D
sjukt :D hur gör du fönstrena?
 
danpih skrev:
sjukt :D hur gör du fönstrena?
Svårt att beskriva. Ritar fyrkant som är storleken på själva fönstret utan foder. Sen delar jag den på mitten för att få båda halvorna om det är delar. Tar verktyget som jag inte vet vad det heter.. ska kolla om jag hittar. Ritar i alla fall med det inuti dem delade fönstren för att få fram själva rutan. Sänker in delarna i olika steg för stt få djupet. Sen bara lägg till glas färgen.
Hoppas det svarade på din fråga.

Ett tips om du inte redan gör det är att skapa komponenter av alla grejer du ritar. Dvs fönster är en komponent som du sen kan kopiera. :)



Verktyget du ska använda har en pil i sig med en röd och en svart halv cirkel. Offset heter det. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
tack för tipsen, ska utforska detta med fönster.

bra tips gällande att göra komponenter/grupper!

hus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu har jag fått dit garaget o gräs. ska fixa fönster och staket, sen kan jag börja planera marksten/belysning. Börjar med framsidan.
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
D
ritar väl med gatan utanför med, så ser man mer :D
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
D
nu går det bättre! staket, trapp till källare och gatan utanför är sketchade! Nu behöver jag få till fönstrena hyfsat, sen kan jag börja planera! :)
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
Härligt.. det är ju rätt kul när man kommit igång och när det går framåt. :) man kan lägga rätt många timmar.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
hus.jpg
sakta men säkert ;)
 
  • Gilla
Vissii och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!! Det går fort fram för dig. Tog mig 3 veckor från att jag startade till jag fick ihop bilden som jag skickade som jag även skickade in för bygglovet.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Du/ni borde starta en tråd :)
 
D
IMG_0342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blir altanstaketet. inte helt färdigt än.
 
  • Gilla
Tyrström och 1 till
  • Laddar…
D
klöv trallen på mitten för de smalaste ribborna. att köpa "staketribbor" var alldeles för dyrt.
 
danpih skrev:
sjukt :D hur gör du fönstrena?
Det finns fönster i 3D warehouse som är dynamiska där det bara är att välja storlek och antal luft och spröjs osv.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Låter smidigt. Ska kolla upp detta. Hoppas kunna gräva ut för marksten i sommar, gäller bli klar med ritningen.

Vårt nästa stora projekt är marksten. Kommer gräva själv med spade o skottkärra. 30-40 kbm och sedan lägga duk och makadam. Sen väntar vi till våren med o lägga stenarna. Någon som har några praktiska tips?

Det är ca 60-100 kvm marksten beroende på hur vi designar det. Kommer gräva mellan 35-40 cm. Blir ca 60-100 släp med jord.
 
Redigerat:
D
Om 1 kubik jord väger ca 1300 kg och vi gräver 40 cm djupt. Släpet tar ca 500 kg.

Då är ett släp knappt en kvm färdiggrävd yta. Räknar med att det tar ett tag att komma ner 40 cm. Undrar om man kan hålla en takt på 3-4kvm per dag.
 
S
Hyra en liten grävmaskin och samtidigt en container att lägga jorden i är väl lite smidigare.

Vill du ha inspiration på djävlar anamma och handgrävning så kan du läsa Högt bland Saarijärvis moar av Väinö Linna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.