringen av kopplingspunkten. Om du vill köra TV-antenn och tele i nätet så måste det förstås vara tillgängligt i kopplingspunkten, helst utan att föregås av förgreningar eller onödiga skarvar om vill kunna köra kabel-TV/DSL. I övrigt är det förstås optimal kabelåtgång och lämpligt utrymme som styr. Det kan ju vara praktiskt om fibern kommer in till kopplingspunkten så att du samlar all utrustning på ett ställe, men du kan ju även placera fiberkonvertern någonannanstans och gå med koppar till kopplingspunkten om det är lämpligare.

I kopplingspunkten (-erna) placerar du lämpligtvis ett litet skåp som snyggt döljer all utrustning. Kablarna avslutar du i en korskopplingspanel i skåpet. Panelen skall matcha kabelklassen du använder. Lämpligen placerar du switch, fiberkonverter, brandvägg och ev. wireless-brygga i skåpet. Med wireless-bryggan använder du då en extern antenn som placeras på lämpligt ställe.

Om du inte vill sätta ihop ett eget system så tillverkar Triax färdiga systemkomponenter för detta, som sedan används av Elko och Schneider Electric i deras ElkoLink resp. LexCom Home-system. Dessa finns på www.elbutik.se .
 
satsa på ett cat5e nät... räcker för gighastighet till varje rum...

eftersom du kommer köra iptv så ser jag inget behov av cat7

iptv tar ca 5-8mbit i nätet, så du klarar dig eg. på cat5 och 100mbit, men nästan samma pris för 5e...

2 cat 5e får enkelt plats i en vp16

hdtv via mpeg2 tar ca 20-25mbit idag, men eftersom de alla ska börja köra h.264 komprimering så kommer det landa runt 5-10mbit där med...
 
För det första så börjar jag med att rekommendera http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360

lexcom system och liknande som bygger på cat7 är väldigt dyra.

Jag skulle sätta 2-3 dosor i varje rum i huset, dra två 16 mm rör ej slang till varje dosa från en central spridningspunkt.

Om du inte enbart ska köra ip tv utan vill få fram en vanlig Tv signal så skulle jag köra den över helt vanlig antenkabel via en av de ovan nämda dosorna.

Tele och data körs över rj45 jack enligt den nämda tråden överst.

Trådmässigt säger jag oskärmad cat6 idag. Den är inte mycket dyrare än 5:an och det finns möjligheter att den kommer att klara 10Gbit/s
 
Var köper man cat5e kabel lämpligen när det gäller större kvantiteter? Datorbutik, Biltema, Clas Ohlsson, el-butik???


Mvh / Oslox
 
C
Oslox skrev:
Var köper man cat5e kabel lämpligen när det gäller större kvantiteter? Datorbutik, Biltema, Clas Ohlsson, el-butik???
http://www.direktronik.se/ har hyfsat sortiment. Har dock inte jämfört priser...
 
Säger också direktronik om man inte har kontakter på en elfirma eller grosist.

direktronik 495,00 + moms för 305 meter cat5e 869 + moms för cat6 vilket jag rekomenderar. Så liten skillnad och mycket jobb om man ändrar sig i framtiden. Bättra att lägga bra kabel även om man gör resten med 5E prylar

elbutik tar 690,00 för cat5 e 305 meter
 
Fortsättning på denna tråd efter en fråga och naturligtvis ska en fråga besvaras med en fråga  ;)

Den första frågan som måste ställas här är hur många uttag du vill ha i varje rum?
Jag rekommenderar att man drar fast data + telefoni till alla rum. Iom att du troligen kommer att få tv signalen via bredbandet så bör man lägga på minst ett uttag till överallt där man kan tänka sig vilja ha en tv, dvs i princip överallt.

Detta leder då till 3 rj45 (vanliga datauttag) i varje rum, med då ett dubbeljack inte kostar mycket mer än ett enkelt och man behöver alltid mer än vad man tror så jag skulle sätta två dubbla dvs totalt 4 uttag per rum.

Iom att man använder dubbeljack så ska det alltså fram två kablar till varje dosa. Det går att dra två cat6 eller 2 cat5e i ett vanligt 16 mm rör men jag tycker att det är bättre att framtidssäkra och dra två rör till varje dosa. Rör kostar 8kr för 3 meter på byggmax så det är en mycket liten extra utgift för att ha marginaler och slippa öppna väggarna i framtiden. Jag skriver och menar specifikt rör, flexslangen är smalare  och rymmer mindre så den bör inte användas. Alternativet till att dra dubbla rör är att dra ett grövre rör men de är betydligt dyrare och kräver också dyrare dosor eller omvandlare vilket gör det billigare att dra 2 16 mm rör.

räknar vi lite så ser vi att vi har 6 platser i huset som ska anslutas från rummet där anslutningen kommer in. Detta ger då 6X4 dvs 24 portar totalt. Detta passar ju bra eftersom det finns 24 portars kopplingspaneler tex 04-4008 hos direktronik.

Direktronik har konstigt nog inga infällda uttag men de finns på tex biltema eller clas ohlson. De har dock inga cat6 uttag men det räcker bra med 5E för uttagen. De lär räcka länge till och är dessutom lättta att byta den dagen då det behövs. Hos biltema har de art nr 23-830. Det skulle i detta exempel behövas 12 styck.

detta är lite grand att fundera på till en början.

Som vanligt gäller: Den enda dumma frågan är den som aldrig ställs, vi är här för att hjälpa varandra så fråga på!
 
Routra nätverket med en dator istället för en "bredbandsrouter" och lägg mer pengar på switchen och nätverkskorten istället.
 
hur använder man datorn som rauter ?
Har man dubbla nätverksutag i datorn sedan Adsl modemet kopplat till den och sedan en switch efter den ? eller hur gör man ?
 
Cat6-uttag:

Det finns följande prylar hos elbutik.se, ger ett dubbelt infällt cat6-uttag:

5102517
Centrumplatta 2x8 pol, Lex Com Home/Office Snäppfastsatt
1830732
Trend kombinationsram 1-fack
5102415 (2 st)
Montageram med dammlucka Vit
5147917 (2 st)
Modularjack Kat 6 DPM LexCom Office 1x8 pol UTP, Grå/blå
 
Japp man tar en vanlig dator och stoppar i mer än ett nätverkskort. min 3 om man ska göra något vettigt. Det finns specialla färdigpaketerade mjukvarulösningar för detta.

En router baserad på en vanlig pc ger rejält med kraft och möjligheter men det är lite mer att lära sig.
 
Skall du framtidssäkra skall du se till att du har gott om plats att skicka upp nya grejjer via rören, ide kan vara att lägga ut flexrör som man i ett senare skede kan skjuta blåsfiber igenom.

betänk även hur många datorer m.m. du använder och till vad, jag drog in nätverkskabel i varenda vägg för 5 år sen, 7 månader senare köpte jag trådlöst system. Jag har trådlöst nätverk, trådlösa telefoner, och trådlös TV till sovrummet. använder man ju oxå numera (fast micron stör å andra sidan kostade den 490 spänn för 2 år sen, antar att det sker produktutveckling där med.)

en bredbandrouter drar mycket mindre ström än en dator om den bara skall användas för routing. oftast är bredbandsroutern enklare att hantera på vardagsbasis än en dator. (det kostar mer än man tror att låta en dator med ett kraftfullt nätagg stå och gå dygnet runt (ca 700kr/dator och år för dygnetrunt drift), en switch med fläkt drar oxå massor)
det känns som datorförslaget med 3 nätverkskort är dimensionerad för att hantera externt, internt och en DMZ. de flesta bredbandsroutrar kan hantera portforwarding till de eventuella tjänsteservrar man vill ha.

det som inte får glömmas är högtallarledningar, eventuella sensorledningar, dvs stoppa in så mycket vprör du tror du behöver sen dubblar du typ.
pillar du in 22 mm kan man tillomed dra igenom färdigkontakterade fiberkablar så några grova jäklar skall in.

jag byggde egna nätverksuttag till väggarna genom att demontera patchpanelernas 5portars uttag, sågade av den 5:e porten samt tog lite båtplast (reparations kit) och göt fast denna fyrportars i karmen för dosan, detta gör att man kan ha 4 utag/dosa vilket kan styras mellan telefon och data samt andra signalkablar (gäller bara att vara noga när man fäster kablarna för man får inte tvinna upp dem för mycket).

man kan även gjuta in en koax under dem så har man ett riktigt mediauttag.
beroende på eventuella högtalarsystem kan man gjuta in dessa kontakter oxå.

det du absolut skall se till är att elektrikern trycker in elkontakter på alla möjliga ställen, (vi glömde få dit 2 stycken bakom soffan, som man saknat otroligt mycket)
men vem fan trodde de skulle behövas där....

happy designing

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.